Серед 436 опер із 55 країн світу журі Music Theatre NOW відібрало 10 найкращих постановок сучасності. Опери під водою, опери-променади, опери-реквієми, документальні опери, опери-відеоінсталяції - мистецька карта неймовірно строката. Детальніше про неї у нашому матеріалі.
And / Or / Pro / methe (Іран)
Міф про Прометея, як історія про байдужість та марність всякої жертви. Такий собі трагічний світ сучасної постпрометеївської людини, в якій відсутній Бог і все зосереджується в точці власного гедонізму. Жінки, які намагаються уникнути страждань і тривог, чоловіки, які не можуть здійснити вибір — все це разом перетворюється на оповідь про ХХІ століття, як про тотальну капітуляцію перед життям. “And/or/pro/methe” — остання робота іранської Beyn theater group 2018 року. Поєднання традиційних жалобних церемоній Мухаррама міста Ядз в Ірані з іноваційним музичиним дизайном зробили цю роботу однією з найгучніших прем'єр останнього року.
AquaSonic. Between Music (Данія, Швеція)
Успіх цієї першої “опери під водою” — наслідок роботи данської музичної компанії Between Music, а ще десятків психотерапевтів, інженерів, неврологів, водолазів глибоких морів, музикантів та виробниками приладів для дихання. Це більше 10 років досліджень виконання музики, зануреної у воду, характерної вокальної техніки підводного співу разом з винайденням високоспеціалізованих музичних інструментів: підводного органу, гідраулофону, кристалофону, ротокарду. Музика народжується у зв'язках між людьми, технологіями та жанрами. Музика завжди невидима і завжди “між”.
The Cave (Греція)
Якщо «алегорія печери» була діалогом між Сократом і Главконом, описана Платоном як «пастка чуттєвості», яка обмежує сприйняття істини і перешкоджає чистому мисленню, то «Платонівська Печера» оперної режисерки Еллі Папаконстантіну є нічим іншим як візуалізацією свого власного вилюбленого образу у віртуальній реальності та соціальних мережах. Подібно до опису ситуації діалогу в тексті Платона, дія опери «Печера» супроводжується нескінченним потоком тіней глядачів, акторів, всіх присутніх. Це платонівська кіберпанк-опера, де поєднується музика, кіно, цифрові та візуальні технології, яка була представлена у Греції у 2018 році.
Falling Awake (Данія)
“Це дуже успішно, дуже розумно і вкрай неприємно” — максимально послаблена форма критики цієї опери. З усього переліку нашого списку, ця вистава — найбільш скандальна, оскільки стосується проблеми “інцесту та інших збочень” в китайському суспільстві, розказаної “білим” композитором. Весела і динамічна музика під час сцени зґвалтування, зумисне одягання на глядачів жовтих масок під час розповідей про трудову експлуатацію, гримаса іронії “традиційної східної культури”, показаній через хіть підстаркуватого чоловіка. Але, звісно ж, скандальна складова далеко не єдине, що змусило експертів відібрати її до “ТОПу сучасних опер, адже поза тим — це вагомий і, як було би не дивно, зворушливий досвід нової музики. Прості мінімалістичні композиції з високою художньою узгодженістю у поєднанні з “естетизацією пороків” дало в результаті одну з найкращих соціальних опер початку ХХІ століття.
#FREEBRAHMS (Німеччина)
“Вони звільнили Бетховена. Вони звільнили Шуберта. Тепер черга Йоганнеса Брамса”. Німецька група STEGREIF.orchester, автори #FREEBRAHMS, і заодно — творці цілком нових підходів до академічної музики за допомогою джазу і техно. Немає ні нот, ні диригента. Отримана внаслідок свобода виконання позбавлена всякої ієрархії, що дозволяє створювати особливий простір для імпровізації. Концертна зала, аудиторія, вулиця, церква, завод, все стає сценою. 30 професійних музикантів, 4 сеанси по 15 хвилин, безперервний рух і прохання для глядачів не наближатися один до одного, музичний простір стає джерелом хаосу, замість бути впорядкованим.
The Howling Girls (Австралія)
Твір 2011 року Дем'єна Рікертсона і Адени Джейкобс “The Howling Girls” являє собою оперу про звуки та німоту, своєрідним дослідженням метафори голосу. Як пережити зникнення голосу і чому це можна прирівняти до понівеченого тіла? 11 жінок, сольні голоси, хрип, заїкання, зривання, вереск, схлипування, спазми, підлітковий хор виючих дівчат... Музика, як гранична тілесність, явлена у вигляді піднесеної слухово-перцептивної зустрічі.
Jigokuhen (Китай)
“Картини пекла” — історія японської історії періоду Хейан, відомою появою самураїв, нових сект буддизму та остаточної перемоги аристократії в Японії. Музично — це симбіоз китайської та західноєвропейської оперної традиції, яскраве поєднання традиційного китайського співу Xi Qu зі звуками тварин та сучасною електронною музикою.
Mitra (Бельгія, Австрія)
Масивний мистецький “гібрид”, який вміщує в собі оперу, документальне кіно та інсталяцію, і був розіграний між оперою, театром та психіатричною лікарнею. Опера Жоржа Леона про психіатричні ув'язнення в Тегерані (власне назва вистави — від імені іранської психіатрині Мітри Кадівара). 60 хвилин, французи та іранці, які знаходяться у психіатричному рабстві, створюють живу відео-інсталяцію з онлайн-переписок в соціальних мережах. Політична солідарність, ґендерна проблематика, та система сучасної психіатрії вкупі з електронікою та механізованими згустками голосів, роз’єднаних між трьома прострами, стало вибуховим для Австрії за Західної Європи спектаклем.
MUSRAROPERA (Італія, Бразилія, Німеччина)
Ще одна мультикультурна опера, однак перша серед списку, яка досліджує ландшафт міста у мобільно-радіофонічному форматі, інакше кажучи, це опера-променад. Мусрара — квартал Єрусалиму між Дамаськими воротами та ультраортодоксальним районом Меа Шеарим. Як співіснує в одному місті різний історичний та релігійний досвід? Опера у своєму пост-варіанті є театралізацією в квадраті, вигаданою репетицією, фіктивним майстер-тренінгом для перетворення невизначеного сьогодення. Звуки міста, голоси місцян, молитви і сутички, страйки та спокій відтепер стають самостійним музичним твором, а саме місто — театром історії.
IYOV (Україна)
Опера-реквієм-ораторія “IYOV” Владислава Троїцького — унікальний синтез авангардної академічної музики, електроакустичних прийомів, препарованого роялю і сакральних текстів Книги Йова на латині. Ця опера є живою лабораторією звуку і глобальним музично-вокальним експериментом композиторів Романа Григоріва та Іллі Разумейка, в межах якого відбувається деконструкція класичної форми ораторії та реквієма.
Вже зовсім скоро ви зможете побачити одну із кращих світових сучасних опер на власні очі. IYOV у Києві уже 8 листопада. Квитки ТУТ.