Меру не сподобався «Батюшка». Кремінь висловив оптимізм. Брати Коени більше не разом. Директором театру став генерал. Алексієвич прибрали зі школи. Народного артиста звинуватили в харасменті. Нобелівського лауреата підозрюють у зґвалтуванні. Москва і Львів не оцінили сучасне мистецтво. Автора «Хохлів» викликали до СБУ. Автомат із газировкою образив активістів. Гілліам назвав Україну Росією. «Дівчині» Вермера повернули купідона. В обкладинці Nirvana побачили дитяче порно.
Серпень розпочався з обуреного поста у фейсбуці мера Тернополя Сергія Надала. Мер вимагав, щоб організатори місцевого фестивалю «Файне місто» вибачилися за виступ польської рок-групи «Батюшка», який здався йому антихристиянським, і заявив, що звернеться до правоохоронних органів. Ні поліція, ні прокуратура на виступ мера чомусь не відреагували. Християнським цінностям і сімейним традиціям Тернополя загрожує серйозна небезпека.
Значно оптимістичнішим вийшов допис у тому ж фейсбуці уповноваженого із захисту державної мови Тараса Креміня. Він повідомив, що в 2020 році в Україні закрилися 343 видавництва і 48 книжкових магазинів, а сумарний наклад виданих книг зменшився більше ніж на третину. Проте Кремінь упевнений, що вступ у силу норми мовного закону щодо книговидання і книгорозповсюдження, яка встановлює 50-відсоткову квоту на видання державною мовою, швидко поліпшить ситуацію на книжковому ринку. Яким чином це станеться, уповноважений не пояснює.
Сумна новина прийшла зі США: брати Коени після 37 років спільної роботи в кіно вирішили разом більше не знімати. Режисером стрічки «Трагедія Макбета», прем'єра якої відбудеться 24 вересня на Нью-Йоркському кінофестивалі, вказаний тільки Джоел, його молодший брат Ітан у роботі над фільмом участі не брав. Прикро, що блискучий дует Коенів розпався. Краще б автори «Великого Лебовські» взяли приклад із братів Вачовскі – ті не припинили працювати разом навіть після того, як перетворилися на сестер.
А ось із Харкова новина прийшла чудова. Повідомляють, що тамтешнім Театром російської драми імені Пушкіна керуватиме генерал-майор Анатолій Винник, який з 1970 по 1998 рік служив у пожежній охороні МВС України в Харківській області. Добре, що Театр Пушкіна тепер у надійних руках колишнього пожежника, проте ситуація в інших театрах першої столиці викликає тривогу. Сподіватимемося, що незабаром харківську оперу очолить талановитий кухар, театр ляльок – досвідчений ветеринар, а театр музкомедії – майстерний асенізатор.
З програми для 11 класу середніх шкіл Білорусі зникли твори Владіміра Набокова, Алєксандра Солженіцина і Свєтлани Алексієвич. Чим не догодили білоруській владі Набоков і Солженіцин, можна тільки здогадуватися, а ось із Алексієвич все зрозуміло. Нобелівська лауреатка 2015 року, яка входить у президію Координаційної ради білоруської опозиції, ще рік тому залишила Білорусь і заявила, що не повернеться, поки Лукашенко залишається при владі. Дивне не те, що книги Алексієвич прибрали з програми, а те, що це зробили тільки зараз.
Нарешті в нас з'явилося перше серйозне і, судячи з усього, неспростовне звинувачення в харасменті. Відразу декілька жінок розповіли, що зірка фільму «В бій йдуть тільки «старики» народний артист України Володимир Талашко в якості викладача Університету театру, кіно і телебачення впродовж десятиліть схиляв студенток до сексуальних контактів. Поки що 75-річного, але все ще юного душею Талашка усунули від викладання. Подальший розвиток подій покаже, Україна - це вже Європа чи все-таки ще ні.
Тим часом на батьківщині руху Me Too звинувачення в сексуальному насильстві стають усе більш дивовижними. Якась J.C. звернулася до Верховного суду штату Нью-Йорк із заявою про те, що 56 років тому 24-річний Боб Ділан упродовж шести тижнів накачував її, тоді 12-річну дівчинку, алкоголем і наркотиками, а потім кілька разів зґвалтував. Адвокат J.C. стверджує, що у нього є докази, представник Ділана запевняє, що усе це повна маячня. Здається, справа нобелівського лауреата ще цікавіша за кейс із Народним артистом. Якщо Ділан дійсно виявиться педофілом-насильником, світ остаточно грюкнеться.
