Сучасне мистецтво. Яке воно? Хто його створює? Чи є воно в Україні і де його шукати? Зрозуміло, що коштовне — за зачиненими дверима галерей, доступне — на “Андріївських узвізах” по всій країні. Хто його купує, чи є на нього попит та чи зможе діджиталізація зробити його ближчим до українців, а присутність в онлайні — привабливим для продажу?
Отож, перше, про що спитав Yabl у ко-фаундерів мистецького стартапу Cittart, який запуститься в Україні у лютому: “Чому потрібно купувати сучасне українське мистецтво та як з появою мистецької соцмережі/ маркетплейсу Cittart українці зможуть робити це зручно?”
Відповідають СЕО проєкту, українська художниця Дарини Момот та COO Cittart, керуючий партнер Fitelio, Георгій Варданян.
Дарина:
“Це можливість наповнити свій простір ідеєю”
Мистецтво наповнює простір навколо нас ідеями. Це факт. Уявіть приміщення з голими стінами і поруч приміщення із живописом, інсталяціями, скульптурою. Де вам цікавіше? Де ви швидше знайдете нестандартне рішення для проблеми, яка хвилює, або де будете працювати більш натхненно?
Насолода мистецтвом — це знаходження задоволення у тому, як твір змушує думати і відчувати. Ніщо не заважає жодному з нас створити власну галерею із творів мистецтва, які надихатимуть та розширюватимуть звичне сприйняття речей, тому не треба боятися експериментувати з різними стилями та предметами, якщо хочеться запалу та емоцій.
“Мистецтво є способом самовираження”
Більшість людей купує мистецтво, орієнтуючись на власне сприйняття арт-об'єкту, реакції на нього. Сукупне відчуття міцного емоційного зв'язку з твором та бажання зазирнути глибше у його сенси та контекст найчастіше є достатньою, а часто і єдиною причиною придбання творів мистецтва. Це лежить в основі того, чому колекціонування є самовираженням. Це природно. Так само природно, як самовиражатися в одязі, стилі мовлення, поведінці.
Цікаво і зручно транслювати через мистецтво свої цінності і світогляд, адже такий спосіб передачі інформації — швидший, витонченіший і емоційніший. Спробуйте повісити картину або розташувати інсталяцію чи скульптуру у власному офісі або вдома. Ви побачите, що акцент ваших розмов із незнайомими відвідувачами або гостями будинку зміниться із “загальних тез” про погоду і політику на щось, що буде цікаво вам обом. Бо асоціюючи мистецтво, розташоване у вашому просторі, із вашою особистістю, у людей з'являється відчуття: що ви за людина і яка комунікація вам дійсно цікава.
Є навіть одна історія про керівника компанії, який розмістив величезну картину з порно мотивами у себе в офісі й люди одразу відчували, що, як мінімум, високолобі надумані розмови у цьому місці явно ні до чого.
Дарини Момот
“Підтримка української культури”
Купуєте сучасне українське мистецтво — напряму розвиваєте культуру країни та “локальну сцену”. Саме через продаж свого мистецтва українські митці формують власний ресурс для подальшого розвитку. Думаю, що це поки не кожен розуміє.
Але ж дивіться: нам подобається пишатися видатними творами українських митців, насиченістю культурного життя. Насправді кожен з нас завтра зможе стати частиною процесу створення такого твору, навіть якщо сьогодні придбає невеликий твір у молодого автора. Кожен такий крок розвиватиме арт-середовище.
Уявіть собі світ без мистецтва. Навіть якщо конкретно в себе вдома ви і не хотіли б мати мистецтво, але чи хотілося б вам жити в світі, де менше мистецтва? Кожен продаж арт-об’єкту впливає на те, в якій країні ми будемо жити. З мистецтвом чи без нього. Можливий і третій варіант — жити у світі з роботами, які теж вже вміють малювати :)
“Мистецтво — довгострокова інвестиція”
Мистецтво може бути цікавою інвестицією. Гарні художники завжди дорожчають у ціні. Важливо випрацювати власну інтуїцію і тоді таке інвестування може серйозно затягнути у пригоду довжиною в життя. Бо мистецтво вічне (або майже вічне))), і колекція може стати видатним спадком для майбутніх поколінь, або навіть міста чи країни. Багато речей з часом втрачають своє значення, але тільки не колекції з пристрастю зібраних творів.
