Як вижити у світі скаженої конкуренції? Бути кращими за конкурентів. І креативнішими. Очевидно? Так. Але не зайвим буде все розкласти по полицях, розповівши про те, як бекграунд і розвинений світогляд допомагають вести бізнес.
Про це і не тільки Yabl поспілкувався із засновником IT-компанії DIGIS Микитою Нагаткіним. Зокрема, про те, яку літературу читають айтішники та які фільми дивляться. І що є найкращим мотиватором? Читайте!
Чи є місце творчості та мистецтву в ІТ? Це може бути як корпоративна бібліотека, так і особливе креативне оформлення офісу чи переговорних кімнат, або спільне дозвілля разом з командою. Чи традиція спільних кінопереглядів. Можна розказати про будь-що!
Місце для творчості є абсолютно всюди. Якщо ми беремо ІТ-ринок і зокрема те, чим займається Digis, — розробку програмного забезпечення, де зрозуміла бізнес-модель, то на цих ринках ви змагаєтеся з конкурентами: хто краще зробить одне і те ж.
У нашому випадку, хто краще розробить ПО, хто краще найме людей, хто краще оформить офіс, і фактично, всі ці питання дуже сильно впираються в той рівень креативності. Тому що ти береш одну і ту ж проблему, яку вже 100 або 1000 разів намагалися розв’язати всі люди по всьому світу, дивишся на неї і намагаєшся розв’язати наново якимось кращим шляхом, ніж у твоїх конкурентів.
І ось цей процес пошуку правильного рішення для твого завдання, вся твоя компанія, твоя стратегія складається з таких завдань. Це насправді дуже креативний процес, і люди працюють по-різному, але у мене — з натхненням. Тобто, я сиджу, і якщо відчуваю, що ось я надихнувся якоюсь історією або просто відчуваю потік енергії, я починаю шукати. «Розкидаю гачки» абсолютно у різних напрямках пошуку ідей і цілий день можу витратити на читання тонни літератури, щоб зрозуміти, куди хочу рухатися далі. І потім, генеруючи десяток ідей, дістаю з них ключові фрагменти та починаю їх розробляти вже детально. Хіба це не мистецтво?
Якщо порівнювати вашу компанію з кіно, який би це був фільм чи якого режисера, і чому?
Ви ходите, намагаєтеся продати Нові Васюки, і це відбувається з усіма
На ранніх етапах її можна порівнювати з «12-ма стільцями». Тому що це все авантюра і фактично така ж «остапобендерщина». Ви ходите, намагаєтеся продати Нові Васюки, і це відбувається з усіма: з вашими потенційними колегами, з вашими клієнтами. Але тільки на ранніх етапах. А зараз вже більше нагадує «12 друзів Оушена», коли ми збираємося, продумуємо якийсь план і потім дуже чітко, дуже лаконічно йдемо до своєї мети.
Як гадаєте, ваші дитячі та підліткові кумири зі світу кіно чи музики сформували вас як особистість? Хто це, якщо так?
Я з дитинства захоплювався надихаючими історіями. Це різні автобіографії відомих особистостей. Вони виховали в мені амбіційність. З дитинства читав рицарські романи на кшталт "Айвенго" , "Три мушкетери". Тема вірності й друзів захоплювала і саме таке оточення я згодом почав формувати довкола себе.
Як змінювались ваші вподобання у мистецтві (знову-таки, кіно, музика, література) протягом життя?
З дорослішанням почав себе обмежувати в контенті та споживаю тільки той, який заряджає енергією. Фільми про спорт, бізнес, біографії успішних людей. Ось вони заряджають дійсно — мотивація до чогось. І музика така ж.
Який останній переглянутий фільм вразив найбільше і чому?
Це фільм «Марлі і я» про власника собаки. Я його дивився ще до того, як у мене з'явилася моя собака Мішель. І це єдиний фільм, який реально мене змушує плакати. Дивився два рази — два рази плакав! Приголомшливе кіно. Тема домашніх улюбленців взагалі мене дико хвилює. Те, як вони безумовно дарують свою любов.
Якщо маєте вільний час увечері чи на вихідних, ви почитаєте книгу, подивитеся серіал чи підете в театр?
Якщо у мене є вільний час, я дуже часто читаю. Ходжу в театр, але ніяк не можу це ввести у постійну звичку. Намагаюся навчитися насолоджуватися театром. Тому що насправді в дитинстві нас ніхто не вчить. Ось чому дітям не подобається театр, а подобаються мультики? Тому що від мультиків вони, очевидно, отримують задоволення — там весело, яскраві фарби. А потім приходять в театр і навіть не розуміють, що відбувається, не можуть це відчути. І ось у мене цієї школи теж немає. Тому зараз намагаюся приходити в театр і насолоджуватися грою акторів, насолоджуватися атмосферою, енергетикою. Це такі абстрактні матерії, метафізичні. Але дуже важливі для розуміння.
Навіщо потрібна культура, на вашу думку?
Культура — це такий собі клей суспільства. Ми у цю культуру, у цей звід традицій, правил спілкування, закладаємо якісь дуже важливі елементи нашого суспільного договору: чого ми очікуємо одне від одного, чого робити не варто. І, фактично, вона є ось цим клеєм, інструментом, який допомагає нам вирівняти наші очікування, і взаємодіяти одне з одним.
Що порадите почитати?
Мої улюблені — це антиутопія «1984» Орвелла і «Прекрасний новий світ» Олдоса Хакслі. Обожнюю думати й читати про те, куди може піти наша цивілізація. Інший мій улюблений жанр — це наукова фантастика. Вона сильно розвиває уяву. І всі винаходи, які ми бачимо навколо, були вже передбачені цими фантастами 50-60 років тому. Взяти «Фундацію» Айзека Айзімова — це просто щось неймовірне, коли продумують новий Всесвіт, і в його межах ще є різні галактики, планети. На кожній відбувається щось своє, але все це взаємопов'язано. З одного боку це допомагає відволіктися, а з іншого — тримає мене в якийсь периферії технічних наук. Також раджу науково-фантастичний роман “Проблема трьох тіл”.
Наведіть найбільші 3 аргументи, щоб розвінчати міф про те, що ІТ — це тільки про коди та цифри.
Саме ведення бізнесу — це дуже креативно.
ІТ — це дуже креативний ринок і креативна сфера, яка охоплює цілу купу фахівців, крім програмістів. Дизайнери, менеджмент — це теж дуже креативна спеціальність. Саме ведення бізнесу — це дуже креативно. Всі ці проєкти, які ви розробляєте. Наприклад, ми зараз із вами сядемо і вигадаємо нову соціальну мережу або новий продукт. Хіба є щось ще креативніше? Тому що це дійсно політ фантазії, і потім ви цей творчий процес повинні приземлити та підтвердити фактично.
А ще один аргумент у тому, що тисячі компаній змагаються на одному і тому ж полі. І перемогти можна або роблячи щось краще операційно, або своєю креативністю і свіжим підходом до загальноприйнятих рішень і речей. Тому я вважаю, що ІТ — це насправді дуже креативна сфера.