Регулярний вихід у прокат українських фільмів, на перший погляд настільки втішний, оголив сумний розрив вітчизняного кінематографа з аудиторією. Зрозуміло, касовий провал кращих з них (як, втім, і гірших), якому ми стали свідками у вересні, можна частково пояснити жалюгідним станом кінотеатральної інфраструктури. Адже на величезну країну припадає близько 200 кінотеатрів, при цьому ніщо не дозволяє розраховувати на зміну ситуації на краще. Навпаки - дуже тривожні тенденції вкотре підтвердила доля легендарних столичних «Кінопанорами» та «України», адміністрація яких із ентузіазмом пускала на екрани українське кіно.
І все ж скромні прокатні результати свідчать про драматичну невідповідність вітчизняних картин очікуванням публіки, що спонукає з особливою цікавістю стежити за дослідами українських кінематографістів у популярних жанрах. Очевидно, що творці «Скаженого весілля» розраховували привести в кінотеатри найширшу аудиторію. Відправна точка сюжету, теж очевидно, запозичена в дуже успішної однойменної стрічки 2014 року француза Філіпа де Шоврона. Примітно, що під такою назвою вона відома лише в наших краях, точний переклад оригінальної - «Чим ми прогнівили Бога ?»
Де: кінотеатри України
Коли: з 4 жовтня
У фильмі де Шоврона йшлося про одержиме націоналістичними забобонами подружжя, яке страждає від того, що їх дочки зв'язали життя не з чистокровними французами, а з євреєм, арабом та китайцем. Їх вповання, що останнє яблучко не відкотиться так далеко від родинного дерева, йдуть прахом: четверта донька приводить додому чорношкірого нареченого.
У директора краєзнавчого музею Середюка з української картини всього одна донька - функції інших виконує її ровесниця з сусідської сім'ї, яка вийшла заміж за вірменина. Поважний краєзнавець у захваті від того, що втіха його серця Катерина, відправлена вчитися до Сорбонни, повертається з женіхом-парижанином. Однак мрії остаточно заткнути за пояс всю округу, породнившись зі справжнім європейцем, обертаються жахом та смутком - омріяний Франсуа виявляється негром. Ображений у найкращих почуттях патріотичної ксенофобії, герой вирішує будь-що-будь завадити весіллю.
Лють українського героя розпікається суперництвом з сусідом
Сам драматургічний задум оповіді має кілька переваг. У французькій картині джерелом невдоволення вибором доньки були суто расистські упередження батьків. Тут же лють українського героя розпікається суперництвом з сусідом, якому Середюк хоче утерти ніс, показавши, що він-то може вберегти свою кров від небажаних домішок. Автори демонструють владу найзамшіліших звичаїв та уявлень над нашими співвітчизниками. Саме вони часом змушують принести на вівтар думці оточуючих щастя близьких (подібна тема була блискуче реалізована в одній з кращих вітчизняних картин останнього часу, короткометражному фільмі «Кров'янка» Аркадія Непиталюка).
Також у картині вдало обігруються очікування французького нареченого, натхненного шокуючими телерепортажами й кадрами з «Богдана-Зиновія Хмельницького» Миколи Мащенка. Франсуа набиває валізу сигнальними вогнями, ліками від малярії та арбалетом, не звертаючи уваги на глузування нареченої. Проте його уявлення про «екстремальну країну, де немає цивілізації» виявляються не так вже й далекі від істини.
Загалом «Скажене весілля» викликає симпатії вже самою готовністю, звертаючись до масової аудиторії, говорити про незручні речі (на відміну від творців комедій на кшталт «Інфоголіка» або ура-патріотичних фентезі про козаків і бійців ОУН-УПА). Про народжені нетерпимістю страхи, що у буквальному сенсі зводять з розуму навіть цілком гідних людей, про надмірну повагу до віджилих традицій, які замикають нас у своєрідному культурному гетто…
Художні недоліки картини варто віднести до її ідеологічних переваг
У цьому сенсі художні недоліки картини, можливо, варто віднести до її ідеологічних переваг. Картина Влада Дикого створена в естетиці телевізійних шоу вітчизняного прайм-тайму. Манера зйомки перетворює локації на подобу павільйонних декорацій, акторська гра здебільшого нагадує виступи естрадних коміків, як і рівень дотепів. Можливо, ця стилістика дозволить зробити посил картини більш зрозумілим для консервативної телеаудиторії, однак складно уявити, щоб шанувальники кінематографа змогли без нудьги висидіти півтори години картини, дія якої, незважаючи на всю зовнішню суєту та шум, в якийсь момент мало не зупиняється.
Обмеженість та духовне жлобство не знаходять цікавого втілення
Головна проблема «Скаженого весілля» полягає у малоцікавому центральному персонажі. Його обмеженість та духовне жлобство у поєднанні з крайньою амбітністю не знаходять по-справжньому цікавого втілення. Як сценаристи, так і виконавець ролі Назар Задніпровський швидко вичерпують арсенал кривлянь та вигуків. То ж більшу частину стрічки герой буквально вимучує публіку своїми неспроможними підступними планами і звичаєм звертати до Небес скарги на свою фатальну долю, сидячи на лаві.
І якщо безоглядна дочірня любов Катерини й душевне благородство Франсуа (або, можливо, захоплений інтерес до шаленств о-цих-українців) дозволяють молодій парі примиритися з цим малопривабливим суб'єктом, важко очікувати таку поблажливість від глядачів, не пов'язаних з авторами фільму родинними зв'язками.
Автор дякує кінотеатру "Київ" за допомогу у написанні статті