Було колись поширеним таке явище — християнські телепередачі, де євангелісти натхненно та віддано несли всім охочим Боже слово, щоправда, у своїй досить специфічній інтерпретації. Телепроповіді були розповсюджені всюди, і на наших ТБ-каналах зокрема, але художні стрічки про це згадати складно. Режисер Майкл Шоуолтер відобразив цю тему у фільмі «Очі Теммі Фей», взявши за основу реальне подружжя Теммі Фей Беккер та Джима Беккера — скандально відомих телепроповідників 70-80 років минулого сторіччя.
Теммі Фей — молода чуттєва дівчина, що йшла по життю із шаленою вірою в Бога. Якось вона знайомиться з амбітним та самовпевненим проповідником Джимом Беккером. Кохання запалюється миттєво, їхні погляди на Всевишнього збігаються, і ось парочка гастролює країною з вокально-театралізованою релігійною постановкою для дітей. Згодом масштаби розширюються, акцент зміщується на більш перспективну дорослу нішу, і вони вже розповідають про переваги бути вірянином у своїй програмі на тематичному телеканалі. Це повноцінне ТБ-шоу з мовленням на всі Штати, кінцева мета якого — збори пожертвувань від ТБ-вірян, кількість яких постійно зростає, а подружжя Беккерів відповідно все більше багатіє. Усе, звісно, з волі Божої.
Це абсолютно реальна історія про реальних... релігійних шоу-бізнесменів, які збагатилися на, здавалось би, цілком невинній діяльності. Їхня християнська передача «The PTL Club» на піку своєї популярності збирала біля блакитних екранів неймовірні маси вірян, які чомусь велися на це промивання мізків та викачування грошей. Чим усе закінчилося, не скажу, але в будь-якому разі історія доволі кінематографічна, з відверто вираженою конфліктною основою та, що чи не найважливіше, з дуже харизматичними головними дійовими особами. Безперечно, що Джим Беккер, що Теммі Фей Беккер були вкрай непересічними, винахідливими та артистичними. А ще складніше сперечатися, що втілення їх Ендрю Гарфілдом та Джессікою Честейн дуже яскраве, приголомшливе й незабутнє. І це одна з найбільших переваг стрічки, а, може, й головна.
Ендрю Гарфілд належить до такого типу акторів, які, виникає враження, самі обирають стрічки, де грати. Якщо відкинути «Людину-павука», то попсу чи несмак у фільмографії Ендрю знайти непросто. Особливо плідним для 38-річного актора видається 2021-й, якого вийшло аж три небанальних фільми з його блискучими перформансами: психоделічний та моторошний «Мейнстрім», майже шедевральний мюзикл «Тік, Тік... Бум!» і, власне, «Очі Теммі Фей». За героєм Гарфілда в «Теммі Фей» цікаво спостерігати з погляду еволюції Джима Беккера, впливу його рис характеру на навколишні події та зворотного зв’язку обставин на розвиток цієї особистості. Також важливо зазначити, що в картині показують досить тривалий часовий проміжок — кілька десятків років, і на кожному зображуваному етапі Беккер інший, Беккер відповідає своєму віку та рівню власного розвитку, Беккер по-своєму страшний та відразливий. Цю всю лінійку станів, років та рівнів розкішно втілив Ендрю Гарфілд, і можна було б пророчити його другу за кар’єру номінацію на «Оскар», але її він радше отримає за «Тік, Тік… Бум!»
Джессіка Честейн досить довго йшла до цього і нарешті прийшла: роль Теммі Фей — як мінімум, одна з найкращих за її досить насичену кар’єру; як максимум, потенційний «Оскар» за кращу жіночу роль. Принаймні так думає чимало критиків. Так думаю і я — неймовірне живе, реалістичне перевтілення у вкрай суперечливу, складну, трагічну, комічну, артистичну, віддану, щиру, фанатичну, люблячу та ще багато яку Теммі Фей. Це така роль, яку має мріяти зіграти кожна притомна акторка, та далеко не кожна впорається. У Джессіки це вийшло. Та й не дарма в назві стрічки фігурує саме ім’я цієї жінки, про яку, на відміну від Джима Беккера, є стаття у Вікіпедії. Теммі — центрова фігура кінооповіді, глядач дивиться на події більше крізь призму її погляду, ніж Джима Беккера. Цікaвo, щo не вoнa безпосередньо впливає на події, як заведено для головних героїв будь-якого фільму, а події впливають на неї, від чого персонаж Джессіки Честейн відчутно змінюється протягом картини як душевно, так і зовнішньо. Безкінечна кількість зачісок, маса непересічного одягу та неперевершений грим персонажа, що виллється в неминучу відповідну номінацію на «Оскар».
«Очі Теммі Фей» — більш-менш типовий байопік, де події зображуються лінійно, де герої прямують від точки А до точки Б, від невідомості та невпевненості до популярності та перебування на вершинах слави, а також в інших проміжних суспільних станах. Як подружжя Фей та Беккер теж переживають певні буремні процеси, без чого складно уявити будь-яку пристойну драму. А от нетиповість фільму — у самій темі: за лаштунками євангелістського ТБ-бізнесу, вкрай цинічного, напористого та несправжнього. І бачимо цю сферу через життєвий шлях героїв Гарфілда та Честейн, таких схожих зовні й таких різних всередині. Тут показують людей, які віднайшли золоту жилу, розвинули її до максимальних масштабів, своїми сумнівними проповідями заполонили свідомості мільйонів, а потім випили чашу власних слабкостей і пороків.
Варто визнати, що, якби не потужні головні герої, то ця біографічна стрічка могла пройти непомітною і лягти на нікому не потрібні та забуті полиці історії кіно. «Очі Теммі Фей», здавалось би, на рівні постановки не дуже видатний фільм, проте в ньому є якась своя душа, своя яскраво виражена кіномова, ідентичність, суттєва іронічність та авторська наполегливість у донесенні того, яке безумовне жахіття — євангелістська телевізійна діяльність.