Netflix- це "наше все". Якщо ви намагаєтесь дивитись кіно легально та англійською, то вірогідність, що у вас є підписка на Netflix - 90 відсотків. 150 млн підписників по всьому світові, 170 тисяч в Україні, ціни на акції постійно зростають. У 2018 році ринкова вартість компанії досягала 161 млрд доларів, що дозволило Netflix обігнати навіть такого гіганта, як Disney, та за останні кілька днів ця цифра зменшилась на 24 мільярди! Аналітики кажуть, що це тільки початок. Чому компанія може втратити свою могутність вже до кінця 2020 року? Про це ми поговоримо нижче.
Для початку потрібно зрозуміти, як компанія досягла такого успіху. Чи став оригінальний контент для Netflix качкою, що несе золоті яйця? Частково так. Серіали на кшталт "Чорного Дзеркала", "Дивних див", "Карткового будинку", "Нарко", "Шибайголова", "Помаранчевий - хіт сезону", "13 причин чому" та ще багато інших поп-культурних проектів допомогли компанії побудувати своє їм'я та здобути шалену популярність.
Кадр з серіалу "Дивні Дива"
Компанія з 2017 року активно почала купувати права на дистрибуцію фільмів чужого виробництва, щоб демонструвати їх на своєму сервісі. Найвідомішими такими стрічками стали "Мауглі" Енді Серкіса, "Аннігіляція" Алекса Герлунда, "Кловерфілд: Парадокс", "Рома" Аьфонсо Куарона, маловідомий "7 сестер" та очікувана прем'єра стрічки Мартіна Скорсезе "Ірландець". "Рома" Альфонсо Куарона здобув для Netflix нових досягнень: це перший фільм в історії стрімінгового сервісу, що оминув широкий прокат, але був при цьому висунутий на велику кількість номінацій на Оскар, серед яких одночасно були "Кращий фільм іноземною мовою", "Кращий фільм" та "Кращий режисер", та перший фільм, що здобув стільки Оскарів.
Кадр з фільму "Рома"
Netflix вибудували правильну стратегію: частину коштів ми виділяємо на власний продукт, частину на придбання чужого й успішного. Чи помічали ви, коли заходите на Netflix, що там можна подивитись не тільки їх фільми та серіали, а ще й різний популярний контент зі світового медіапростору, серед якого був серіал "Друзі", "Як я зустрів вашу маму", частина фільмів "Marvel", майже всі частини "Форсажу", супергеройські стрічки від DC та Warner, фільми Квентіна Тарантіно, навіть якимось чином опинилися серіали українського виробництва "Слуга народу" та "Нюхач". Найрентиговішим шоу на сервісі став серіал "Офіс", себто не оригінальний продукт від компанії, а придбаний на прокат. Якщо коротко, то, що би ви не хотіли подивитись, ви його знайдете на Netflix.
Завдяки цьому вони побудували таку імперію, про яку самі ж не могли і мріяти у 1997 році, коли тільки з'явилися. І цей же успіх зіграв з компанією дуже злий жарт. Річ у тім, що інші кіногіганти збагнули, як саме зараз працює Netflix і захотіли й собі ласий шмат пирога. Рішення? Почати створювати власні стрімінги. Universal та NBC на початку 2020 року відкривають свій онлайн-кінотеатр, Disney восени цього року запускає Disney+, а Warner разом із HBO подарують світові HBO Max. Логічно, що всі фільми, серіали та інший контент власного виробництва за всю історію кіностудій потрапляє на ці стрімінгові сервіси. Себто, всі колись створені стрічки кінокомпанієй Disney, а це - супергеройський всесвіт Marvel, екранізації старих мультиків про принцес, анімаційні шедеври Pixar потраплять на платформу Disney+ і там їх можна буде подивитись, придбавши собі підписку. А, оскільки велика кількість контенту цих компаній зараз в прокаті у Netflix і складає ледь не половину розміщеного контенту на платформі, то це означає одне: як тільки стрімінгові сервіси запустять свою роботу імперія Netflix різко обідніє. Вартість акцій компанії уже впала на 15%, аналітики прогнозують падіння акцій компанії загалом на 40 відсотків.
Поки що невідомо, як саме Netflix планують себе рятувати. На одному оригінальному контенті вони навряд чи довго протримаються, бо останнім часом якість їх серіалів почала потроху спадати. Що вже казати про майже всі їх невдалі повнометражні проекти власного виробництва. Згадайте лишень екранізацію аніме "Зошит смерті", незрозумілий блокбастер від Девіда Ейра "Bright", цілу купу жахливих комедій із Адамом Сендлером та ідіотський фільм жахів "Silence". Хочу наголосити, що фільми, які купляє Netflix, щоб виступати їхнім дистриб'ютором та фільми, які виробляє - дві різні речі.
Кадр з фільму "BRIGHT"
Хочеться вірити, що Netflix знайдуть вихід із ситуації і залишаться на хвилі свого успіху. Бо врешті-решт, вони на це заслуговують, чого не скажеш про майбутні стрімінгові сервіси кіностудій, які простою мовою вирішили хайпанути на існуючій формулі успіху, яку Netflix будувала роками. Та, якщо ви вирішили найближчим часом придбати собі акції Netflix, то радимо поки що не робити цього, доки ситуація якось не вирішиться.