Сьогодні у вітчизняний прокат виходить культовий фільм гонконгського режисера Вонга Карвая “Любовний настрій”. Yabl розповідає, як серця мільйонів глядачів підкорила історія про любов у швидкоплинності буття та радить ще кілька видатних кінокартин майстра поетичного кіно.
"Не турбуйтесь. Хороший сон все вилікує". (Все, та не все…) Чомусь запам'ятовується саме ця фраза з мелодрами під назвою “Любовний настрій”.
Скажемо одразу: фільм визнано одним з найвищих досягнень світового кіномистецтва останніх десятиліть, а також одним з найвидатніших фільмів XXI сторіччя за версією BBC. Минулоріч історію Карвая внесли до списку 250 найкращих стрічок за версією IMDb. На Каннському фестивалі 2000 року картина отримала нагороди за краще візуальне рішення і кращу чоловічу роль.
Навіть не посперечаєшся. А якщо й хотілося, то після таких регалій бажання відпадає.
Отже, найголовніше, що варто винести з перегляду — це, мабуть, медитативність темпу, в якому розгортається оповідь про двох людей, що волею випадку виявляються однодумцями, спасінням одне для одного у самотності. Чоу і Су живуть в сусідніх кімнатах у прибутковому будинку. Дружина головного героя і чоловік головної героїні постійно відсутні вдома — або затримуються на роботі, або у відрядженнях. З цієї причини їх навіть не показують в кадрі — аби не відволікати глядацьку увагу від зародження нових почуттів, ніжної дружби, що змінюється після того, як Чоу і Су дізнаються про зраду власних чоловіка та дружини. Так, очевидно, варто згадати і той факт, що на дворі 1960-ті роки, тому гортати стрічку новин, брати участь у жвавому обговоренні чогось у коментарях чи рубитися в плейстейшн було неможливо.
Хоча кохання і вважають хворобою F 63.9, воно все одно залишається найомріянішим та найбільш загадковим почуттям і станом. Пошуком захищеності, потрібності і тепла, якого неможливо уникнути. Саме таку атмосферу створює Вонг: оком камери, монтажем, характерами персонажів та, зокрема, саундтреком. Якщо на початку фільму ви ще придивляєтесь до нього, то після перших же нот Yumeji's Theme від Сігеру Умебаясі, а згодом композицій Майкла Галассі, Ната Кінг Коула та Браяна Феррі повністю відчуваєте той самий особливий любовний настрій.
Циклічність буденності Карвай показує у дуже схожих між собою сценах, які ніби просто дублюються багато разів, але ні, режисер не економив на часі зйомок.
Кіномову гонкогського митця часто характеризують особливим акцентом на кольорі та світлі, калейдоскопічною грою художніх прийомів. Варто подивитися декілька фільмів Карвая, і ви одразу почнете впізнавати саме його історії.
Зокрема, для “підготовки ґрунту” перед походом в кіно на “Любовний настрій” радимо також переглянути його “Занепалі ангели”, “Чунцінський експрес” (до речі, на цей рік заплановано вихід другої частини стрічки під назвою Chunking Express 2020) та перший англомовний проєкт режисера “Мої чорничні ночі” за участі джазової співачки, багаторазової лауреатки “Греммі” Нори Джонс, Наталі Портман та Джуда Лоу.
Майже всі історії майстра поетичного кінематографу будуються на сплетінні сюжетних ліній кількох персонажів, чи то натякаючи на теорію шести рукостискань, чи то на те, що випадкових людей у житті не буває і все залишає у пам'яті свій слід.
І до новин сьогодення. Минулого року режисер заявив про зйомки нового фільму “Blossoms”, що стане його першою кінороботою за сім років (сценарій він писав п'ять років). Вонг наголосив, що історія дуже для нього особиста, але і “Любовний настрій” почасти базується на дитячих спогадах кінематографіста: тут герої живуть у, будемо вважати, свого роду комунальній квартирі. Тому майже ніякої приватності та повноцінного особистого простору. Режисер задумав стрічку, згадавши про родичку, яка жила у середовищі, де за тобою щоденно стежать і є необхідність добре виглядати перед сусідами, ховати сімейні негаразди.
Карвай любить стабільність у виборі членів знімальної команди. Мабуть, в цьому його доречно порівняти з Весом Андерсоном, поетично-казкові фільми якого теж дуже впізнавані завдяки унікальному стилю. Саме тому художником-постановником, художником з костюмів і режисером монтажу в “Любовному настрої” став Вільям Чжан Шу Бін, який щоразу починає роботу із запитання “З чого складається атмосфера фільму?” та відштовхується від відповіді у виборі костюмів і реквізиту. А Вонг Карвай, у свою чергу, відрізняється лояльним підходом у роботі з акторами, які в “Любовному настрої” ще й виступали співавторами діалогів.
Роботам Карвая властиві глибина та символізм. Такий він, п’янкий азіатський кінематограф. Та у багатьох інтерв'ю Вонг уникає запитань про національну родзинку його режисури: мовляв, він — громадянин світу, космополіт, який намагається відшукати гармонію східного світосприйняття, але який не може не піддаватися глобалізації.
Фото: Arthouse Traffic