Георгій:
Навіть якщо ви “помилилися” з художником — картина з часом перетвориться на антикваріат. Та мистецтво — це все одно концентрація світогляду, демонстрація способу мислення, можливість створювати традиції для своєї родини, передавати їх нащадкам.
“Оточувати себе мистецтвом”
Назву ще одну причину, окрім тих, про які згадала Дарина. Локдаун світового масштабу і закриті кордони — психологічно некомфортна річ. Ми багато часу проводимо у приміщенні й важливо, щоб воно надихало, вносило позитив та яскраві емоції у життя. Круто в локдаун оточити себе мистецтвом!
Дарина:
“Світ з художниками кращий, ніж без них”
Світ рухається у бік відмови від консьюмеризму (споживання, яке виходить за рамки потреб для існування людини). Все більше людей замислюється про збереження ресурсів і їхнє розумне використання. Така модель диктує нові цінності, в центрі яких не речі, а духовний розвиток, самовираження і взаємодія з іншими людьми. І мистецтво — частина цих нових цінностей.
Мистецтво дає розуміння трендів суспільства, воно ніби відбиття того, що нас турбує. Саме з цієї причини ми найкраще можемо зрозуміти себе через мистецтво. Аби бачити це потрібно бути зануреним у сферу сучасного мистецтва, хоча б іноді відвідувати ключові виставки, тримати мистецтво у полі зору, спілкуватися з локальною сценою, локальними художниками. Тоді стає помітно, кого і що хвилює, в яких регіонах які теми підіймаються, які проблеми висвітлюються, які колірні і емоційні рішення обрані, — це все і є ментальність. Художники, які відбивають сьогодення у мистецтві для нас і наступних поколінь, виписують історію, формуються нами і поруч з нами.
Георгій:
Як на мене, мистецтво завжди розповідає історії, воно надихає і робить нас допитливими. Це просто приголомшливе явище нашого життя!
Георгій Варданян
Якою ви бачите місію проєкту Cittart?
Дарина: Глобальна місія — розкрити контекст творів мистецтва, щоб людина розуміла їхню справжню цінність. Ми прагнемо змінювати сприйняття мистецтва через історію його створення.
В Україні доки немає маркетплейсу, де можна знайти і супервідомих, і молодих перспективних художників. Ми створюємо майданчик, який об'єднує і доступні за ціною твори (наприклад, це може бути графіка, невеликі роботи відомих художників, або роботи молодих, які дозволять почати почати формувати власну колекцію — такі роботи можуть коштувати і від $ 200 до $1000), і досить дорогі — арт-об’єкти, які коштують від $3 000 до $5000.
Георгій: Ми не маємо ілюзій щодо того, що завтра всі, хто цікавиться мистецтвом, завітають і почнуть купувати арт-об’єкти на Cittart. Але ми поступово рухатимемось до цього, розвиваючи цю культуру, працюючи над прозорістю ринку та над тим, щоб арт-об’єкти у додатку відповідали на будь-який ціновий запит.
Ціль проєкту — аби кожен знав, де взяти “афігенного художника”.
Щоб пересічна людина почала купувати, колекціонувати, підтримувати свою культуру, виражатися через мистецтво, дарувати мистецтво і щоб це ставало трендом. Щоб твори мистецтва стали частиною життя тих людей, які до сьогодні ще не відкрили для себе таке задоволення.
Яким буде діджиталізоване мистецтво для користувачів?
Георгій: Насамперед ми сконцентровані на наданні класного користувацького досвіду. У світі, в якому звикли купувати онлайн практично все, важливо надавати і зручний сервіс для придбання мистецтва.
У першій версії Cittart базовий функціонал не буде чимось “космічним”, але він зробить купівлю мистецтва максимально швидкою, зручною, гарантованою, приємною та легкою. Користувачі зможуть створювати власний профіль, завантажувати арт-об'єкти, знаходити мистецтво за фільтрами, обирати та безпечно здійснювати продаж і покупку.
