З 2018 року у Києві працює англомовний театр ProEnglish Theatre. Ми поспілкувалися з актором Володимиром Зубковим про те, хто цільова аудиторія театру, чому він їде до США, чи підштовхнув до цього рішення саме ProEnglish Theatre, які ролі йому далися найлегше та найважче, і не тільки.
Це театр англійською мовою у Києві. Кожного разу, коли згадую його, у мене дуже приємні спогади - дуже багато чого пережив там.
Сподіваюсь я жив в якійсь іншій галактиці.
Не треба ставитись до всього занадто серйозно, бо все одно живим звідси не виберешся.
Іноді, коли на мене навалюється купа проблем чи щось дуже занепокоює, я пригадую, що людство це всього-на-всього вид приматів, який з точки зору еволюції тільки вчора зліз з дерев і що все це відбувається на велетенському камені, який летить крізь простори космосу. Мені стає дуже смішно від цього всього, зокрема, від своїх проблем і стає набагато легше.
Я, на жаль, творча людина. І ти можеш дати творчій людині будь-яке заняття, але якщо у неї не буде можливості займатись мистецтвом, то її життя буде здаватись порожнім, позбавленим сенсу. Театр для мене - це спосіб відчути себе живим, що ти займаєшся чимось, наділеним сенсом. Це може бути просто ілюзія, і, можливо, я просто марно витрачаю час, але мені дійсно здається, що театр - це щось дуже важливе.
Я люблю гумор. Зараз пишу п’єсу, яка буде складатись із декількох маленьких п’єс у стилі сюрреалістичної комедії. Вони будуть між собою переплітатись, але це окремі історії. Свого роду театральне скетч-шоу. Але не в розумінні, що два хлопця будуть стояти на сцені з мікрофонами і перекидуватись лінивими жартами. Ні! Кожен окремий сюжет - це буде справжня театральна вистава з декораціями, костюмами, і, сподіваюсь, хорошою грою акторів.
З'явилися думки про те, що хочеться бути професіоналом і все своє життя присвятити улюбленій справі. Актори, які прийшли до такої думки і, за збігом обставин, живуть в Україні, зустрічаються з фактом того, що це майже неможливо робити у нас. Так, ти можеш грати в багатьох театрах, зніматись у кіно тут і там, але щоб це була твоя єдина діяльність - ні. Тобі потрібна основна робота, яка буде фінансово підтримувати.
Основна відповідь, яка спадає на думку, - це пробувати досягти своєї мети за кордоном.
Є іноземці, англофіли, студенти лінгвістичних вузів. Їм цікаво на таке ходити і вони є основною аудиторією нашого театру.
У Києві дуже багате театральне життя: величезна кількість незвичних театрів, наповнених талановитими акторами і режисерами - експериментальні театри, театри різними мовами, психологічні, психопластичні, пантоміми, - список можна продовжувати довго. Наприклад, в Лондоні чи Лос-Анджелесі кількість таких незвичних театрів відносно до кількості людей, які проживають в цих, містах набагато менша.
Чому так? Бо в Києві актори дуже часто розуміють, що театральна діяльність все одно не буде основним джерелом прибутку.
Якщо б умовний актор, який любить, скажімо, німецьку мову, знав би, що зараз він може почати підніматись по театральній кар’єрній сходинці і через декілька років повністю себе забезпечувати, граючи в театрі, то у нього було б більше мотивації йти в класичні репертуарні театри і пробиватись до найбільших театрів країни. Але в реальності цей актор дивиться, що великих театрів з великою зарплатою в країні дуже мало. Та й назвати це високою зарплатою важко. Тому він вирішує просто займатись тим, чим він любить. А оскільки це німецька мова і театр, то народжується альтернативний незалежний німецький театр.
У нас є декілька режисерів, і вони відповідають за репертуар. Грубо кажучи, що їм до вподоби, те і будуть ставити. Звичайно, актори пропонують свої варіанти, але останнє слово за режисерами, бо їм потрібно буде це ставити.
Почну з тієї, яка мені далась найважче. В ProEnglish’і є вистава, яка називається The Birthday Party. Вважається однією з найкращих вистав театру. Її автор - Гарольд Пінтер. Це нобелівський лауреат з літератури, який славився поєднанням сюрреалізму з іншими жанрами, заплутаними до неможливості сюжетами та неповторними діалогами. Хоча у мене там була маленька роль володаря готелю, де відбувається все дійство, було важко грати з акторської точки зору - всі звичайні акторські інструменти, які я зазвичай використовую, там просто не працювали. Ти не до кінця знаєш, що за людина твій персонаж, чому вона так робить те, що робить, яка її кінцева ціль і все це приправлено довгими, іноді абсурдними діалогами. Разом з режиссером, Танею Шелепко, йшла дуже копітка робота над майже кожною фразою. А, здавалось би, така маленька роль.
Найлегшою я би назвав роль незадоволеного своїм шлюбом адвоката у виставі Swipe Left. Персонаж, якого звуть Леле, ніяк не може розвестись зі своєю дружиною, з якої у них шлюб вже давно напівмертвий. Чоловік починає спілкуватись з молодими дівчатами на стороні, і все це він прикриває цинічним гумором перед своїми друзями. Режисер, а заодно і засновник театру, Алекс Боровенський підібрав мені такого персонажа. Не знаю чому, але на репетиціях мені іноді здавалось, що я вже роками граю у цій виставі. Хоча роль і присутність на сцені в рази більша, ніж у The Birthday Party, - тут я був на сцені усі дві години. І ні, у мене навіть дружини ніколи не було - це був просто гарний підбір ролі під характер та амплуа актора.
У цьому є певна краса театру - підхід до всього може кардинально відрізнятись від режисера до режисера. І в будь-якому випадку може вийти щось пекрасне, якщо повністю віддатись справі.