Рік тому в акторському середовищі точилися суперечки. Чи потрібні акторам коштовні тренажі закордонних коучів? Приводом став приїзд до української столиці голлівудської тренерки з акторської майстерності, власниці драматичної школи в Лос-Анджелесі та декількох представництв по всьому світу - Івани Чаббак. І, як це зазвичай і буває - ті, хто пройшов тренінг, у захваті. Ті, хто не пройшов і вважає це не потрібним, залишились адептами безкоштовного саморозвитку. Для тих же, хто минулого року не встиг, не зміг, не зрозумів вчасно, що це важливо, у нас гарна новина: до нас знову їде Чаббак! Ми зустрілись з акторкою та організаторкою обох тренажів - і минулорічного, і того, що відбудеться вже цієї осені - Оленою Лавренюк.
Олено, то відповідь на це “питання всіх часів” - “чи варто платити за тренажі” - знайдено?
Я так скажу. Минулого разу мені доводилося бути мало не агітатором, пропонуючи колегам взяти участь в тренінгу. Тому, що мало хто розумів ступінь впливу і суть методу. Цього разу, я сподіваюсь, вже буде простіше. Але головне моє переконання, що результати отримують лише ті, хто справді хоче їх отримати.
Минулого року був такий цікавий момент. Фонд “Україна на долонях" викупив частину квитків і подарував їх студентам університету Карпенка-Карого. І що ви думаєте? Вони відсиділи години три і пішли собі геть. З дводенного коштовного тренінгу! І це ще раз доводить, що такі речі повинні бути за власним бажанням, а не примусовими. Якщо людина витрачає на саморозвиток гроші, то вона цінує це більше, ніж, коли їй дістається це задарма.
Фото з минулорічного майстер-класу Чаббак у Києві
Організовуючи в 2018-му цей тренінг, вже було розуміння, що їх варто робити регулярно?
Якщо чесно, минулого разу я заріклася бути організатором. Настільки це було виснажливим досвідом. Але потім мені прийшла в голову думка - подати заявку на грант культурного фонду, аби була можливість провести тренінг Івани на безкоштовній основі для українських акторів, режисерів та сценаристів. На жаль, грант ми так і не отримали, але організаційний процес було вже запущено. До мене повернувся цей азарт - я зрозуміла, що це мій особистий вклад в українську культуру, який я хочу зробити. Вітчизняне кіновиробництво з кожним роком розвивається все більше, а от освіта в цій сфері (це стосується не тільки акторів, а й режисерів та сценаристів) в занепаді. Навіть, якщо ти витратив купу грошей на створення фільму, все одно «на виході» можна отримати зовсім не те, чого б хотілось. Часто це пов’зано саме з браком якісних "кадрів" у професії.
Якщо чесно, минулого разу я заріклася бути організатором. Настільки це було виснажливим досвідом.
Якісь принципові відмінності будуть цього року?
У 2019-му ми додатково ще привеземо дочку Івани - вона проводить подібний тренінг для дітей від 12 до 18 років. Він трохи відрізняється від методу Івани. Подивимося, як це буде працювати з нашими дітьми.
Давай зараз дамо всі вхідні дані: що? де? коли?
30 листопада - 1 грудня. Знову в театрі на Подолі, оскільки це найкращий з технічної точки зору театральний зал в Києві. Відповідно - буде 250 квитків до самої зали. І, як завжди, окремим пунктом є квитки на сцену. Тобто безпосередня участь в персональному тренажі. Це - 8 пар акторів, які гратимуть епізоди з найвідоміших голлівудських фільмів.
Повірте, у неї на тренінгу заграє навіть дерев’яний стовпчик!
Ціна квитка?
Цього року ми її ще формуємо. Оскільки гранту від державного фонду ми не отримали, ідея зробити квитки безкоштовними для українських акторів не може бути реалізованою, то зараз я в пошуках спонсорів і меценатів, які могли б значно вплинути на ціну квитка. Я розумію, що вартість може бути для когось надто відчутною. (на момент публікації ще не було відомо, що проект частково підтримало Держкіно - прим.ред.)
Якщо вона нездоланна для когось, а бажання є, чи є якісь компромісні варіанти? Скажімо, чи не питають люди про можливість одного дня замість двох за 50% суми?
Всі, хто хоч якось, хоч щось читали і знають, що таке метод Івани Чаббак, в курсі, що дводенний тренаж - це неподільний термін. Минулого разу були такі учасники, які прийшли в перший день, і на другий не з'явилися. А цього категорично робити не можна. У перший день Івана "розминає" акторів у найжорсткішій формі. А ось на наступний день якраз вже видно результат. І, коли у тебе недороблена робота, це завжди йде тільки в мінус. У перший день кожен, хто прийшов на тренінг за моєю рекомендацією і навіть "агітацією", говорили: "Олено, я тобі цього не пробачу, як ти мене в це втягнула?". І тільки після цього катарсису другого дня до всіх учасників прийшло розуміння масштабу того, що відбулося.
А щодо компромісів, то завжди є вихід, коли є бажання. У нас були випадки і оплати частинами, і варіанти участі в конкурсах, де призами були квитки на тренінг. Пошук компромісів і можливостей - це наша спільна зацікавленість. Мені важливо, щоб на сцені з Іваною працювали талановиті актори.
Отже, розкажи, будь ласка, про сам метод від імені не тільки організатора, а ще й учасника - того учасника, який безпосередньо на сцені пройшов всі метаморфози і відчув усі впливи.
