Сьогодні той факт, що ви не їздите на останні прем’єри у Бургтеатр і не з’являєтесь на Бродвеї (через брак часу чи грошей) — не виправдання неосвіченості та не причина змінювати інтереси. Сучасний світ завдяки комунікаціям дозволяє втілити в життя популярну цитату Гамлета: «Я міг би замкнутись у горіховій шкаралупі й вважати себе царем нескінченного простору». Підбірка, яку ми пропонуємо — не лише чудова знахідка для тижнів карантину, а й чудовий освітній інструмент, що ознайомить зі світовим контекстом і перенесе на найбільші сцени світу. Поїхали!
Вистава «Буря» Кшиштофа Варліковського
NINATEKA — фантастичний проєкт, запущений поляками в рамках програми популяризації власної культури. Його сайт побудований за принципом каталогів, у яких зібрано: документальні та художні стрічки, записи вибраних концертів польських виконавців (жанри варіюються), вітчизняні мультфільми, відеоарт, радіопрограми, а найперша категорія — драматичні, постдраматичні та оперні вистави.
Ресурс пропонує зручний пошук за фільтрами, де можна пробити ім‘я режисера, жанр, рік створення, так і категорію — театр, кіно, арт тощо. І кожен відео- чи аудіоматеріал тут не просто «викидають» в мережу, а супроводжують детальним описом, цікавими фактами, посиланнями на схожі речі.
Польща — це одна з “мекк” сучасного театру і музичної культури, а NINATEKA — ресурс, що містить близько 7000 безкоштовних аудіо та відео. Розумієте, в чому зв‘язок? Мова йде про те, що тут без придбання підписки, без реєстрації та смс у HD-якості можна подивитися вистави таких режисерів, як Крістіан Люпа (Wymazywanie за Томасом Бернхардом), Кшиштоф Варліковський (легендарна (A)pollonia, «Буря» Шекспіра), Ян Клята (Transfer!) та інших.
Крістіан Люпа
"Аполлонія" Кшиштофа Варліковського
ARTE — мабуть, найпопулярніший у світі канал, який займається трансляцією культурних подій. Заснований 1992 року, він із того часу регулярно є “свідком” та першим інформатором про найважливіші івенти у світі виконавських мистецтв. Перші покази Піни Бауш, прем‘єри в Авіньйоні — все це задокументовано саме завдяки ARTE.
Сьогодні компанія не збирається втрачати позицію монополіста-гіганта: канал працює шістьма мовами світу і має купу додаткових пропозицій та сервісів, в тому числі й безкоштовних. Наприклад, не так давно вони викладали на кілька днів трансляцію опери «Казки Гофмана» в режисурі Кшиштофа Варліковського, зараз на каналі “висить” Штокгаузен в Нідерландській опері. Стежте на YouTube — і не пропустите найважливіше!
Вистава "Служниці" Романа Віктюка
Alltheater — російський сайт-каталог, який має свої (і дуже помітні) плюси та мінуси. Переваги: тут зібрали неймовірно велику купу вистав, всі вони безкоштовні, є можливість шукати за окремими театрами, жанрами, акторами тощо. Недоліки: достатньо сумний з точки зору айдентики сайт з купою реклами, естетика якого дуже сильно обмежена нафталіновим МХАТом і контентом російського каналу «Культура».
Втім, якщо ми вже говоримо про безкоштовні ресурси (бо є ще й чудові платні broadwayhd.com чи digitaltheatre.com), то нарікати не доводиться. Не дивлячись на все, тут ви можете знайти такий цікавий і безперечно важливий для історії театру вінтаж як «Служниці» та «Лоліта» Романа Віктюка, «Снігове шоу» Слави Полуніна.
"Снігове шоу" Слави Полуніна
Спектакль «Сон Аліси»
І наостанок — до вітчизняних звершень. Може, хто ще не знає, але ми в Україні вже два роки як маємо надважливий для перформативного сектору й унікальний у своєму роді проєкт — OpenTheatre. Цей сервіс збирає та викладає у вільний доступ найкращі сучасні українські прем‘єри, враження та критику, почасти — записи виступів неукраїнських колективів на наших фестивалях.
Унікальний він тому, що вперше (хочеться сказати: з часів існування інтернету) ми отримали можливість фіксувати та відстежувати сучасний театральний процес. З наших улюблених — тут є «Ведмідь» з фестивалю «Оперний вікенд» у постановці Антона Літвінова, австрійський проєкт Bauhaus Tanzt, який показали в Мистецькому Арсеналі та на Гогольфесті, дахівський «Сон Аліси» та «Світ у горіховій шкарлупі» за Стівеном Гокінгом, що переміг свого часу у Taking the Stage.