Багато спостерігати, бути розслабленим, не ходити на жодні курси, бути дисциплінованим та менше втикати у соцмережі – головні правила молодого креативного директора дизайн-студії Микити Смотрова.
Дизайн шукає розв’язання проблеми, створює функціональні та прості у використанні речі - вважає наш сьогоднішній герой. Yabl також дізнався про те, чому дизайнери найпродуктивніші, коли не сплять та не їдять і до чого тут «стан потоку», а також чому без якісного дизайну жодний маркетинг не допоможе, а кожен проєкт робити так, ніби він останній. Читайте і налаштовуйтеся на вибір лише гарних речей, якими ви себе оточуєте!
Не думаю, що це прямо пов’язано з пандемією, проте приблизно з березня минулого року студія та Jusnote почали так швидко зростати, що ми навіть були змушені розширювати команду. Починаючи зі створення системи для Верховного Суду, закінчуючи різними шаблонізаторами, розробкою айдентики та різноманітного програмного забезпечення. Це чудовий показник того, що бізнес в Україні та поза її межами не зупинився і продовжує функціонувати, оновлюватися, робити редизайн. Незалежно від того, як ми тепер працюємо та що відбувається навколо.
Ми працюємо переважно з IT компаніями, юридичними фірмами та середнім і великим бізнесом. Я думаю, що якби ми створювали дизайн для ресторанів або кафе - ситуація була б іншою. Я сподіваюся, що згодом компанії з цих галузей або трансформуються і винайдуть нову бізнес-модель, або ситуація стане легшою.
Для створення якісних речей потрібно менше бути в телефоні, а більше дивитися по сторонах.
Для створення якісних речей потрібно менше бути в телефоні, а більше дивитися по сторонах. Ми думаємо, що коли ми в інтернеті або гортаємо стрічку соцмереж, то таким чином збираємо знання. Але це найбільша ілюзія, з якою ми стикаємося щодня. Насправді для створення дизайну розум має бути чистим, не зайнятий різним “шумом”. Особисто я сильно обмежую соціальні мережі, мене немає в Instagram, - замість цього читаю, досліджую різні компанії, роботи інших дизайнерів та студій, аналізую їх. І намагаюся багато спостерігати. Тож коли в студію “заходить” новий клієнт і розповідає про свій бізнес, у більшості випадків я вже “льотом” формую асоціації та розумію матерію. Адже дизайн не закінчується просто “малюванням”.
Дизайн - це про розуміння проблеми, про пошук розв’язання цієї проблеми, створення функціональних і простих у використанні речей тощо. А вже тільки потім - про естетику. В ідеалі ж ці фактори поєднати.
Стан потоку - це найкраще, що може бути, коли займаєшся творчістю. Ти перестаєш помічати світ навколо, не думаєш про час, навіть про такі базові потреби, як сон, їжа, прогулянка.
Просто створюєш, створюєш, створюєш. Щоб в нього потрапити, перед початком роботи я вимикаю всі гаджети або перемикаю їх в режим “у літаку”. Так я впевнений, що пошта не забере мою увагу. У творчості ваша увага - саме те, про що ви думаєте - це найголовніше. Потім я завжди розпочинаю дизайн зі скетчів, або, якщо це неможливо, просто беру аркуш та чорною ручкою починаю описувати те, що хочу створити. Яка задача, які результати мають бути, який стиль я бачу, які емоції я б хотів викликати тощо. Потім намагаюся все уявити. Як правило, картинка складається в голові, ще коли я малюю. А вже потім розпочинаю дизайн. І я знаю точно, що всі найкращі речі створював тоді, коли був максимально розслаблений. На якийсь час не думав навіть про результат. Просто створював і все. І лише в кінці, коли зміг подивитися на те, що в мене виходить, розумів, що це буде крута робота.
Відчуття смаку і стилю на курсах не отримаєш.
Дизайн відображає дизайнера. Якщо ви любите прості, естетичні та функціональні речі, то і дизайн у вас буде відповідний. Відчуття смаку і стилю на курсах не отримаєш. Саме через це одні студії завжди мають купу проектів та великі гонорари, а іншим не щастить. Але свій стиль можна знайти лише багато практикуючи.
