Сьогодні свій день народження святкує режисер, який найбільше з усього Голлівуду полюбляє бійки, зброю та гангстерів — Гай Річі. За такої нагоди ми вирішили трохи попорпатись у фільмографії цього кінематографічного шибайголови та згадати всі його кар'єрні злети й падіння.
Як і майже кожен геній режисури, Річі починав свою кар‘єру з рекламних відео та музичних кліпів. Проте, британець мріяв про кінокар‘єру і, маючи ідею, звернувся до свого знайомого Пітера Мортона (один з засновників "Hard rock cafe") в пошуках фінансування для свого сценарію. Той розповів ідею племіннику Меттью Вону, який в результаті і став продюсером короткометражки Річі "Важка справа" (до речі, кар‘єра Вона теж пішла вгору, саме він знімає франшизу "Кінгсман"). Короткометражка дуже сподобалась дружині Стінга Труді Стайн і та погодилась продюсувати вже повнометражну роботу режисера, якщо той дасть Стінгу невеличку роль у фільмі. Таким чином на світ Божий з'явилась культова стрічка "Карти, гроші, два стволи". Це було абсолютно хуліганське кіно про британських гопників, які вирішують "підняти" грошей і потрапляють у вир пригод. Фільм підніс Річі до небес та подарував світові брутальну зірку — Джейсона Стейтема.
У 2000 Річі випускає свій другий хіт '"Великий куш". У каст до Стейтема приєднались красунчик Бред Пітт та Бенісіо Дель Торо. Ще більше вбивств, напруження та гумору. Цим фільмом Річі підтвердив свій статус англійського Тарантіно.
Наступного року режисер фільмує доволі драйвову та веселу стрічку про футбол у в‘язниці "Костолом", де головну роль зіграв Вінні Джонс — колись справжня зірка футболу. Стейтем в свою чергу перейшов на другий план і виступив у якості психа-голкіпера.
Перший провал Річі трапляється у команді з його дружиною — Мадонною. Саме їй дісталась головна роль у стрічці "Віднесені". Цей фільм ніколи не мав з‘явитись на світ, але чомусь з‘явився. Жахливий сценарій, який нікуди не рухається, відсутність динаміки, погана режисура та бездарна гра Мадонни, за яку вона отримала "Золоту малину".
Після невдачі Гай вирішує взяти трирічну перерву, після якої виникає новий вибух. Його майже не помітять критики, проте полюблять глядачі. "Револьвер'' — філософський кримінальний шедевр Річі, в якому головний герой у виконанні Джейсона Стейтема їде з глузду та штовхає глибокі роздуми глядачу, поки на нього звалюються великі проблеми. Гра Стейтема в цьому фільмі гідна "Оскара" — таким ви цього маскулінного героя бойовиків ще не бачили. Монологи Джейка Гріна у його виконанні хотілось виписувати на окремому аркуші просто під час перегляду.
У 2008 Гай Річі ставить дуже впевнену крапку в розділі кримінальних фільмів. "Рок‘н‘рольник" мав всі риси, за які ми віддали своє серденько режисеру в кінці 90-х. Цілковито пацанське драйвове кіно про англійських дурнів, які мріяли підняти грошей, але перейшли дорогу не тому. Де ще ви побачите Тома Гарді в ролі гопника-гомосексуала, який залицяється до Джерарда Батлера? І, хоч в титрах нам обіцяли другу частину, фінансовий провал у прокаті поставив хрест на її створенні.
З 2009 по 2017 Гай Річі знаходить себе у новому жанрі. Режисер знімає свої авторські, назвімо їх так, блокбастери. Починається все з "Шерлока Голмса" знятого у форматі коміксу. Шерлока зіграв неперевершений Роберт Дауні (молодший), а Ватсона — Джуд "молодий папа" Лоу. Цей дует, оригінальний авторський екшен та крута стилістика Гая Річі принесли успіх фільму, а тому народ потребував продовження та отримав другу частину. Не дивлячись на успіх франшизи Річі відклав виробництво третього фільму і взявся знімати кіноекранізацію шпигунського серіалу "Агенти А.Н.К.Л". Стрічки, хоч і мала подібну до успішного "Кінгсмена" стилістику, та "програла" Тому Крузу з його черговою частиною "Місії нездійсненної", яка йшла в прокаті паралельно.
Ще одна невдача спіткала Річі з його "Королем Артуром": фільм із бюджетом 175 мільйонів доларів зібрав у прокаті лише 148 мільйонів. Здавалось, режисерові потрібно повернутись до зйомок "Шерлока", щоби відновити своє славетне ім‘я, та трапилось те, чого очікувати не міг ніхто — Річі потрапляє в "полон" до Disney. Гай погодився стати режисером екранізації "Аладдіна", що могло стати нової сторінкою у кар'єрі кіномитця, але не стало. У фільмі неможливо простежити авторський почерк майстра — таку стрічку міг зняти будь-хто із сотень здібних режисерів у Голлівуді. В результаті на екрані ми отримали дуже "стерильну" і досить нудну казку. Але парадокс полягає у тому, що "Аладін" приніс Гаю справжній "великий куш" — стрічка зібрала у прокаті понад мільярд доларів! Втім, не засуджуймо Гая — творцям теж потрібні гроші.
Та Річі не був би собою, якби не повернувся до того, з чого починав, до того, що зробило його одним із легендарних режисерів сучасності — кримінальної комедії. 30 січня 2020 року у всеукраїнський прокат виходить фільм "Джентльмени" — типова "гайрічівська" стрічка, в якій круті хлопці (Чарлі Ганнем, Меттью Макконагі, Колін Фарелл, Г'ю Грант) хочуть "підняти грошенят". І нам здається, що "класичному" Гаю Річі таки вдалося повернутися. А ви як гадаєте?