Бандерівця прибрали, але швидко повернули. Букера вручили за відрізані руки. Бикова теж отруїла ФСБ. У театрі лише дівчата, і тільки чорні. «Атлантиді» дали шість. Бетмену заборонили оральний секс. До Києва повертається «Київ». Кіркоров загрожував п'ять діб. Баста співав із порушеннями. Труна — це теж культура. На першому місці Параджанов. Одеська Опера заборонила в'єтнамки.
1 червня свідомих українців обурило свавілля Netflix. Виявилось, що в субтитрах до фільму Олексія Балабанова «Брат-2» слово «бандерівець» перевели як ukrainian nazi collaborator, тобто «український нацистський колабораціоніст». Завдяки нашій доблесній діаспорі з Кремнієвої долини Netflix вже через кілька годин виправився і поставив у субтитри заповітне слово banderite. Дійсно, вважати бандерівців нацистськими колабораціоністами можуть лише вороги українського народу. Наприклад, автори англомовної Вікіпедії, які цинічно стверджують, що бандерівці знищили понад 100 тисяч поляків, євреїв, ромів і українців.
2 червня лауреатом Міжнародної Букерівської премії було проголошено Девіда Діопа. 55-річний син француженки та сенегальця отримав нагороду за роман «Вночі вся кров чорна» (в оригіналі Frère d'âme, «Рідна душа»), в якому розповів історію сенегальського солдата, що воює за Францію у часи Першої світової війни. Після смерті друга у героя їде дах, і він вже не просто вбиває ворогів, але колекціонує їх руки. На написання книги письменника надихнула доля його прадіда, що служив у французьких колоніальних військах. Діоп став першим прозаїком із Франції, відзначений Міжнародним Букером.
9 червня сайт The Insider оприлюднив висновки зі спільного з Bellingcat розслідування щодо загадкової хвороби російського письменника Дмитра Бикова у квітні 2019-го. Виявилося, що за Биковим протягом року стежили ті ж співробітники ФСБ, які були причетні до отруєнь Олексія Навального і Володимира Кара-Мурзи. Ідентичність симптомів і обставин не залишає сумнівів у тому, що Бикова теж намагалися отруїти, і він дивом уникнув смерті. Сам письменник цю історію згадує неохоче, але, можливо, саме вам удасться його розговорити: 25 липня Биков виступить в українській столиці в кінотеатрі «Київська Русь».
У Великобританії з'явилася шекспірівська трупа Mawa Theater Company, в якій неможлива ні расова, ні гендерна дискримінація: до складу трупи входять лише темношкірі жінки. Перше слово в назві компанії взяте з мови банту, якою розмовляють у Малаві, Замбії й Мозамбіку, в перекладі воно означає «завтра». Лідерка трупи актриса Мейсі Боуден заявила, що причиною створення Mawa стали «горе і травми, які пережило темношкіра спільнота у 2020 році», що місія трупи – розповідати про темношкірих у класичних текстах і досліджувати сприйняття Шекспіра представниками негроїдної раси. Чи беруть в трупу трансгендерів і який відтінок шкіри допустимий у Mawa для мулаток, на жаль, невідомо.
Зате 13 червня сталі відомі лауреати V Національної кінопремії «Золота Дзиґа». Як і очікувалося, тріумфатором 2021 року виявилася картина Валентина Васяновича «Атлантида», яка отримала шість статуеток, зокрема нагороди за найкращий фільм і найкращу режисуру. Явне друге місце дісталося стрічці Наталії Ворожбит «Погані дороги», що перемогла в чотирьох номінаціях. Приз за найкращий документальний фільм присудили картині Ірини Цілик «Земля блакитна, ніби апельсин», яка назбирала чималу колекцію фестивальних нагород. Забігаючи наперед, скажу, що в рейтингу найкращих українських фільмів всіх часів стрічки Васяновича і Цілик посіли відповідно 11 і 34 місця.
