Карантин поділив театралів на два табори: одні засумували за культурним життям, а тому з радістю дістають сукні та костюми з шаф і йдуть на виставки та до театру, а інші зменшили кількість контактів і шукають нові способи культурно провести час в ізоляції. Саме для них «Театр 360 градусів» спільно з Театром на Подолі створив театральну відеовиставу за мотивами п’єси Лесі Українки — «Камінний господар» з елементами 3D.
Як відомо, театральні режисери часто неохоче знімають власні вистави на камеру — такі версії навряд чи можуть уповні передати сенс взаємообміну «сцена - зал». Та «Театр 360 градусів» поєднав традицію і технології, зробивши це своєю фішкою. Що з того вийшло, можна побачити тут: https://theatre360.com.ua
У перші дні продажу квитків на онлайн та офлайн версії Yabl вирішив розібратися, у чому переваги «диванного» театрального перегляду. Ми розпитали продюсерку проєкту Наталію Чижову про цільову аудиторію, особливості онлайн-вистав у порівнянні із серіалами, стереотипи про оксамитові запорошені крісла і не тільки. А також поговорили зі співпродюсеркою, акторкою і виконавицею ролі Донни Анни Дашею Малаховою — про перевтілення, межі живого і неживого, а також про складну систему отримання дозволу на створення спектаклів та ідеї нових відеовистав.
У чому переваги онлайн-вистав у порівнянні з тими ж серіалами, знятими на найвищому рівні (Netflix, НВО і т. д.)? Чому глядач повинен обрати «Театр 360 градусів»?
Наталія Чижова: Не можна порівнювати будь-який матеріал, відображений на відео, з іншими відео як конкуруючий контент: відео-версії вистав проти, наприклад, серіалів. Ми ж не питаємо себе, чим цирк кращий за балет?
Нашим завданням було створити якісний театральний продукт, який в наш час повсюдних обмежень зробить театр доступним для кожного. На сьогоднішній день такого рівня відеоспектакль в Україні знято вперше. А фільмів і серіалів в мережі — незліченна кількість.
Наталія Чижова
Хто цільова аудиторія «Театр 360 градусів»?
Наталія Чижова: Сьогодні наша цільова аудиторія ділиться на два типи.
Перша — театрали, які живуть у різних містах, але не завжди мають можливість приїхати до Києва на виставу Театру на Подолі. Вони знають українських режисерів, слідкують за акторами і щасливі, що з'явилася можливість побачити спектакль, не виходячи з дому. До цієї аудиторії додалися ті, хто на прикладі нашої вистави дізнався, що театр в Україні може бути сучасним, незвичайним, захоплюючим. Це руйнування стереотипів про оксамитові запорошені крісла і спосіб залучення нової аудиторії до сфери театру.
Скільки глядачів вже подивилося відеовиставу на платформі «Театр 360 градусів»?
Наталія Чижова: Ми ще ведемо підрахунки аудиторії і поділимося результатами незабаром. Але вже зараз відомо, що йдеться про десятки тисяч підключень. А за кожним із них може стояти від 1 до 5-7 чоловік, адже нам надсилали фото та відео глядачі, які збиралися цілими родинами або невеликими компаніями для театрального вечора.
Що в реалізації проєкту було найскладнішим і що найлегшим? Чому цей досвід навчив?
Наталія Чижова: Найлегшим виявилося йти вперед, заручившись підтримкою однодумців. На початку шляху я побоювалася нового досвіду партнерства, — жіночого і творчого. Та, врешті-решт, враховуючи наш збіг цінностей в тандемі з Дашою, ця частина виявилася однією з найбільш простих і приємних.
Найскладнішою в цьому проєкті для мене була юридична частина, пов'язана з десятками партнерів, авторських прав і тонкощів, які потрібно було врахувати, щоб створений проєкт відповідав усім нормам і правилам. На щастя, у нас були сильні юридичні партнери, які допомогли і з придбанням ліцензійної музики у зарубіжних композиторів, і з підписанням десятків договорів з контрагентами.
Досвід нової для мене ролі театрального продюсера показав, що, коли ти придумала big idea і чітко дотримуєшся її на всіх етапах, до твого проєкту приєднуються правильні люди і команди, які переймаються створеним змістом і разом з тобою несуть його далі. Це досвід творення і свободи творчості, в якому народився дуже масштабний і глибокий проєкт. А ми з Дашою вже робимо наступні кроки для розвитку і підтримки українського театру у цей непростий час.
Наталія Чижова і Даша Малахова
Чому ви вирішили робити відеоверсію вистави з поточного репертуару театру, а не взяли новий матеріал? З чим пов'язане таке рішення?
Даша Малахова: Це остання прем'єра, яка була у березні перед квітневим локдауном. Сам проєкт ми придумали у квітні, тому ми взяли найсвіжіший на той момент спектакль Театру на Подолі — "Камінний господар". У постановці було усього п'ять акторів і він технічно підійшов для того, щоб ми його зняли. У ньому дуже багато алегорій, це театр форми, він дуже сучасний. І в цілому цей проєкт замислювався під цей спектакль, з нього все почалося. Ми створили творчу команду разом з Іваном Уривським — режисером вистави, Валентином Кондратюком — режисером відеоверсії, та Андрієм Компанійцем — режисером 3D-анімації. А ще у цій постановці є перевтілення, коли неживе стає живим, живе — неживим, і ці речі вдалося цікаво імплементувати у відеоверсію.
Даша Малахова у виставі
Чому українські театри частіше звертаються до класики, ніж до нового матеріалу, і часто повторюються у своєму виборі? "За двома зайцями", Чехов і т. д.
Даша Малахова: Чому так роблять українські театри я не знаю, не можу відповідати за весь український театр. Але з авторським правом в Україні дуже тяжко: складна система отримання дозволу на створення спектаклів. Це одна з причин. Також думаю, що українці просто люблять класику, це щось надійне, близьке їм. Поки українці — консерватори у драматургії. Звичайно, хотілося б, щоб театр осучаснився. І досить багато молодих сучасних колективів займаються імерсивним, документальним, експериментальним театром. Мені здається, що український театр дуже різноманітний і яскравий, просто часто його сприймають, як якусь "оксамитову класику". Дуже хочеться відкрити глядачам очі. І наш проєкт націлений на це!
Чи є у «Театру 360 градусів» ідеї відеоверсій вистав за іншими п'єсами? Якщо так, за якими?
Даша Малахова: Так, безумовно. У нас є ідеї на наступний спектакль і в принципі плани на рік, дуже скоро ми їх озвучимо. Зараз ми створюємо ціннісну базу критеріїв, за якими ми будемо відбирати наступні спектаклі. Ми вже зараз отримуємо досить багато запитів, нами цікавляться, людям сподобалося, як ми знімаємо, і багато театрів звертаються, щоб ми зняли їхні проєкти теж.
Важливо розуміти, що ми у жодному разі не хочемо просто зробити з вистави відеоверсію. Ми прагнемо зробити свій внесок, показати театр через свою особливу призму. Тому, на нашу думку, не всі вистави можна діджиталізувати вигідно і цікаво. Більшість із них потрібно дивитися у театрі. Хоча наша задача — створити зовсім інший продукт, який не буде перетинатися з театром офлайн. І ми агітуємо за те, щоб люди максимально ходили до театру!
Найближчий офлайн-показ вистави «Камінний господар» — 26 грудня на новій сцені Театру на Подолі. Придбати квиток на онлайн-виставу також можна тут: https://fb.me/e/jkZZAajTi
Фото: Іра Марконі та Сергій Кустов