У Всесвітній день поезії, 23 березня, на сторінках онлайн-журналу Craft | Magazine виходить велике інтерв’ю Юрія Андруховича з Сергієм Жаданом. Така розмова з`являється уперше в історії сучасної української літератури: Юрій Андрухович ніколи не брав інтерв’ю у Сергія Жадана.
Попри орієнтацію на текстові формати розмов, видання пропонує відеоверсію цього інтерв’ю — його тизер ми ексклюзивно публікуємо у матеріалі. Yabl також додатково поспілкувався з Юрієм Андруховичем, розпитавши Патріарха після бесіди про літературу ще й про кіно та улюблені екранізації. Читайте і дивіться!
Чи хотіли б ви, аби за вашими творами зняли кіно і якщо так, то яке?
Я, звісно, не проти, щоб якийсь мій роман (байдуже який) колись та й екранізували. «Перверзію», наприклад, свого часу міг би зняти Роман Поланскі Хоча, за моїми спостереженнями, чим кращий текст, тим гірший фільм. Найкращі фільми виходять за посередньою прозою! Приміром, скандинавські детективи. Як романи вони просто окей, а як фільми — видатне явище.
Який роман, твір світової літератури ви би найбільше хотіли побачити на екрані, але його ще не зняли?
Думаю, таких лишилося небагато, але от хоча б один з моїх улюблених романів — Look Homeward, Angel Томаса Вулфа — було б добре побачити. Однак це якраз той випадок, коли проза перевершує всі кінематографічні можливості.
Серед улюблених українських фільмів останніх років Юрій Андрухович назвав «Припутні» й «Мої думки тихі». Дещо недооціненою на думку письменника є стрічка «Жива» і «Наші котики». «Атлантиду» письменник ще не дивився. Із зарубіжних — європейська класика 60-х: «Blow Up», «Солодке життя», «Вікенд».
Фільм, який не треба дивитися людині, що хоче писати.
Такий фільм точно існує, але я його не знаю.
Чи ви користуєтеся методами кіно у своїх художніх текстах?
Швидше навпаки — методи кіно користуються мною.
Що найганебнішого ви дивилися у своєму житті?
«Сімнадцять миттєвостей весни». Найганебніше те, що це мені подобалось.
Серед найперспективніших сучасних українських режисерів Юрій Андрухович не виокремив одного, проте зауважив, що йому до вподоби те, що їх значно більше, ніж один. Як і те, що робити українське кіно — взагалі перспективно. Тобто кожен режисер і кожна режисерка, які беруться за український фільм, автоматично стають дуже перспективними.
Улюблений режисер: український і зарубіжний.
Перш за все я маю визнати, що з цими списками улюблених — це завжди процес, все змінюється. Тобто свого часу ними могли бути Миколайчук і Фелліні або Іоселіані, іншого разу — Непиталюк і Джармуш, згодом — брати Коени (в цих, на жаль, українського відповідника немає). На сьогодні ж це, скажімо, Антоніоні або Ґодар, яких відкриваю собі наново, а з українських — хтось такий, чиїх фільмів я ще не бачив.
Чому серіали перемогли повнометражку?
Щоб відповісти коректно, треба розгортати ціле дослідження, інакше дуже ризикуєш ляпнути щось абсолютно поверхове. Можна припустити, що серіали є до певної міри компенсацією за нечитання книжок, зокрема романів. Перегляд серіалу розтягується в часі аналогічно до прочитання грубшої книги. Повний метр цього ефекту не дає: це так чи інакше одноразова кількагодинна подія. Але хочеться вірити тут і тепер — ця "перемога" не назавжди. Я серіалам не ворог — навпаки, останніми роками передивився їх безліч. Але повний метр не повинен їм програвати, це точно. В моїй особистій глядацькій практиці я намагаюся зберігати баланс.
Бліц:
Монокадр/ статика чи монтаж?
Монтаж.
Серіал HBO / BBC / Netflix?
Netflix
Мерілін Монро чи Анджеліна Джолі?
Мерилін Монро. Хоч ніколи не бачив жодного фільму з нею. Але все одно вона.
Також Yabl розпитав режисера Craft | Magazine Святослава Шевченка про виробничий процес продакшену і постпродакшену зйомок для медіаринку й про те, як добре зняти двох найбільш упізнаваних письменників України.
На думку Святослава, розвиток медіаформатів в українському середовищі співпав зі сплеском цікавості до української культури після Революції Гідності: «Мені пощастило пережити цей бум зсередини. Тим не менше, досі українського контенту не так багато. Мені особисто не вистачає форматів розлогих інтерв'ю про українську культуру, бо бесіда народжує сенси, а дискусія їх відточує до досконалості. Саме тому бесіда Сергія Вікторовича й Юрія Ігоровича — це ідеальний формат в контексті сучасної української літератури».
На думку режисера цифровий формат більш демократичний, на відміну від аналогового відповідника, й дає можливість вибору як при створенні контенту, так і при перегляді: «Саме завдяки цифрі ми маємо можливість почути не хвилиний коментар, а повноцінну бесіду двох людей, яким і самим цікаво брати в ній участь».
Craft | Magazine — моножанрове онлайн-видання, усі тексти якого виходять у форматі інтерв’ю. Видання засноване Катериною Казіміровою та Дариною Анастасьєвою. Героями інтерв’ю в журналі стають діячі культури та креативні й медіаменеджери. 13 березня журнал оприлюднив текстову та відеоверсію першої частини розмови Сергія Жадана з Юрієм Андруховичем. Усі тексти видання доступні українською, англійською та російською мовами.
Фото: портрети — Анастасія Мантач, репортаж — Катерина Лащикова