Архітектура проєкту від початку була запланована таким чином, щоб проєкт був готовий до масштабування. Починаючи від мови програмування і до серверних потужностей, які ми обрали, — все розраховано на те, щоб CIttart став майданчиком для продажу не тільки в Україні, а й в усьому світі.
Після запуску майданчика у загальний доступ ми не плануємо зупинятися. У Backlog у розробників є великий список завдань, які робитимуть наш додаток ще зручнішим і більш user friendly. У другому релізі ми плануємо підключити функціональність Machine learning для більш точного визначення переваг користувачів. Приклад: як це зроблено в Pinterest. Будемо показувати користувачу те, що він хоче бачити! Також буде досить багато інших фіч на зразок: make an offer, лайки, вибране і багато іншого.
Дарина Момот
Дарина: Ми дуже уважно ставимося до модерації митців. Перше враження часто є визначальним. Тому для нас надважливо зробити перше знайомство користувачів із додатком приємно вражаючим і захоплюючим. Контент вирішує все — у нашій історії. Артоб’єкти, які наповнюють Cittart, по суті, і визначать подальшу зацікавленість аудиторії як безпосередньо додатком, так і сучасним мистецтвом у цілому. Зважаючи на це, зараз, на етапі наповнення додатку першими художниками, ми посилили модерацію.
Перші 100 митців на Cittart — це визнані провідними галереями країни та арт-експертами імена.
Детальніше процес модерації розписаний на нашому сайті http://cittart.app/.
Скільки коштує сучасне мистецтво?
Дарина: Існують формати мистецтва на будь-який бюджет. Найдоступніші — стампи (це як літографія, офорт, лінотип, ліногравюра, ксилографія), це техніки друку, з яких можна зробити відтиск. Такі роботи набагато дешевші, вартістю від 2000 до 4000-5000 гривень. Доступні за ціною і роботи на папері або картоні. Вони завжди дешевші, ніж полотно, живопис. Але можна знайти і живопис відомого автора, просто у невеликому форматі. Це можуть бути якісь невеликі етюди за дуже доступною ціною.
У діапазоні до $200 можна знайти багато різних робіт. Наприклад, невеликий живопис коштує від $200 до $1000. Полотна молодих, але більш відомих авторів розміром 1м*1м, стартують, якщо дуже пощастить, від $ 600-700. Зазвичай це від $1000 і вище. Але за $1000 можна знайти вже хорошу роботу.
Скульптура дорожча, оскільки перш за все більш вартісна у виробництві. Ціна залежить насамперед від матеріалу: дерев’яна скульптура зазвичай дешевша за роботи із бронзи або мармуру.
Роботи ж видатних художників можуть коштувати й десятки тисяч доларів. Без верхньої межі. Офіційний рекорд серед українських художників-сучасників, зафіксований аукціонним будинком Phillips — продаж картини Анатолія Криволапа за $186 200.
Про власні Cittart дослідження: скільки люди готові платити за мистецтво?
Дарина: В Україні лише формується культура придбання мистецтва онлайн. І допомогти її формуванню — важлива частина нашої місії.
Перед стартом проєкту наша команда провела опитування щодо сприйняття мистецтва серед населення. За результатами опитування Cittart, яке проводилося серед людей, які хоча б раз купували мистецтво, більшість покупців вважають себе "новачками" в цій сфері. Виявлена тенденція свідчить про появу нових колекціонерів та підвищення зацікавленості мистецтвом.
Лише 9% опитуваних розглядають придбання арт-об’єктів як ефективну інвестицію.
Чи готові українці купувати коштовне мистецтво?
Георгій: Як свідчать дані онлайн-опитування Cittart, 37% українців готова витратити на предмет мистецтва $ 200, та 54 % поціновувачів купують арт-об’єкти вартістю від $ 200 до $500. Ще 11% можуть придбати мистецтво від $2000 до $5000 і 9% — вище $5000. У той же час середній чек у групі “Сіль соль” десь $ 80-100.
В цілому, є над чим працювати. Вектори визначені. Офіційний старт проєкту — кінець лютого цього року. Точну дату заздалегідь оприлюднимо на нашій сторінці у Facebook, слідкуйте!
Бесіду вела Ірина Почапська. Матеріал підготовлено у співпраці з командою проєкту Cittart.