До програми допрем’єрних показів цьогорічного кінофестивалю «Французька весна» увійшло п’ять фільмів. А саме «Він і вона» Седріка Клапіша, «Чоловік і жінка: Найкращі роки» Клода Лелуша, «Генерал де Голль» Габріеля Ле Бомена, «Школа хороших дружин» Мартена Прово та «Останнє життя Сімона» Лео Кармана.
Yabl підготував огляд родзинок програми із зірковим складом і розповідає, чому вам варто витратити час на гарне кіно, яке змушує подумати про вічне — кохання, дружбу і пісні французькою мовою.
«Чоловік і жінка: Найкращі роки» (Les Plus Belles Années d'une vie), реж. Клод Лелуш
Епіграфом виступає цитата Віктора Гюго про те, що найкращі наші роки життя — ті, які ще не прожиті.
Стрічка починається із тренувальних вправ у будинку для літніх людей, які мають відповісти на запитання на кшталт «Хто був першою людиною на Місяці?» чи «В якому році помер Пабло Пікассо?». Тим часом камера поступово наближається до головного героя, якого грає нині 90-річний Жан-Луї Трентіньян.
Десь думками він поринає у солодкі спогади про найяскравіше кохання його життя, кохання до жінки, яку він полюбив 52 роки тому. Це те єдине, що колишній гонщик тепер пам’ятає через хворобу Альцгеймера.
Кадр з фільму «Чоловік і жінка: Найкращі роки»
В історії під назвою «Найкращі роки» вони знову разом, хоча чоловік слабо впізнає свою любов. Вони відвідають «місця колишньої слави» і будуть довго рефлексувати про те, що все не завжди складається так, як хотілося б.
Загалом кіно дуже затишне, воно заколисує, як один з його яскравих епізодів, де бачимо густу тінь дерев зеленого подвір’я і чуємо милий спів наївних пісень у колі близьких.
Мелодрама є продовженням кінокартин Клода Лелуша «Чоловік і жінка» та «Чоловік і жінка: 20 років потому». Це ті фільми, які принесли французькому режисеру визнання. А от образ літнього Трентіньяна одразу асоціативно відсилає до «Любові» Ханеке 2012 року.
Взагалі, нині популярні стрімінгові сервіси, як і масове кіно в принципі, нечасто звертаються до теми «літнього» кохання, попри те, що всіляко намагаються охопити соціально вразливі групи людей. Тож цю нішу відповідально бере на себе європейське кіно. Про нього ми і поговоримо далі.
«Школа хороших дружин» (La Bonne Épouse), реж. Мартен Прово
Травень 1968 року. Франція. Набирає обертів феміністичний рух. Події комедії зі, здається, вічно молодою Жульєт Бінош розгортаються навколо власниці школи гарних манер, яка після раптової смерті чоловіка розуміє, що установа на межі банкрутства. Тож жінці треба вжити негайних заходів, продумавши антикризову стратегію (хоча тоді, мабуть, ще такими розумними термінами не оперували)!
Нині це звучить дивно і дуже по-сексистськи, але у таких закладах навчали, як бути хорошими дружинами і як правильно вести господарство.
Кадр з фільму «Школа хороших дружин»
Втім, французи були б не французи, якби не перевернули все з ніг на голову, бо вони таки вміють довести до абсурду навіть найбільш гіркі події та ситуації й знайти там крихту позитиву! Бо для хитрунів немає поганих часів і безвихідних ситуацій. Точніше, хитруни і хитрунки такими не народжуються, а стають. Під тиском обставин ти або у системі, або проти неї. Але ніхто ніколи не виключає людського фактору. Тож у цій стрічці на вас чекає і випадкова смерть від кістки у горлі, і рецепт яблучного штруделя, і секс, і революція за права жінок. Рекомендуємо до перегляду!
«Він і вона» (Deux moi), реж. Седрік Клапіш
Ви, напевне, могли бачити «Китайську головоломку» від режисера Седріка Клапіша з Одрі Тоту та Роменом Дюрісом у головних ролях. Тоді ви погодитесь, що цей майстер любить говорити про теорію шести рукостискань у любовних справах, і що рідні душі знаходить одне одного там, де й не сподівалися. Саме про це і його свіжа романтична комедія «Він і вона».
Говорять, бог парує? Або ж про те, що протилежності сходяться. Здається, це саме той випадок.
Сюжет наступний. Ремі — парижанин із не надто достойною зарплатою, який до того ж страждає від хронічного безсоння, неуважності і забудькуватості. Мелані — його повна протилежність. Вона медик-науковець, задоволена своєю роботою і не має проблем зі сном. Єдине, що їх, здавалося б, об’єднує, — це те, що вони обидва самотні. І тут, як кажуть, зустрілися дві самотності. Наперед забігаючи, скажу, що до цього фатального моменту пройде більше години екранного часу. Але у масштабах всесвіту то лише краплина в морі, правда?
Кадр з фільму «Він і вона»
Навіть коли ви живете поруч і ходите тими ж вулицями, не факт, що алгоритм зустрічі зведе вас разом із потрібною людиною. Але якщо шукати і вірити — певний ланцюжок випадковостей обов'язково вас наздожене.
Як бачимо, «Французька весна» має всі шанси прикрасити нашу українську! Всі стрічки з програми «Допрем'єрні покази» можна переглянути онлайн і безкоштовно з 23 квітня до 2 травня на сайті.