Новини зі світу супергероїв. DC Comics вирішила вирізати сцену, в якій Бетмен робить кунілінгус Жінці-кішці в третьому сезоні мультсеріалу «Гарлі Квінн». Компанія пояснила свою позицію ефектною фразою «герої так не роблять», яка тут же породила десятки мемів, знайти їх можна у твіттері за хештегом #BatmanEatsPussy. Автори «Гарлі Квінн» поставили DC резонне питання: «Ви хочете сказати, що герої — погані коханці?» і отримала не менш резонну відповідь: «Ні, просто ми продаємо іграшки з героями, а продати іграшку Бетмена, який робив комусь кунілінгус, буде складно».
Господарський суд Києва повернув кінотеатр «Київ» Культурному центру «Кінотеатр Київ». Тепер нові старі господарі можуть без перешкод користуватися будинком №19 на вулиці Великій Васильківській, показувати там кіно, надавати зали фестивалю «Молодість» – коротко кажучи, робити все те, що робили раніше. Культурна громадськість радіє, але обережно. Останні орендарі, компанія «Сінема-центр», можуть подати апеляцію, Київська міська адміністрація може знову зробити яку-небудь капость, вона це вміє. З усім тим, шанси, що єдиний кінотеатр, який залишався в центрі міста, відновить свою роботу, як ніколи високі.
22 червня Міністерство культури та інформаційної політики України додало Філіпа Кіркорова до списку осіб, що загрожують національній безпеці України. 27 червня Міністерство культури та інформаційної політики України прибрало Філіпа Кіркорова зі списку осіб, що загрожують національній безпеці України. Можна підрахувати, що Кіркоров загрожував національній безпеці України близько п'яти діб, а потім загрожувати припинив. Обидва рішення Мінкульт ухвалив за поданням СБУ. Чому Кіркоров то загрожує нашій безпеці, то не загрожує, у СБУ не пояснили.
Не менш складна ситуація з репером Бастою. З вересня 2017-го по вересень 2020-го Баста, який незаконно відвідував анексований Крим, теж загрожував безпеці України, але коли термін заборони дійшов кінця, він спокійнісінько приїхав із концертами до Києва. Свідомі громадяни намагалися зірвати виступи репера, вішали перед Stereo Plaza банер з написом «Баста — Русня», скандували: «Ганьба!», палили фаєри, але бабло в черговий раз перемогло зло, і концерти відбулися. Зауважимо, що Баста, на відміну від Кіркорова, став для України реальною небезпекою: глядачі, що прийшли на його шоу, ніяких карантинних норм не дотримувалися.
Ті, хто не турбується про своє здоров'я, мають нагоду потурбуватися про те, як гідно відправитися в інший світ. 25 і 26 червня під егідою Союзу працівників похоронних організацій, кладовищ, моргів і крематоріїв України в Києві відбулася виставка сучасної похоронної культури. На ній були представлені одяг, зачіски та макіяж для небіжчиків, демонструвалися труни різних цінових категорій, від бюджетних варіантів до люксових, вартістю 10 000 доларів. Одна з головних фішок виставки — дотепна назва «Все там будем». З цього приводу виникає лише одне запитання: «Чому не державною мовою»?
А ось і обіцяний рейтинг 100 найкращих фільмів за всю історію українського кіно — Довженко-центр склав його за результатами опитування 70 експертів. Список передбачено очолив шедевр Сергія Параджанова «Тіні забутих предків», але в інших позиціях є сюрпризи. Приємно здивувало четверте місце «Племені» Мирослава Слабошпицького, який залишив позаду таких метрів, як Кіра Муратова, Роман Балаян, Леонід Осика, Юрій Іллєнко, Сергій Лозниця. Ще більшою несподіванкою стало попадання в першу двадцятку «Моїх думок тихих» Антоніо Лукича, що обійшов, наприклад, такі хіти радянської епохи, як «Бумбараш», «Військово-польовий роман» і «Острів скарбів».
Закінчимо новиною з Одеси. Тамтешній Оперний театр вирішив боротися за звання будинку високої культури побуту: тепер глядачів, одягнених у шорти, футболки без рукавів і в'єтнамки, до залу не пустять і гроші за квитки не повернуть. Чи поширюється заборона на бриджі та сорочки з рукавами до ліктя, чи є обмеження довжини спідниць і глибини декольте, поки незрозуміло. Про всяк випадок, збираючись в одеську Оперу, будьте пильні, майте на увазі та ні в якому разі не зневажайте. До зустрічі через місяць.