Минулого тижня на Netflix з’явився один із найочікуваніших серіалів листопада — «Поклик пекла» (Hellbound). Нове шоу від автора культової стрічки «Потяг до Пусана» Йон Сан-хо стало черговим південнокорейським хітом. Усього за чотири доби шестисерійний філософський горор про світ, де на грішників почали полювати моторошні монстри, очолив рейтинги у понад 70 країнах. Варто дивитися? Це нова «Гра в кальмара»? Відповідаємо на всі питання.
Будь-хто, хоч трохи знайомий з корейським кінематографом, чув про «Потяг до Пусана» — горор про пасажирів потяга, які намагаються врятуватися від епідемії зомбівірусу, що охопила Сеул. Стрічка вийшла 2016-го і за останні п’ять років стала відомою у всьому світі.
Продуманий сценарій, динамічні та брутальні сцени екшну, гостра соціальна критика та харизматичний протагоніст, якого зіграв популярний південнокорейський актор Кон Ю (нещодавно йому дісталася роль рекрутера у «Грі в кальмара»), зробили «Потяг до Пусана» одним із кращих фільмів останнього десятиліття. Сиквел, що вийшов 2020 року, був менш успішним і отримав змішані відгуки критиків.
Незважаючи на це, новий проєкт Йон Сан-хо, серіал «Поклик пекла», став однією з найочікуваніших новинок цієї осені. Ще до релізу трейлер переглянули понад два мільйони людей. Критики пророкували серіалу успіх «Гри в кальмара».
Ці прогнози поки що не справдилися, але проєкт поступово стає все популярнішим. Лише за чотири дні після релізу серіал очолив топ південнокорейського Netflix, а згодом — увійшов до десятки найпопулярніших шоу у понад 70 країнах. Серед них і Україна.
Перший серіал в доробку Йон Сан-хо заснований на однойменному вебтуні — онлайнкоміксі, створеному самим режисером. Це складна, масштабна робота з нестандартним наративом, що помітно з першого епізоду.
Серіал розпочинається з напруженої сцени в сеульському кафе. Група студентів переглядає на YouTube виступ Чон Чін Со, харизматичного лідера релігійної організації «Нова істина». Він коментує кадри, на яких дивні монстри б’ють людину до смерті.
Студенти обговорюють, чи кадри справжні. Фокус камери переміщається на іншого відвідувача, чоловіка середнього віку. Він помітно нервує та дивиться на годинник на телефоні. Коли на екрані з’являється 13:20, чується гуркіт. Ті самі монстри, яких студенти бачили на відео, вриваються в будівлю.
Чоловік намагається втекти. Монстри женуться за ним вулицями Сеула, наздоганяють нещасного, потім — проводять над ним дивний ритуал. Від жертви лишається лише обвуглений скелет.
Сеульська поліція збирає команду детективів, щоб розслідувати випадок. Але поки розгублені правоохоронці намагаються якось інтерпретувати надприродне явище, «Нова істина» пропонує власне пояснення.
Пастор організації Чон Чін Со розповідає, що Бог розчарувався в людях і вирішив продемонструвати, що чекає грішників у пеклі. Тепер він посилає до тих, хто порушив якусь із заповідей, янголів, що повідомляють їм точну дату смерті. У визначений час монстри забирають жертву до пекла. На тлі загального страху перед Богом організація Чон Чін Со поступово стає найвпливовішою у Південній Кореї.
У «Поклику пекла» Йон Сан-хо відходить від стандартного методу оповіді. На відміну від його попередніх проєктів, у цьому серіалі немає головного персонажа.
Режисер старається приділити однакову увагу всім основним героям — як негативним, так і позитивним. У перших трьох епізодах Йон Сан-хо фокусується на офіцері поліції Чін Кьон Хо, який розслідує «вбивство». А ще — на засновнику «Нової істини» Чон Чін Со та адвокатці Мін Хє Чін, що намагається допомогти одній «грішниці».
У другій половині серіалу сюжет розгортається навколо продюсера телевізійної станції Пе Йон Че, який бореться з «Новою істиною», лідерами організації та її фанатичними прибічниками.
Усе це дозволяє режисеру показати ситуацію з різних сторін. «Це люди, яких можна побачити в суспільстві. Вони мають різні переконання та емоції. Залежно від того, яких поглядів дотримується глядач, йому буде близький той чи інший персонаж. Цікаво спостерігати за конфліктом різних переконань», — пояснює Йон Сан-хо.
Найцікавіший конфлікт — між пастором «Нової істини» Чон Чін Со та офіцером поліції Чін Кьон Хо. Обидва герої погоджуються, що злочинців потрібно карати, але не доходять згоди щодо того, хто має це робити — Бог чи держава. Проте таких контраверсійних моментів у серіалі багато. Вони змушують постійно розмірковувати над тим, що можна вважати гріхом і на яке покарання заслуговує та чи інша людина.
У новому проєкті Йон Сан-хо немає слабкої акторської гри. Проте вже з перших епізодів серед акторів можна виділити очевидного лідера касту — це Ю А Ін, який грає роль Чон Чін Со. 35-річний виконавець, відомий за містичною драмою «Спалення», однаково добре показує як доброчесність, так і злість, відчай, а також одержимість свого персонажа власною ідеологією.
Він грає настільки добре, що помітно надихає інших акторів — зокрема, Ян Ік Чуна, якому дісталася роль офіцера поліції. В одному кадрі з Ю А Іном він має набагато яскравіший вигляд, ніж в інших сценах. На увагу заслуговує також Пак Джон Мін, що втілює образ продюсера.
Проте серіал має і кілька вад. Відсутність чіткого, структурованого наративу призводить до того, що сюжет має дещо хаотичний вигляд. Після третього епізоду Йон Сан-хо залишає глядача з багатьма питаннями. На деякі з них він пізніше дає відповідь. Інші — так і залишаються загадкою. Наприклад, що відомо про союзників «Нової істини» — «Стрілоголових»? Як вони пов’язані? Що сталося щонайменше з трьома персонажами з перших трьох епізодів? Можливо, відповідь на ці питання ми отримаємо у другому сезоні, проте поки що все це таємниця.
Не найсильніша сторона Hellbound — комп’ютерна графіка. Серіальні монстри просто не здаються моторошними, і якби горор ґрунтувався лише на них, це був би провал. На щастя, Йон Сан-хо не надто фокусується на надприродному аспекті історії. Це просто тло, яке режисер використовує, щоб показати справжніх монстрів. І це не демони з пекла, а люди. Опортуністи, члени релігійного культу і просто віряни, готові приректи на смерть інших, щоб урятувати себе.
Дивимося Hellbound і чекаємо на другий сезон!