Екшн, трилери, бойовики – невмираючі адреналінові жанри, які користуються високим попитом глядача. А якщо події стрічки відбуваються протягом одного дня, коли все йде не за планом, таке кіно стає схожим на “пружину”. Це той випадок, коли в героїв є лише один шанс, щоб врятуватись, – дійсно бездоганний спосіб кінотворців тримати вас у напрузі.
Yabl разом з компанією VOLGA UKRAINE пропонують вам переглянути одну нову і чотири культові стрічки про один ну дуууже поганий день з життя. Обіцяємо: після цього ви забудете про власні проблеми.
“Міцний горішок”, реж. Джон МакТірнан, 1988 рік
Класичний екшн-трилер, який зробив Брюса Вілліса світовою легендою і став голлівудським дебютом Алана Рікмана, не так вже й швидко дістався великих екранів. Не всім відомо, але у стрічки існує літературна основа – роман Родеріка Торпа “Нічого не вічно” 1979-го року. Цей роман був сиквелом до книги 1966-го року “Детектив”, який Голлівуд оперативно екранізував у 1968-му році. Не повірете, але головну роль там зіграв… Френк Сінатра! Героя романів Торпа про нью-йоркського поліцейського (в романах він вже відставник) звали Джо Ліланд, та ми знаємо, що справжній “міцний горішок” – це Джон Маклейн, який став поп-культурною іконою. До речі, права на “Нічого не вічно” були куплені за роки до виходу роману і перший сценарій готувався паралельно, тож спочатку, з огляду на контрактні обставини, студія запропонувала роль знову Сінатрі (той відмовив через стан здоров’я).
Стрічку переписували кілька разів, щоб зробити з твору більш сучасний екшн-трилер, і роль почали пропонувати усім топовим зіркам того часу: Арнольду Шварценеггеру, Клінту Іствуду, Річарду Гіру, Сільвестру Сталлоне, Гаррисону Форду, Мелу Гібсону, Ніку Нолті, Дону Джонсону, Берту Рейнолдсу. Відмовили всі – з різних причин. Тоді творці звернули увагу на зірку телевізійного шоу “Агенція “Лунний світ” та комедії “Побачення наосліп” Брюса Вілліса, який спочатку теж відмовив, через проблеми з графіком зйомок, але потім погодився, отримавши нечуваний тоді гонорар у 5 млн. доларів. Все, що було далі – вже відома історія іронічного нью-йоркського копа Джона Маклейна, який намагається врятувати дружину від терористів у 40-поверховій Nakatomi Building. До речі, знімали тоді все максимально реально, тож і висотка була справжня – це штаб-квартира студії Fox. А вираз “один поганий день” став відтоді асоціюватись зі здібністю Джона Маклейна потрапляти у найважчі ситуації.
“Літак президента”, реж. Вольфганг Петерсен, 1997 рік
Динамічний трилер клінтоновської епохи про один дуже поганий день для Президента США. Американське керівництво допомагає молодій дружній Росії боротися з терористами, які хочуть поновлення Радянського Союзу, а хоробрий американський очільник (в цій версії у виконанні Гаррісона Форда) видає войовничі спічі у Москві. Неймовірна іронія долі. Це були часи справжньої “невинності”, коли й очільника держави ще було звично зображати бійцем, правдорубом та порядною людиною. Але фільм від цього не втрачає: режисерська робота Вольфганга Петерсена (“Троя”, “Посейдон”) близька до ідеальної, і динаміка трилеру, більшість подій якого відбувається в замкненому просторі літака та в кімнатах для перемовин, залишається на рівні.
В Гері Олдмана, який грає головного поганця, досить пристойний російський акцент, та й в цілому поганці у виконанні Олдмана – це завжди цікаво. Гленн Клоуз грає справжню мрію лібералів – жінку-віце-президента зі сталевою волею. На відміну від більшості екшн-стрічок 90-х, – навіть тих, що стали культовими, – “Літак президента” отримав позитивну оцінку від критиків. Дуже високі касові збори (більше 300 млн доларів) були несподіваними навіть для студії – згодом друге життя стрічка отримала на ринку VHS, DVD, Blu Ray, VOD. Вольфганг Петерсен в інтерв’ю німецькому Bild якось зазначив, що все ще отримує чеки на постійній основі від двох свої стрічок: “Трої” та “Літака президента”. Ми не здивовані!
“Тренувальний день”, реж. Антуан Фукуа, 2001 рік
Зразковий кримінальний трилер про злі вулиці Лос-Анджелеса залишається одним із найяскравіших у фільмографіях Дензела Вашингтона та Ітана Гоука. Стрічка Антуана Фукуа була заснована одразу на кількох реальних корупційних скандалах в лавах каліфорнійської поліції: в них “засвітились” як спецзагони по боротьбі з наркоторгівлею, так і підрозділ по боротьбі з організованими злочинними угрупованнями. Копи, які вважались одніми з найкращих в американській поліції, показали себе з гіршої сторони. І якщо для нас такі теми звичні, то для американського суспільства це стало шоком.