Коли ти організатор, то треба вмикати мозок, контролювати, а, коли ти ще й учасник майстер-класу на сцені, то свій мозок навпаки треба було вимкнути і просто довіритися тренерці. Івана фокусується на кіноакторах, бо театральна сфера - це трошки інше. Її тренінг - це не навчання акторства. Ясно, що за два дні ти не можеш отримати професію. Це - чистий тренаж, своєрідне підвищення кваліфікації, як у будь-якій галузі діяльності. На жаль, у нас ще мало прищеплена культура такої "прокачки" професійних навичок.
Я вже казала, минулого року мені доводилося бути агітатором. Але навіть, якщо і цього разу акторам потрібно буде доводити, що їм це необхідно, то я це робитиму. Точно знаю - на власному досвіді переконалася - такий тренаж і правда необхідний і він працює. Як будь-якому акторові, тобі часто здається, що ти вже чогось досяг, а насправді наша професія тим і цікава, що ти ніколи не знаєш, на що здатний, наскільки глибоко ти можеш "зазирнути" всередину себе і "витягнути" свої "темні" сторони.
Улюблена моя колега, Ада Миколаївна Роговцева, з якою ми граємо в одній виставі, якось розповідала: "Мені до 35 років здавалося, що я вже вмію все. Я зіграла все. І тільки, коли я почала співпрацювати з Романом Віктюком, стало ясно, що я нічого не вмію". Ось це і є наша професія.
Отже, якщо це умовно “підвищення кваліфікації”, то мова йде виключно про акторів?
А також режисерів та сценаристів. Тому що Івана дає дуже чітке розуміння, як саме треба працювати з акторами на майданчику, і які у персонажів мають бути мотивації. Але учасники на сцені - так, це мають бути винятково професійні актори. Це дуже важливо для Івани, тому що ми говоримо не про навчання, а про підвищення кваліфікації. Повірте, у неї на тренінгу заграє навіть дерев’яний стовпчик!
Я її взагалі відьмою називаю!
Тобто на організаторах - відповідальність за учасників на сцені?
Насправді Івана бере участь у відборі. Ми попросили кожного потенційного учасника надіслати своє резюме та шоуріли. Кожен із них вона переглядає особисто.
Тобто це - персональний відбір?
Так! Справа в тому, що вона вибирає епізоди з фільмів, які їм потім треба буде зіграти на сцені. Це не випадкові сцени, вона зазвичай підбирає їх особисто під учасника. Хоча бувало, що запитувала у мене, хто краще підійде на ту чи іншу роль, бо більшість учасників я знала особисто. Було, радилася: "Як думаєш, хто б зміг краще відіграти героїню Анджеліни Джолі?". І у нас тоді, до речі, вийшло чітке потрапляння.
То в який саме момент має статися "магія"?
Ті, хто минулого разу були на тренінгу, відчули, наскільки велика різниця між етюдом, який показували актори на сцені ДО її втручання та після. Я її взагалі відьмою називаю! Вона чітко знає, куди "бити", які питання поставити. Тієї ж миті! Коли в 2018-му Івана проводила тренінг в Берліні, там квитки були розкуплені за півроку. І потім нам дзвонили і питали, чи можна придбати наші місця і приїхати з Німеччини в Україну. І московські актори теж запитували, чи немає у нас вільних місць. У РФ у Івани офіційне представництво - школа, але сама вона туди вкрай рідко їздить. А її робота унікальна і ексклюзивна. Навіть працюючи по її методиці, люди не дають такого результату, як виходить у неї. Система Чаббак, на мій погляд, в самій Чаббак. Це особливий дар, я вважаю. Вона в цьому геніальна. Дуже важливо - працювати саме з нею. А ще додам від себе, як від акторки, яка з нею працювала - Івана дає акторам впевненість, а це - дуже важливо у нашій професії.
Тобто, по суті, мова про миттєвий психоаналіз?
У Голлівуді це - нормальна практика - актор будь-якого рівня звертається до коучів. У випадку з Іваною це можна назвати "приватною психотерапією", але професійно спрямованою. Тобто, вона працює саме з тими моментами, коли актор шукає внутрішні резерви для ролі. Наприклад, Шарліз Терон зверталася до Івани ледь не перед кожним кастингом, аби успішно його пройти. Також Чаббак працює просто на майданчику з найвідомішими режисерами, розминаючи акторів перед тим, як вони увійдуть в кадр. І робить вона це дуже швидко.
Але не всі актори працюють через свої травми.
Це правда. Є різні підходи і школи. Насправді в Голлівуді існує кілька майстрів рівня Івани і у них всіх різні практики. Комусь підходить прокачування через травми і психотерапію. Для когось заходить зовсім інший метод. Актори пробують різне і вибирають систему і коуча, який спрацьовує саме з ними.
Я так розумію, що ті, в кого спрацювало, зазвичай намагаються потрапити на тренінг ще раз.
Кількох акторів після минулорічного майстер-класу запросили до своїх проектів режисери та продюсери, які були у залі. Це ще раз говорить про те, що метод працює і ті гроші, які вони витратили на саморозвиток повернулись сторицею. Я рік тому отримала величезний фідбек від учасників та глядачів тренінгу - потік подяк просто не припинявся. Провести такий майстер-клас для мене - це наче народити дитину. Під час пологів ти ледь не проклинаєш весь світ, але, як тільки бачиш "результат" своїх страждань, усе забувається, і ти вже готова народжувати вдруге!
Олена та Івана після майстер-класу в 2018 році
Деталі майстер-класу та квитки на нього можна знайти за посиланням.
Фото: Дарія Сучак