Не за горами вже 93-тя церемонія кінопремії “Оскар”! Не дивлячись на важкі пандемічні часи, нагородження пройде таки в офлайн режимі: замість звичного місця проведення свята кіноакадемія обрала нетрадиційну локацію — залізничну станцію LA. Запрошуються тільки номінанти та їхні родичі, а для європейських кінематографістів, які не зможуть відвідати США, окремо зроблять майданчики у Парижі та Лондоні.
Тим не менше, тут ми не будемо говорити про формат церемонії або ж локації. Нам цікавіше подивитись на самих номінантів, порівняти їх з минулорічними та спробувати вгадати, хто отримає омріяні статуетки.
Отож, прогноз від Yabl!
Якщо ми пригадаємо номінантів 2020 року, то побачимо, наскільки сильно вони відрізняються від стрічок, які претендують на звання “Кращого фільму” у 2021. Погляньте самі: коміксно-авторський блокбастер “Джокер” про найпопулярнішого лиходія в коміксах та кіно, довгоочікуване полотно “Одного разу в Голлівуді” від улюбленого поп-культурного режисера Квентіна Тарантіно, повномасштабна екшн-драма про першу світову війну “1917” Сема Мендеса, сатира про Другу світову війну “Кролик ДжоДжо”, спортивний байопік “Форд проти Ферарі”, екранізація роману “Маленькі жінки”, мафіозна сага “Ірландець” культового Мартіна Скорсезе, корейська сатирична притча “Паразити”, що закохала у себе весь світ, та судова драма про розлучення “Шлюбна історія”.
Ледь не всі фільми "Оскара" минулого року — це масові, жанрові блокбастери.
Вищезгадані стрічки можуть похизуватися величезними бюджетами, масштабними зйомками, зірками першого ешелону та армією прихильників серед глядачів. Хоч це “Джокер”, хоч “Форд проти Ферарі” або “Одного разу в Голлівуді” — всі вони збирали повні зали, провокували гучні дискусії, народжували незлічену кількість мемів та й взагалі лишали слід в історії масової культури.
В цьому році ситуація змінилася. Наші номінанти не збирали аншлаги в кінотеатрах (і справа тут не тільки в пандемії), не мали великих касових зборів і меми про них теж поки ніхто не робить. І ні, ще рано звинувачувати квоти, за якими будуть відбирати номінантів у майбутньому! Справа в тому, що майже всі великі голлівудськи релізи були перенесені студіями на кінець 2021 — початок 2022, а в прокат виходили загалом авторські, фестивальні історії. І якщо раніше ми обов’язково мали в номінантах блокбастери на кшталт “Чорної пантери”, “Дюнкерк”, “1917”, “Ла-Ла Ленд” тощо, то найгучнішими фільмами цього року є “Чиказька сімка” та “Дівчина, що подає надії”.
“Сімка” Аарона Соркіна — чисто академічна драма для кінопремій, а “Дівчина, що подає надії” — взагалі своєрідний жанровий експеримент, який глядачами сприймається неоднозначно. Також серед номінантів маємо нішевий байопік “Манк”, що розповідає історію невідомого, але легендарного сценариста фільму “Громадянин Кейн”, наближену до вистави драму “Батько” з Ентоні Гопкінсом, історія про мігрантів “Мінарі” та драму музиканта, в якого зникає слух — “Звук металу”. Головним же фаворитом взагалі є медитативна “Земля кочівників” — розповідь про жінку, що живе у своєму авто (через неї ми знайомимось з реднеками, безхатьками та “кочівниками”, які представляють зворотній бік США).
Якщо, приміром, для Каннського кінофестивалю подібного роду стрічки є типовими, то для “Оскара” фаворит у вигляді “Землі кочівників” — це справжній нонсенс! Втім, у цьому році академіки надають перевагу не великим студійним проєктам, а камерним історіям про людей, що залишаються часто поза глядацькою увагою. Чи робить це церемонію 2021 поганою або ж нецікавою? Аж ніяк! На відміну від ситуації позаминулого року, коли було заздалегідь зрозуміло, що “Оскар” відійде “Зеленій книзі”, тут все складається доволі непередбачувано. Так, букмекери та аналітики вважають, що золотого чоловічка отримає “Земля кочівників”, але насправді багато хто з номінантів серед фільмів може забрати премію собі. Той же “Суд над Чиказькою сімкою” (грамотно зроблена акадамічна драма про суд) чи “Манк” (ретроспективне кіно) за всіма ознаками більше схожі на фільми, яким зазвичай вручають премію. Спокійно можуть відмахнути “Оскар” і “Юді та Чорному Месії” (причину дивіться у назві) або ж “Батькові” через болючу тему деменції у літніх людей.