Фукуа хотів зробити максимально автентичний фільм, тож зовнішній вигляд персонажа Дензела Вашингтона (детектива Алонзо Гарріса) списали з фігуранта одного зі скандалів, засудженого екс-офіцера Рафаеля Переза. Той був одним з найодіозніших поліцейських в L.A., його навіть пов’язують зі справою про вбивство культового репера The Notorious B.I.G.. Ітан Гоук, навпаки, багато спілкувався з молодими екс-офіцерами, які покинули службу через великий тиск, або які мовчки спостерігали роками за корупцією, а потім отримали імунітет за свої свідчення.
Команда намагалась показати різні точки зору. Автентичність зросла, коли творці фільму не тільки зняли в своїй стрічці членів відомих банд (Rollin' 60 Crips, PJ Watts Crips та B. P. Stones), а й першими в історії кіно домоглися права на зйомку в найнебезпечнішому районі міста – Imperial Courts housing project. Для цього теж знадобилось погодження з місцевими угрупованнями, не тільки з владою.
Робота була того варта: фільм принесл Дензелу Вашингтону його другий акторський “Оскар” і увійшов в усі підручники про адреналіновий поліцейський трилер.
“Рейд”, реж. Гарет Еванс, 2011 рік
Валійський режисер Гарет Еванс починав свою кар’єру як режисер короткометражного кіно та був свого часу найнятий для підготовки документального альманаху про індонезійське бойове мистецтво пенчак силат. Режисер одразу побачив сильний кінематографічний потенціал в цьому бойову мистецтві. Саме під час роботи над документалкою Еванс познайомився з молодим місцевим чемпіоном Іко Увайсом – він став головним героєм його першого екшн-фільму, а згодом і культового “Рейду” (або ж “Рейд: Спокута”).
За сюжетом, група бійців спецзагону отримує завдання проникнути в будівлю, яка контролюється місцевим наркобароном, та схопити останнього. Загін проходить кілька поверхів в тиші, контролюючі ситуацію і захоплюючи бійців, аж поки не потрапляє в пастку. Герої намагаються вижити в пеклі, який пережити майже нереально. При цьому події у стрічці відбуваються протягом всього кількох годин.
Фільм з простим сюжетом має неймовірного туза в рукаві – бездоганні бойові сцени. “Рейд” був учасником смотрів в Торонто, Санденсі та SXWS, після яких критики назвали стрічку з бюджетом усього в 1 млн доларів одним з найкращих екшенів в історії кіно. Без акторів, які володіють бойовими мистецтвами, роботи постановників та талановитої режисури сцен, такий фільм не створити. Ходили чутки, що Гарет Еванс візьметься знімати кіно за коміксами DC. Здається, це логічний вибір!
“Unhinged”/”Безжальний”, реж. Дерек Борте, 2020 рік
Здається, погляд Рассела Кроу ще ніколи не був таким суворим. Лауреат премії “Оскар” грає загадкового Чоловіка, який випадково трапляється на шляху заклопотаній матері-одиначці Рейчел та її синові. І те, що могло стати невеликим неприємним епізодом на дорозі, стає страшним випробуванням для Рейчел, її близьких, поліції міста та простих перехожих. Бо Чоловік – людина принципів, і якщо він вирішив показати, що таке поганий день, він це зробить.
Екшн-трилер “Безжальний” стане одним з перших релізів після відкриття кінотеатрів в США. В українському прокаті, за попередньою інформацією, він також повинен з’явитися в перші тижні після відкриття кінотеатрів. Інформація про цей реліз відразу сколихнула західну пресу: Variety, Deadline, The Hollywood Reporter – всі звернули увагу на амбітний швидкісний трилер про дорожню лють, а теми дистанції та неспроможності оперативно відреагувати на впертість однієї людини влучили в яблучко нервової системи сучасного американця. Все це зробило стрічку однією з найочікуваніших в кінотеатрах.
Расселу Кроу вже багато разів грав суворих хлопців, навіть антигероїчних персонажей, як-от в останній “Мумії”, але таке перевтілення в його кар’єрі перше. Компанію зірці склали молода південно-африканська акторка Карен Пісторіус (“Повільно на Захід”, “Смертні машини”) та Джиммі Сімпсон, відомий за ролями у “Світі Дикого Заходу” та “Картковому будиночку”. Сцени перегон у місці знімались в Новому Орлеані. Трилер “Безжальний” від автора “Параної” та “Нічного рейсу” стане першою стрічкою, яка представить свою версію “одного дуже поганого дня” у 2020.