Нещодавно уряд Південної Африки запропонував узаконити поліандрію – форму шлюбу, за якої жінка може мати більше одного офіційного чоловіка водночас. Пропозиція одразу зустріла спротив у консервативних колах, передає BBC.
Конституція ПАР – одна з найбільш ліберальних у світі та дозволяє, наприклад, одностатеві шлюби та багатоженство для чоловіків. При цьому, багатоженці виступають проти багатомужжя. Бізнесмен і герой шоу про свою полігамну сім'ю Муса Мселеку вважає, що нова норма зруйнує африканську культуру. «А як бути з дітьми цих людей? Як вони знатимуть свою ідентичність?» – питає Муса, одружений на чотирьох жінках одночасно. – «Жінка зараз не може взяти на себе роль чоловіка. Це нечувано. Чи платитиме жінка тепер лоболу (ціну за наречену – прим. ред.) за чоловіка? Чи очікуватиме, що чоловік візьме її прізвище?».
Така реакція зрозуміла професору Коллісу Мачоко із Зімбабве, який є спеціалістом саме в цій темі. За його словами, наразі поліандрія в Африці існує, але підпільно і приховано. Жінки бояться соціальних санкцій і репресій, адже така форма стосунків – табу. «Африканські суспільства не готові до справжньої рівності. Ми не знаємо, що робити з жінками, яких ми не можемо контролювати» – висновує він.
Законопроєкт щодо легалізації поліандрії входить у так званий Зелений документ, спрямований на дотримання прав людини. Шарлін Мей, адвокатка Жіночого юридичного центру, який бореться за права жінок, каже: «Ми не можемо відкинути законодавчу реформу, оскільки вона кидає виклик певним патріархальним поглядам у нашому суспільстві».
Проти реформи виступають не просто патріархальні чоловіки, а й клірики, що мають місця в парламенті. Такі як лідер опозиційної Африканської християнсько-демократичної партії преподобний Кеннет Мешо, який заявив, що це «знищить суспільство». Лідер ісламської партії «Аль-Джама» Ганіф Гендрікс переживає, що знадобиться більше ДНК-тестів, щоб визначити батьківство після народження дитини.
Прихильники та противники пропозиції апелюють до суперечливих аргументів. Муса Мселеку радить «не заходити занадто далеко у рівності» і каже, що поліандрія просто не властива африканській культурі. «Ми не можемо змінити те, хто ми є» – вважає він. Натомість професор Колліс Мачоко засвідчує, що поліандрію колись практикували у Кенії, Конґо та Ніґерії, а роль жінки зменшилась саме після приходу християнських колоністів. З того часу шлюб став інструментом побудови ієрархії. Занепокоєння про батьківство походить з патріархату, вважає він і пропонує просте визначення: якщо дитина народилась в поліандричному союзі, то вона «дитина всієї сім'ї».