Звістка про перенесення на травень «Молодості», найбільшого у світі кінофестивалю дебютів, що 46 років проходив у жовтні, приголомшила українську кіногромадськість, як безповоротна кліматична зміна. Втім, організатори обґрунтовують необхідність метаморфози не тільки природою молодіжного фестивалю. За їх словами, проблемою звичних термінів була перенасиченість осені подіями на зразок МКФ у Варшаві чи Римі, що відволікали від «Молодості» увагу. Головна ж причина переносу - можливості, які надає травень, починаючи від показів просто неба й закінчуючи заходами Дня міста. Все це повинно розширити аудиторію як за рахунок гостей столиці, так і молоді, що прагне поєднати культурне дозвілля з можливістю насолодитися красою весняного Києва.
Нові терміни перетворюють «Молодість» у фестиваль-ізгой
Але ретроградам, що незмінно віддають перевагу старому, є чим обгрунтувати невдоволення. З їх точки зору, саме нові терміни перетворюють «Молодість» у фестиваль-ізгой через близькість до Каннського МКФ: складно очікувати, що кінематографісти й відбірники забажають вирушити після головної кіноподії Європи до Києва замість того, щоб поспішити додому. Не кажучи вже про те, що тепер київський фестиваль практично позбавлений можливості представити каннські фільми. Розрахунок же на збільшення числа глядачів називають невірним, адже туристи й відвідувачі Дня міста, безперечно, віддадуть перевагу прогулянкам по музеях і парках перед будь-якими кінопоказами. При цьому через перенесення «Молодість» ризикує залишитися без цільової аудиторії, студентів кінофакультетів, зайнятих сесією.
«Божевільний Макс: Дорога люті» Джордж Міллер
Однак, незалежно від того, чи підуть зміни на користь, вже зараз можна сказати, що весняні перетворення не вплинули на здатність організаторів фестивалю формувати блискучу програму. Фільми 47-ї «Молодості» ще в більшій мірі, ніж зазвичай, свідчать про поєднання сміливого творчого пошуку й відображення гостросоціальної проблематики. Так, на новому, зобов'язаному своєю появою зміні погодних умов, майданчику на території клубу ПБК завсідників «Молодості» і менш випробуваних цінителів прекрасного, привернутих принадами травневих вечорів, розважатимуть добіркою експериментального кіно Forma та залученням до інших радикальних кінодосвідів на зразок сеансу «Пізньої зміни» Тобіаса Вебера, вибудуваної у формі інтерактивного квесту (завдяки девайсам глядачі зможуть вибрати варіант розвитку дії). Там же відбудеться виступ Ptakh_Jung, дуету відомих кінокомпозиторів Антона Дегтярьова та Володимира Бабушкіна.
«Божевільний Макс: Дорога люті» покажуть у невідомій в наших краях монохромній версії
Ще один майданчик з'явиться на Поштовій площі, де пройде показ стрічки одного з найбільш вишуканих режисерів сучасності Гая Меддіна «Зелена лампа», що є варіацією шедевра Альфреда Хічкока «Запаморочення». Серед інших картин, які зможуть побачити кіномани, що з'їдуться на Поштову - «Божевільний Макс: Дорога люті» Джорджа Міллера, який покажуть у невідомій в наших краях монохромній версії, та шедевр Сема Пекінпа «Дика банда», що свого часу змінив уявлення про допустимий рівень насильства на екрані й способи його зображення.
Надзвичайно насиченим виявився конкурс ЛГБТ-фільмів «Сонячний зайчик», в який серед інших титулованих картин увійшли «Марвін» Анн Фонтен, що отримав «Квір-лева» Венеціанського МКФ, і «Жорстка фарба» Філіпе Матцембахера, лауреат «Тедді» Берлінале, в роботі журі якого брав участь програмний координатор «Молодості» Богдан Жук.
"Марвін" Анн Фонтен
Втім, як відомо старожилам «Молодості», знайомлячись із хітами міжнародного фестивального процессу, не варто нехтувати основною програмою, а також конкурсом вітчизняних короткометражок. Останній в цьому році особливо сильний, рясніючий іменами провідних молодих кінематографістів України - свої картини представлять Валерія Сочівец, Світлана Шимко, Дмитро Сухолиткий-Собчук, Никон Романченко та інші.
Що ж стосується міжнародного конкурсу, то імена дебютантів, які взяли в ньому участь, зараз знайомі лише обмеженому числу відбірників і кінематографістів, але серед них, напевно, виявляться майбутні зірки світової режисури, подібні Жаку Одіару і Франсуа Озону, Кім Кі Дуку і Тому Тикверу, Олексію Балабанову і Гаспару Ное, з чиїми першими картинами колись змогли познайомитися ті, хто сумлінно переглядав конкурс київського МКФ «Молодість».
Отже, дати «Молодості» - 27 травня - 3 червня. Фестивальним центром вчергове стане «Кінотеатр «Київ». Розклад показів тут.
Ptakh_Jung, дует кінокомпозиторів Антона Дегтярьова та Володимира Бабушкіна