Чи помітили ви, як сильно зараз змінилося серіальне виробництво? Сьогодні в це складно повірити, але "Гра престолів", "Breaking Bad", "True Detective", та "Дивні дива" були не завжди. Ще на початку нульових дивитись серіали вважалося моветоном. Існував стереотип, наче це і не мистецтво взагалі, а просто розвага для домогосподарок, поки ті готують вечерю або прибирають будинок. В той же час повнометражні фільми - ось що було головним в кіноіндустрії.
На той момент ніхто майже не виділяв такі величезні бюджети на серіальне виробництво, як це роблять зараз. Так, існували окремі випадки: легендарний серіал "Друзі" в якийсь момент почав коштувати близько 15 млн. доларів за один епізод! Причиною були високі гонорари акторів, які у 2001 році складали по 1 млн. за серію. Або ж хіт з Джорджем Клуні "Швидка допомога", який в певний момент почав витрачати по 200 млн. доларів на епізод знову ж, через високий гонорар актора. Та на той час такі бюджети були винятком.
Якщо ж казати про сценарну якість та кінематографічність серіалу, то одразу можна згадати "Твін Пікс" від Девіда Лінча та "Клан Сопрано" від HBO, сторітелінг яких з легкістю може обігнати більшість сучасних трилерів. Тобто, винятки високої якості були завжди та, в який саме момент вони перетворилися на правило, а серіали почало навіть "обганяти" фільми?
Серіал "Твін Пікс" Девіда Лінча
Стартовою точкою стали 2004 та 2005 роки, коли на телебаченні вийшли "Втеча з в'язниці", "Загублені" та історичний пеплум "Рим". Сами вони надали нове слово серіальному сторітелінгу. Що це означає? Раніше не всі, але більшість серіалів були не однією довгу історію, що рухається вперед із серії в серію, а скоріше були набором окремих сюжетів, що пов'язані лише головними героями та відносною задачею цих героїв. Як приклад, можна пригадати "Баффі: переможницю вампірів" або "Всі жінки - відьми", де кожний епізод - це окремий квест для персонажів і, частіше за все, події минулого епізоду не дуже впливають на розвиток історії у наступних. Простіше кажучи: якби ви ввімкнули 5-ий епізод, не дивившись перших чотирьох, то все одно вам був би зрозуміло, про що йде мова. З появою "Втечі" та "Загублених" все змінилося. Щоб розуміти історію, потрібно було дивитись серіал від самого початку, не пропускаючи жодної серії, адже в кожній були значимі сюжетні події, що впливали на розвиток історії та персонажів. Ті ж "Загублені" дуже ризикнули. На сезон витрачали приблизно 50 млн. доларів, сюжет був дуже складним та нелінійним, за яким ти мусив уважно слідкувати. Джей-Джей Абрамс міг сильно провалитися з таким проектом, якби глядач не прийняв цю головоломку, але натомість вийшов хіт, що виглядає неймовірно свіжим навіть у 2019-му році.
Кадр з серіалу "Загублені"
У 2010 світ шокував найсміливіший проект за всю історію ТБ - "Гра престолів". Перший сезон створив нові правила гри в жанрі фентезі та у серіальному світі загалом. Культове фентезі продемонстрували, як легко можна вбити посеред епізоду головного героя і глядач буде у захваті "плескати в долоньки". Пригадайте вбивство Неда Старка, якого ми вважали центральним персонажем. Так, це був ризик зі сторони продюсерів, та він повністю виправдав себе. Ні в якому "Володарі перснів" або ж "Гаррі Поттері" ми про таке і мріяти не могли. Саме після "Гри престолів" почався той самий серіальний бум.
Кадр з серіалу "Гра Престолів"
Netflix, HBO, AMAZON, Showtime почали вкладати неймовірно величезні бюджети у серіальне виробництво. З кожним роком ця цифра зростає. У 2016 Netflix витратили на оригінальний контент близько 5 млрд. доларів, у 2017 ця цифра становила вже 8-9 млрд, у 2018 - 12 млрд., а у 2019 сума вже буде близько 15. Перший сезон "Гри престолів" коштував 60 млн. доларів, а на восьмий було витрачено вже всі 100 млн. А як вам новина про те, що Amazon збираються витратити на серіал "Володар Перснів" 1 МІЛЬЯРД доларів, що зробить його найдорожчим за всю історію індустрії. Для порівняння: на трилогію Пітера Джексона "Володар Перснів" пішло загалом 280 млн. Іншими словами, виробництво серіалів для Голлівуду в якийсь момент може стати більш пріоритетним, аніж виробництво кінотеатральних стрічок. Показовим є те, що на початку двохтисячних зірки серіалів мріяли знятись у кіно для великих екранів. Зараз же ледь не кожна кінозірка мріє потрапити в якийсь крутий серіал, як це було з Меттью Макконагі та Вуді Гарельсоном у "True Detective".
Залишилось лише зрозуміти, в чому причина такого серіальному буму та чому серіали крутіші за кіно? Все дуже просто. По-перше, виробництво серіалів є фінансово вигіднішим. Очевидно, чим більше серій - тим більше в тебе місця для рекламних блоків та продакт плейсменту. Згадайте лишень останній сезон "Дивних див" - там було дуже багато прихованої реклами в кадрі.
Момент з серіалу з рекламою "Coca-Cola"
По-друге, серіальний формат дозволяє набагато глибше зануритись в історію. Ми встигаємо полюбити персонажів, зрозуміти мотивацію кожного з них, повністю відчути конфлікт, що не завжди дозволяє зробити обмежений хронометраж повного метру.
Серіали в наші часи стали почасти навіть кінематографічними, аніж саме кіно. Фільми та шоу відчайдушно борються за першість - що ж, нам, як глядачам, ця боротьба лише на користь.