Боротьба в цьому році справді має місце і невідомого хто перетягне ковдру на себе.
На мою думку, стовідсотково заслуговує премію за “Кращу роботу режисера” Девід Фінчер: у фільмі “Манк” він створив просто неймовірний ретро світ Голлівуду 30-х років. Буде банально несправедливо, якщо статуетку забере собі Хлоя Чжао за “Землю кочівників”! Ще є непогані шанси у Томаса Вінтерберга з його “Ще по одній”, але, сподіваємось, це буде Фінчер.
Щодо “Найкращої чоловічої ролі” — даю 70% на те, що премія вручать посмертно Чадвіку Боузману за “Ма Рейні: Мати блюзу”. Не маю нічого проти, адже актор дійсно зробив круту роль і мав кілька психопатичних монологів, від яких просто зриває дах при перегляді. Такий собі темношкірий Джокер, якого теж у свій час посмертно нагородили. Ще 20% на те, що премію віддадуть Ентоні Гопкінсу і 10 залишимо для Гері Олдмена за “Манка”.
Нагороду за “Найкращу жіночу роль” більш ніж на 100% заслуговує Ванесса Кірбі у фільмі “Фрагменти жінки”. Об’єктивно: в неї немає конкурентів, якщо говорити саме про акторську гру. Тим не менше, щось мені підказує, що премія буде вручена Френсіс Макдорманд за “Кочівників” чи Віолі Девіс за “Ма Рейні”. Обидві, в принципі, зіграли прекрасно, але Кірбі з її шляхом від смерті дитини до повного прийняття трагедії — це просто щось надпотужне.
Досить важко сказати стосовно “Кращої чоловічої ролі другого плану”. Сюди запхнули обох акторів з “Юди та Чорного месії”, які насправді зіграли у фільмі головні ролі, а тому інтуїція підказує, що хтось з них може забрати премію. Хоча було б правильно віддати її Саші Барону Коену за… ні, не за “Бората 2”, а за “Суд над Чиказькою сімкою”! Ось з “Кращою жіночою роллю другого плану” все простіше: даю 90%, що Олівія Колман отримає нагороду за “Батька”. Важко уявити, що хтось інший забере премію собі, хіба що заради жарту її віддадуть Марії Бакалової за роль доньки Бората.
“Кращий оригінальний сценарій” має всі шанси забрати Аарон Соркін за “Суд над чиказькою сімкою”, а ось з адаптивним буде запекла боротьба між “Землею Кочівників”, “Батьком” та “Білим Тигром” (в той час як з боку над ними сміється “Борат 2” в тій самій номінації). Далі все набагато простіше. “Кращий анімаційний фільм” — “Душа” від Pixar. Хоча, знову ж таки, раджу вам звернути увагу і на “Легенду про вовків” Томаса Мура. Ну а “Кращий іноземний фільм” — прекрасний варіант для “Ще по одній”.
Технічні номінації залишимо за дужками.
В підсумку маю сказати, що “Оскар” пандемічний дуже відрізняється від “Оскара” звичайного. Великі проєкти вперше за довгий час поступились маленьким, а інколи навіть камерним драма, у яких на першому місці внутрішній світ людини та її емоції. Це може бути жінка, що живе та подорожує у фургоні, нікому не відомий глухий барабанщик, старий чоловік з розладами чи тридцятирічна бариста, яка щоночі доводить чоловіків до панічних атак. І це прекрасно, адже нарешті за “Оскар” б’ються не студії, а саме автори! Чи залишиться такий фокус після виходу з пандемії? Подивимось...
Повний список цьогорічних номінантів на "Оскар" можна переглянути за посиланням. Переможці стануть відомі вже 25 квітня.