Думаєте, між Москвою і Львовом нічого спільного немає і бути не може? На жаль, ще як може. Скульптура Урса Фішера «Велика глина №4», яку встановили на Болотній площі у столиці Росії, і скульптура Франца Ксавера Моцарта роботи Себастьяна Швайкерта, яку розмістили у Львові на площі Маланюка, викликали однакову гостро негативну реакцію містян. Місцеві обивателі називають обидві статуї купами гівна і не зважають на коментарі мистецтвознавців, які з останніх сил намагаються пояснити, що сучасне мистецтво і гівно - це зовсім не одне й те саме.
Служба безпеки в Чернівцях на відміну від поліції в Тернополі пильності не втрачає. Після того, як на виставку до Дня Незалежності України була відібрана інсталяція Івана Салевича «Хохли», художника викликали на бесіду. Співробітники СБУ вимагали зняти роботу з експозиції, бо вона може образити національні почуття українців. Інсталяцію, що складається з 16 уклінних фігур у вишиванках із прапорцями Росії замість очей, Салевичу вдалося відстояти, але до «Хохлів» йому наказали додати пояснювальний текст, щоби їх, не дай боже, не зрозуміли неправильно.
Також не пощастило інсталяції, встановленій напередодні свята на столичній алеї Героїв Небесної сотні. Ще пильніші, ніж СБУ, активісти «Нацкорпусу» спробували розтрощити «ганебний совок», тобто старі автомати з газованою водою, ящик морозива, дитячу машинку і макети кімнат із радянським інтер'єром. Мер Кличко заявив, що із владою міста інсталяцію не погоджували і що виставляти у святому місці символи ностальгії за СРСР неприпустимо. Незабаром з'ясувалося, що це взагалі ніяка не інсталяція, а декорація для зйомок документального фільму. Проте національні почуття були вже так сильно ображені, що зйомки довелося перенести в інше місце.
У справі приниження національних почуттів автомати з “газировкою” переплюнув Террі Гілліам. На церемонії закриття Одеського міжнародного кінофестивалю британський режисер, який отримав «Золотого Дюка» за вклад у кіномистецтво, примудрився ляпнути зі сцени: «Thank you, Russia!» У соцмережах одразу запропонували записати Гілліама у список «Миротворця» і заборонити йому в'їзд до України. Дивно, що ніхто не запропонував заборонити Гілліаму виїзд з України, це було би для нього набагато жахливіше.
А ось для багатьох прихильників творчості Яна Вермера справжнім жахом стало закінчення реставрації його знаменитого полотна «Дівчина, що читає лист біля відкритого вікна». Коли Дрезденська галерея продемонструвала первинний вигляд картини, виявилося, що у правій верхній частині, - там, де ми звикли бачити голу стіну, зображено полотно з оголеним купідоном. Прибічники звичної версії «Дівчини» заявили, що наявність купідона перетворює визнаний шедевр на недоречну вульгарщину. Думки любителів живопису розділилися: одні наполягають на тому, що автентичність – свята справа, інші вважають, що навіть великих художників іноді варто виправляти і що без голого малюка «Дівчина» була набагато краща.
Остання історія місяця – теж про голого хлопчика. 30-річний Спенсер Елден, якого немовлям зняли оголеним для обкладинки альбому Nevermind рок-групи Nirvana, подав до суду на колишніх учасників групи, спадкоємців Курта Кобейна і взагалі на всіх причетних до виходу альбому. Елден заявив, що зображення на обкладинці є дитячою порнографією і що таким чином його піддали комерційній сексуальній експлуатації, яка принесла йому жорстокі страждання. Щоб зменшити страждання позивач вимагає стягнути з кожного з відповідачів по 150 тисяч доларів. Цікаво, чи зможе пісюн маленького Елдена через 30 років покращити його матеріальне становище.
Бажаю вам чистої совісті і фінансового благополуччя – одночасно це, хоч і рідко, але буває. До зустрічі за місяць.