За 5 років існування формації NOVA OPERA Влада Троїцького ними було створено 9 опер, кожна з яких є унікальною експериментальною подією не лише для України, але і за її межами. Опера-цирк, сон-опера, опера-балет, аеро-опера - редакція YABL вирішила зробити ретроспективу всіх опер формації, аби нагадати — інновативність NOVA OPERA не вичерпується. Детальніше — у нашому матеріалі.
Перша опера проекту NO, яка була представлена на ГогольФесті і стала одним з найточніших мистецьких висловлювань свого часу: хто такий герой і чи виживе він в час повального конформізму? Для авторів цієї опери Революція Гідності була скоріше Революцією Героїчності, ба навіть розуміння героїки, як такої.
Саме під час цієї роботи остаточно сформувався склад NOVA OPERA: були запрошені композитори Ілля Разумейко та Роман Григорів. Опера-реквієм для препарованого роялю, "IYOV" стала міжнародною сенсацією, прикладом того, як можна змусити еволюціонувати класичну ораторію та сакральний текст Книги Йова під впливом авангардної музики та електроакустичних експериментів. Тому і не дивно, що вона потрапила в десятку найкращих сучасних опер світу за версією Music Theatre NOW.
Побачити IYOV на власні очі і почути на власні вуха можна буде вже 8 листопада. Квитки шукайте ТУТ.
Одна з частин біблійної трилогії Троїцького (IYOV/BABYLON/ARK), опера-цирк, іронічна пародія на класичну оперу ХІХ століття, яка існує на межі конфліктів "людина-Бог" і "людина-місто". Авангард і стилізація бароко, трип-хоп і рок, техно і французький шансон, горловий спів, китайські народні пісні та джазові імпровізації — далеко не повний перелік музичних складових цієї вистави.
Поза тим, лібретто опери складається не лише з біблійних текстів, це - якрава суміш Книги Буття, давньогрецької міфології та "Покоління Р" Віктора Пелевіна та цілих 19 мов виконання.
Перша у світі сон-опера і перше театральне втілення роману "НепрОсті" Тараса Прохаська. Опера-медитація з текстом роману, який вголос начитує Тарас Прохасько, періодично, разом з музикантами, проходячи між рядами сплячих глядачів в спальниках. Саме "намовляння" тексту скоріше нагадує молитву чи колискову, так само як і мінімалістичний музичний супровід — ритуальне відспівування. В історію про вигадане місто в Карпатах, про родинні стосунки як набір циклічних обрядів та про цілу династію Анн та їхніх чоловіків глядач занурюється несвідомо, не віддаючи собі до кінця розуміння, чи перебуває він у трансі, чи у реальному житті.
В часи великих перипетій головне — знаходити у собі сили будувати свій ковчег. Не лише тоді, коли мова йде про політичну опозицію, але й тоді, коли впевнений, що твій голос — єдиний ствердний і виправданий у світі знеціненої інформації. «Потоп» в опері “ARK” Троїцького — світ постправди, голосовий шум, який множить навколо себе фейк.
Це україно-швейцарська опера-балет Влада Троїцького, втілена спільно з колективом Totem Dance та Оскаром Чейсоном. Третя частина біблійної оперної трилогії NO, і на цей раз — це один з найеротичніших сакральних текстів — Соломонова "Пісня пісень". Музична складова — знову неймовірно якісна стильова поліфонія: від постмінімалізму до препарованого піаніно та електроніки.
Шекспір у перекладі Юрія Андруховича, і нова інтерпретація «Гамлета» режисера Ростислава Держипільського як сучасної трагедії про «вічні біди» людства: жаги до влади, марнотратства та хтивості.
Контрабас, віолончель, французький ріг, тімпані, набір барабанів, синтезатор та семплер, неймовірна суміш з трип-хопу, необароко та романської вокальної музики, безліч хаотичних цитат із артхаузного кінематографу Андрія Тарковського та Ларса фон Трієра в результаті створили неймовірно контрастний, естетський хорор.
«Воцек» Альбана Берга був першою авангардною атональною оперою, поставлена ще у 1925 році. Український «Воцек» - це треп-опера на вірші Юрія Іздрика, про кохання на грані приреченості та шизофренії, почуття як поневолення Іншого. Цей Воццек — сучасний герой техно-карнавалу в нічному клубі, любовне божевілля якого інколи переривають, а інколи доповнюють звуки спектральних синтезаторів та маніакальні біти барабанної машини.
Уявіть собі ситуацію, в якій літак володіє більшою кількістю октав, ніж ви. І що 800 оборотів біплана АН-2 — це нота ре, 2200 — ля. Як вам таке?
"Аерофонія" — це неофутуристичний перформанс, який відкривав Porto Franko у 2018 році і був першою оперою, в якому головну партію виконував літак. Поєднайте звуки повітряних турбін, григоріанський хорал та монгольські колискові пісні, додайте текст Юрія Іздрика, мінус лібретто і в результаті — отримаєте цілком інновативний твір, який навіть став офіційним рекордом України (першим музичним твором, де головним музичним інструментом був літак).
Лесь Курбас, Ґеорґ Кайзер, індустріальна естетика та конструктивістські утопії: все це - опера GAZ від американської дослідниці Леся Курбаса та режисерки Вірляни Ткач. Одна з небагатьох постановок, яка дуже якісно теоретизувала природу музики: на рівні емоції, структури та соціального ритуалу.