В українському прокаті — французько-бельгійський трилер режисера Яна Гозлана «Чорна скринька». Чому варто подивитись цей заплутаний фільм про розслідування авіакатастрофи?
Матьє Вассер (П’єр Ніне) — аудіоаналітик у державному бюро, яке розслідує авіакатастрофи. Одного разу в Альпах розбивається літак «Дубай-Париж» з трьомастами пасажирами на борту. Начальник Матьє на прізвище Полок спочатку не дає дозволу підлеглому на розслідування цієї справи, але потім Полок загадково зникає. Справа переходить у руки Матьє. А його дружина Ноемі саме в цей час залишає роботу в бюро та переходить у приватну структуру — авіакомпанію «Адріан», літак якої якраз розбився. Матьє розшифровує записи з чорної скриньки, що була в літаку, і дізнається, що це був терористичний акт смертника з Єгипту. Здається, все сходиться, але раптом до рук Матьє потрапляє ще один аудіозапис з телефона загиблої пасажирки. Йому доводиться знову перевірити факти.
Матьє Вассер — так звали головного героя картини «Ідеальний чоловік» (2015) Яна Гозлана. Він був письменником, який ішов до успіху, коли на його шляху опинилася людина, що почала шантажувати Матьє. Режисер Гозлан, у якого вже чотири повнометражні фільми, вирішив дати те ж саме ім’я персонажу нової стрічки, але це зовсім інша особистість, яка не має зв’язків з попередньою картиною. Однак сюжет «Чорної скриньки» має дещо спільне з іншим, досить свіжим французьким фільмом «Поклик вовка» (2019), головний герой якого мав ідеальний слух, що стало в нагоді йому, аби врятувати товаришів по підводному човну. У «Поклику вовка» знялись французькі зірки, як-от Омар Сі і Матьє Кассовіц, і він здається досить вдалим об’єктом натхнення для не дуже знаменитого режисера.
«Чорна скринька» починається як напружений технічний трилер, де хвилювання виникає від того, як гіперкомпетентний персонаж витягує підказки з дуже складних систем, які інші люди не можуть зрозуміти. Але підказкам, як шматочкам у головоломці, потрібна деяка збірка. П’єр Ніне правдоподібний у своїй ролі (після того як нещодавно він був у фарсовому «Агенті 117») і особливо добре працює, коли зображує дедалі сильнішу одержимість Матьє справою. Це справжнє крещендо, яке складно здійснити, але воно досягається завдяки професійному виконанню.
Стрічка набирає обертів у другій половині, оскільки історія відхиляється від суто технічних трюків — Матьє починає проводити власні дослідження в реальному житті, далеко від своєї роботи, що більше схоже на звичайну працю детектива. Ритм залишається таким же напруженим, і справа вже стосується корупції в авіаційному регулюванні та авіаційних корпораціях. Збитий з пантелику Матьє навіть починає підозрювати власну дружину, яка має таємничі справи на новій роботі. Кінець неочікуваний і сумний, а також підозріло перегукується з «Покликом вовка».
Попри це порівняння «Чорна скринька» — напрочуд дивне кіно, заплутаний трилер, який починається з приказки про «золоте вухо», а закінчується гіркою правдою про сучасне цифровізоване суспільство.