Нещодавно оператор-постановник Анджей Секула, який знімав такі відомі відомі стрічки, як "Скажені пси", "Кримінальне чтиво" і "Чотири кімнати", відвідав українську конференцію VideoRex, організовану за підтримки програми USAID "Конкурентоспроможна економіка України". Там він розповів про роботу та стосунки з Квентіном Тарантіно, симбіоз оператора і режисера та навіть дав оцінку українському кіно. Яку? Про це у нашому звіті з його лекції.
Про те, як тікав зі школи до кінотеатру
У шкільні роки я, як і більшість дітей, не любив навчання, постійно прогулював та тікав з уроків. Дорослим було завжди дуже складно мене знайти, адже переховувався я у кінотеатрі. Це класна схованка: за темрявою не видно, хто сидить у залі. Ідеально! Так і почалася моя любов до кіно. Спочатку я просто дивився багато фільмів та насолоджувався ними, а пізніше почав більш критично ставитися до кінематографу — аналізував з технічної точки зору, оцінював акторську гру. Так ще з молодих років навчився відрізняти хороше кіно від поганого, черпав для себе якісь ідеї, ще не знаючи, що зможу їх використати в майбутньому. Але на той момент фільми вже були моєю великою пристрастю.
У більш свідомому віці я почав знімати короткі ролики — це були переважно кліпи та реклами. До речі, є дуже багато різних організацій, які спонсорують молодих кінодіячів. Двадцять або тридцять років тому знайти спонсорів було складніше, а зараз вам варто просто погуглити. Подавайте свої проєкти на грант! Я теж так зробив, і все склалося ідеально. Навчатися до Польської кіноакадемії мене не взяли, але одна компанія помітила мої роботи, і запросила на так звану “практику” до Лос-Анджелеса та Нью-Йорка. Там все і почалося!
Анджей Секула за роботою
Про Тарантіно та роботу в Голлівуді
У США мене помітив один продюсер, який запропонував познайомитись з Тарантіно. Квентін тоді ще тільки збирався знімати “Скажених псів”, був молодим і не таким відомим, як зараз. Та я все одно дуже хотів зустрітися та спробувати знімати щось більше, ніж кліпи. Особливо з таким перспективним режисером! І це відбулося. Так, як у Тарантіно був надзвичайно завантажений графік, мені довелося поїхати до нього в аеропорт о 3 ночі! Ми поговорили, я став одним із претендентів на роль оператора у його фільмі. Цікаво, що серед більш кваліфікованих людей обрали мене — того, хто до цього кіно взагалі не знімав! Пізніше Квентін сказав, що я виграв не за досвідом, а за професійними та особистими якостями.
Анджей Секула (зліва) та Квентін Тарантіно на зйомках "Скажених псів"
“Скажені пси” стали моєю першою повнометражною стрічкою. Непоганий початок, чи не так? Ми з Тарантіно почали звикати та підлаштовуватися один до одного. А це в роботі режисера та оператора дуже важливо! Після цього почали знімати усім відоме “Кримінальне чтиво”. Це був феноменальний успіх! Далі — “Американський психопат” (цю стрічку зрежисувала Мері Геррон), який став величезним поштовхом для Крістіана Бейла. На мою думку, в першу чергу нас із Квентіном помітили, бо ми у фільмах робили божевільні речі! Нам просто не було чого втрачати.
Зйомки "Кримінального чтива"
Після такого успіху Квентін пообіцяв, що кожен свій фільм він буде знімати зі мною. Але чомусь не стримав її. Для стрічки "Джекі Браун" він найняв всю мою команду, окрім мене. Було неприємно. Коли ж Тарантіно запропонував зняти разом "Вбити Білла", я не зміг забути образу і погодитися. Це непорозуміння призвело до того, що наші шляхи розійшлися. Зараз ми не спілкуємося.
Про роботу операторів тоді і зараз
У сучасному кіно оператор має не таку велику роль, як раніше, адже багато роботи перекладають на пост-продакшн. Я знімав на плівкову камеру, тому мав знати про неї все! Зараз все набагато простіше. Але проблема в тому, що у кінематограф має величезну конкуренцію — YouTube, Instagram, телебачення. Тому знімайте “не для того, щоб просто зняти”, а якісно! Хто би що не казав, але освіта насправді важлива. Ви можете бути дуже класним оператором і без неї, але так до закритого кола голлівудських кіношників дуже складно пробитися.
Щомісяця я читаю сотні сценаріїв. Вартісних та якісних — одиниці. Тому старайтеся, вчіться та не бійтеся знімати. Зараз складніше потрапити “нагору”, але набагато простіше почати. Є дуже багато майданчиків для творчості, за які не потрібно платити (наприклад, YouTube). Тому тягніться до максимуму, йдіть вперед навіть тоді, коли вам кажуть “ні”.
Про українське кіно
Я обожнюю Україну. І хоча тут нема такої бази для розвитку, як в США, у Китаї, колись у вас це буде. Останніми роками я вже не знімаю в Лос-Анджелесі, є набагато цікавіші місця та майданчики. І Україна серед них. Важливо ідентифікувати себе як країну, націю в кіносфері, бо лише один фільм може змінити думку про ваш народ для всього світу.
У вас дуже багато талановитих людей. І я розповім про них, коли повернуся до США! Та не я маю вас розкривати, а ви. Повірте, Україна може зробити великий резонанс в індустрії кіно.
Поради молодим операторам та кіношникам
Багато читайте та переглядайте фільми без звуку. Це дуже допомагає. Але не перестарайтеся. Пам’ятаю, як ми знімали “Кримінальне чтиво” 7 тижнів взагалі без вихідних. Коли з’явився один вільний день, то вирішили з моєю дівчиною кудись поїхати. І я заснув за кермом, уявляєте? Сталася жахлива аварія, у мене було багато травм. Знаєте, що я зробив через 2 дні? Знову поїхав на роботу. Будь ласка, не робіть так. Робота — це дуже важливо, але не тоді, коли вона коштує вам життя.
Поруч з вами є багато талановитих операторів, режисерів та інших людей зі сфери кіно. Конкуренція завжди була, є і буде. Але не захопіться — ви не маєте бути кращим за когось. Ви повинні порівнювати себе тільки із собою в минулому. Це ключ до успіху.
Проводьте більше у монтажній кімнаті та обов’язково підіть на акторські курси, щоб краще відчувати акторів. Так вам буде простіше співпрацювати з ними на знімальному майданчику.
Якщо ви хороший оператор, вам достатньо платитимуть. Просто робіть свою справу добре, щоб потім не було соромно.
Якщо ви початківець, то вам нічого втрачати. Не бійтеся знімати! Досвід приходить тільки з помилками.