Там не формуються справжні професіонали. Особливо в дизайні, коли треба знайти свій особистий стиль, не схожий на інші. І за який платитимуть гонорари. Справжні фахівці будують себе самостійно: вчаться, читають, практикують. І таким чином здобувають свої унікальні знання.
Головна проблема ще в тому, що студенти перекладають свої обов’язки вчитися на якихось вчителів: “Ой, мене там навчать”.
Чому більшість видатних людей створили себе самі? Бо вони настільки горіли бажанням щось створити та чомусь навчитися, що самі виховували в собі професіоналів. Мали дисципліну і працездатність, а це те, від чого залежить успіх. До того ж, на курсах вбивають в голову банальні речі. Вчитись треба у практиків: людей, які все життя займалися своїм ремеслом. Тільки вони можуть чомусь навчити. Проблема лише в тому, що такі фахівці працюють, а не викладають. Тому, якщо хочеться кудись піти вчитися, то треба шукати таких людей та йти працювати разом з ними. До студій та компаній.
Ми досить часто створюємо великі системи з нуля. Одні з останніх проєктів - це система для Верховного Суду або шаблонізатор процесуальних документів на замовлення ОБСЄ.
Для великих систем спочатку створюється технічне завдання. Воно ніколи не буває готовим повністю, хто б там що не казав, і майже ніколи не включає дрібні деталі, проте містить основні задачі. Тому ми з командою сідаємо та розпочинаємо уявляти проєкт, робити скетчі та обговорювати моменти, які мають бути вирішені. Після цього розпочинається процес створення дизайну. Ітерація за ітерацією. Спочатку один функціонал, потім другий, третій... Ми постійно щось додаємо та покращуємо.
Ніколи не знаєш, хто і як тебе знайде. Тому кожну роботу потрібно робити, як останню.
Найкраща реклама - це робота або ваш продукт. 98% клієнтів студії - це або компанії, які знайшли нас через Behance, де можна побачити наше портфоліо, або ті, кому нас порадили вже існуючі клієнти. А завдяки тому, що ми постійно створюємо все більше і більше різноманітних проектів для клієнтів з різних ніш, то й коло людей, які радять студію, постійно збільшується.
У нас є приклад, коли ми створили та запустили сайт для колег з юридичного ринку майже безкоштовно. І завдяки цьому проєкту студія взяла три величезні роботи зі створення айдентики під ключ. Наші потенційні клієнти побачили цей ресурс і їм сподобався наш стиль. Ніколи не знаєш, хто і як тебе знайде. Тому кожну роботу потрібно робити, як останню.
О, так! Я дивлюся на все, що мене оточує. Можу купувати продукти та стати біля полички з йогуртами, щоб порівнювати упаковки. Щоразу, коли дивлюся на якийсь продукт або айдентику, в голові розбиваю на частини, як це все було зроблено. Аж до того, які інструменти використовувались, який стиль обрано, чому саме він, і так далі. Мені цікаво зрозуміти, як думали дизайнери, які це створювали. І що стоїть за цим дизайном, яка логіка. Часто можу довго дивитися на один продукт, а потім навіть не пам’ятати, що там було написано, бо дивлюся на форму.
Чесно? Я майже ніколи не втомлююся, щоб відпочивати! Насправді, для мене дизайн - це те, чим я можу займатися цілодобово. Адже це те, що я люблю робити. Коли ви працюєте над чимось, що любите - ніколи не втомитеся. І творчі люди мене зрозуміють. Звісно, є більш чи менш напружені дні. Але це швидко проходить і знову хочеться робити все більше і більше.
Згадайте Coca-Cola або Nike. Товар у собівартості коштує не так дорого, а бренд - мільярди. Дизайн не тільки напряму впливає на те, як продукт продається та як на нього реагують люди, а ще й на те, скільки коштує вся компанія. І без якісного дизайну жодний маркетинг не допоможе.