Перед відвідуванням виставки подивіться фільм 2002 року «Фріда» із Сальмою Гаєк і… почитайте цей матеріал.
Де: Угорська національна галерея (Будапешт, Szent György tér 2)
Коли: до 4 листопада
Вартість: 400 грн
«У мистецтві я не любитель і не знавець. Я просто дівчина, якій потрібно працювати, щоб жити» – Фріда Кало
Черга до національної галереї мистецтв Будапешта розтягнулася на 100 метрів. І зараз, у дощ, і в 40-градусну спеку в будівлі – мурашник. Усі прагнуть доторкнутися до картин мексиканської ікони стилю, борчині за рівність ЛГБТ-спільноти, феміністки, бісексуалки та художниці Фріди.
Все її життя – це боротьба
Так, Фріда – це міф. Унікальний, багатогранно продуманий і маркетологічно чітко прорахований. Ким? Перш за все Самою Фрідою. Ну а вже потім мексиканським підприємцем Карлосом Дорадо з його чуйкою на комерційність життя. Саме цей кмітливий бізнесмен створив на початку 21 століття фонд. Назвав його «Фріда Кало Корпорейшн». І саме йому з невідомої причини родичі художниці надали право на комерційне використання імені Фріди. Протягом декількох років з'явилася лінія косметики, марка текіли, спортивне взуття, ювелірні вироби, кераміка, корсети і нижня білизна, а також пиво з ім'ям Фріди Кало. Все це можна побачити на виставці.
Але повернуся до картин.
Всі картини Фріди – її життя. Все її життя – це боротьба із хворобою, алкоголем, чоловіками і… самою собою.
На виставці в Будапешті – лише частина робіт Фріди. Передусім її перші, неумілі твори, на яких її шкільне кохання – чорнявий Аліхандро, прості мексиканці та члени родини. Інша частина виставки – так звані картини «лежачого періоду». Більшість із них – автопортрети. На них понівечена жінка. То в корсеті із залізним штирем біля горла, то на ліжку, змучена і залита кров'ю. Кілька картин присвячені трагедії, яка змінила життя Магдалени Фріди Кало на 360 градусів.
Фріда народилася у родині мексиканки і німця. Вона мала успіхи абсолютно у всьому, чим би не займалася. Входила до когорти молодої еліти Мексики і, напевно, стала би лікарем, якби не цей випадок. 17 вересня 1925 року, коли Кало було 18 років, на шляху додому зі школи, дерев'яний автобус, в якому їхала Фріда та її хлопець, зіткнувся з трамваєм.
Фріда зазнала майже смертельних травм
Кілька людей загинуло, а Кало зазнала майже смертельних травм – металевий поручень проткнув її таз, спричинивши потрійний його перелом. Були зламані два стегна, ребра, ключиця, права нога переламалася в одинадцяти місцях. Крім того, її живіт і матка були проколоті металевим поручнем, що серйозно пошкодило її репродуктивну функцію. Але головне – вона жива і може малювати своє життя лежачи…
Все це ви зможете побачити на картинах Фріди. Її муки після аварії і кохання… яке незмінно супроводжувало її життя.
Кохання і Фріда – синоніми. Вона мала багато чоловіків у серці і лише одного у паспорті. Огрядний чоловік із чорними кучерями і сміливим пузом на відео – єдиний офіційний чоловік і батько трьох її ненароджених дітей.
Кохання і Фріда – синоніми
Дієго Рівера – митець 20 століття, бабій і найславетніший художник-монументаліст Мексики. Друг Троцького, атеїст і, як усі вагомі люди того часу, комуніст. Фріда теж була членом комуністичної партії (знав би про це Симоненко, піар-кампанія, а з нею і кар'єра склалися б інакше). На одній із вечірок у червні 1928 року Фріду познайомили з Дієго Ріверою. Фріда була закохана у багатьох чоловіків. Писала їм листи про несамовиту любов, слала криваві поцілунки і вірші. Але заміж не поспішала… На виставці ви побачите листи Фріди до коханих чоловіків Угорщини, Америки і Росії.
Фріда була красунею. Айті-гьорл тих років. Любила яскраві кольори, квітчасті орнаменти і червоні губи. Прикриваючи ноги довгою спідницею, вона малювала тренд на довгі заквітчані сукні із мереживною окантовкою.
Моду Фріда Кало полюбила ще в рідній Тіхуані. Її захоплювало те, як одягаються яскраві жінки в матріархальних товариствах Оахаки, тому що «це були гордовиті дами, які мали гідність». Її відданість своєму мексиканському корінню помітна в стилі одягу. На речах є плями чорнила, опіки від сигарет, а також фарба і пігментні бризки. Наприклад, на улюбленому нефритовому намисті художниці можна побачити плями зеленої фарби.
Кало – муза дизайнерів на довгі роки
Дольче і Габбана, Готьє, Гучі і Валентино. Корсет Мадонни зі знаменитими шипами на грудях, Моніка Беллуччі на обкладинці «Вог» у квітах і Клаудія Шифер із чорними бровами і маками у волоссі – це все навіяно Кало. Вона – муза дизайнерів на довгі роки.
Словом, усі до Будапешта на Фріду! Надихайтеся і пам'ятайте – ваше брудне волосся, зібране в пучок і прикрашене волошкою, колись може стати трендом, душевні травми – частиною образу, а брови і вуса – ознакою унікальності. Будьте собою. Будьте як Фріда.
Текст: Яніна Соколова