У листопаді на французько-українському фестивалі цифрового мистецтва Novembre Numérique у Києві покажуть Цифровий Собор Паризької Богоматері та інші віртуальні світи. Фестиваль відбудеться вже вдруге – 12-14 листопада у Довженко-Центрі (Музей кіно, 5-й поверх).
Фестиваль Novembre Numérique (Цифровий Листопад) належить до серії фестивалів цифрового мистецтва, котрі Французький інститут проводить у всьому світі. Україна, як країна зі спільнотою цифрових художників, що активно розвивається, приєдналася до цього руху минулого року. Провівши у 2020 році перший фестиваль Novembre Numérique, який було присвячено виключно творам віртуальної реальності, цьогоріч організатори розширюють спектр цифрового мистецтва. Український захід організовує Французький інститут в Україні за підтримки UKRSIBBANK BNP Paribas Group.
Цьогорічний Novembre Numérique поєднує у собі виставку цифрового мистецтва у форматах віртуальної (VR) та доповненої (AR) реальностей, роботизованої скульптури та відео, а також публічну програму з лекціями та дискусіями. Цього року глядачам покажуть 12 об’єктів: 4 французьких та 2 українських VR-роботи, три галереї у віртуальній реальності й одну виставку у доповненій реальності від V-Art. Ще 2 роботичні скульптури будуть представлені відомим французьким художником Фаб’єном Зокко особисто.
«Через фестиваль Novembre Numérique Французький інститут в Україні починає дослідження нових можливостей, які відкривають цифрові технології, піднімаючи питання про їх місце у нашому житті та, можливо, їх перспективи у майбутньому: співіснування людей і машин», – каже аташе з питань культури Французького інституту в Україні Фредерік Руссо.
Головна місія фестивалю — розвиток співпраці між французькими та українськими художниками в галузі цифрового мистецтва та мистецтва VR/AR, а також презентація публіці найкращих проєктів останніх років. Для тих, хто ще не мав досвіду знаходження у VR, фестиваль — зручна нагода випробувати нові емоції та відчути віртуальну реальність на собі.
Менеджерка аудіовізуальних проєктів Французького інституту в Україні Люсіль Ревелон розповідає, що програма заходу віддзеркалює розмаїття видів цифрового мистецтва, пропонуючи твори, які пропонують новий погляд на всім відому архітектурну та художню спадщину. «Ми дуже раді представити роботи провідних французьких структур, які належать до різних галузей, але спільним для них є те, що вони знаходяться в авангарді цифрового мистецтва: Ubisoft, яка займається розробкою відеоігор, Le Fresnoy, яка працює в галузі сучасного мистецтва, або Arte, яка розвиває аудіовізуальне мистецтво» – каже Ревелон.
Французька спільнота VR-творців представлена емоційно яскравими творами, що занурюють глядача у невідоме. Так, у роботі «In-Urbe» спостерігач потрапляє до підземної частини міста, що складається з труб, кабелів, тунелів та катакомб. У світі «Heterotopia», натхненному однойменною концепцією Мішеля Фуко, глядач може стати будівельником — для цього йому потрібні лише хмари з частинок. Проєкт «Isle of The Dead» черпає натхнення у картинах швейцарця Арнольда Бекліна та музиці Сергія Рахманінова.
Дві роботи на фестивалі будуть представлені митцем особисто — це відомий французький художник Фаб’єн Зокко, який розвиває незвичний жанр роботичної скульптури. В Україну він привезе твір «Spider and I» — механічного павука, який з'єднаний з автором і відображає через свою поведінку настрій художника. Інша роботична робота того ж митця «Theotechnical deconstruction enterprise» демонструє, як машина раз за разом переписує біблійний текст, щоразу його змінюючи. Також із Фаб’єном Зокко можна буде поспілкуватися в межах публічної програми.
Для любителів архітектури та віртуального туризму несподіваний подарунок підготувала французька ігрова студія Ubisoft. Ще десять років тому вони створили для однієї зі своїх ігор Assassin's Creed повноцінну 3D-модель собору Собор Паризької Богоматері. Після пожежі 2019 року їхній цифровий архів виявився корисним не тільки для реконструкції зруйнованих частин будівлі, але і як можливість ще раз поглянути на втрачене — у цьому VR-досвіді ви можете побачити знаменитий архітектурний шедевр у всій його тривимірній величі.
Значну частину української експозиції займають роботи проєкту V-Art. Це віртуальні галереї, VR-додатки та платформа для демонстрації, продажу та колекціонування цифрового мистецтва. Також в українській частині експозиції глядач зможе познайомитися з віртуальною копією самого себе у світі елементарних частинок – у VR-досвіді «Fluence is Time times Flux».
У межах публічної програми французькі та українські художники, серед яких відомі митці Уго Арсак і вже згаданий Фаб’єн Зокко, підприємці та спеціалісти VR обговорять кілька тем: історію цифрового мистецтва, франко-українську цифрову співпрацю, VR-менеджмент та художнє використання нових технологій. «Ці люди стали першими, хто ступив на ці нові території. Але місця для відкриттів ще багато», – каже куратор Микита Худяков. – «І якщо ви думаєте, що єдиний простір, який ми можемо освоювати сьогодні — космічний, ви помиляєтеся. Є віртуальні простори, Метавсесвіт, який ми створюємо і який чекає на своїх дослідників».
Детальніше про фестиваль, художні роботи, публічну програму та квитки (доволі дешеві) читайте на сайті Novembre Numérique.