Netflix, як і будь-яка інша кінокомпанія та стрімінгова платформа знає, що немає надійнішої щодо створення контенту формули успіху, ніж ностальгія. Саме тому платформа вирішила спробувати ще раз воскресити франшизу, яку останні 20 років час від часу дістають з могили і намагаються нею когось здивувати.
Йдеться про новий ремейк, чи ребут, чи сиквел, чи щось інше до "Техаської різанини бензопилою" ("ТРБ").
Звісно, подібні фільми викликають скепсис майже завжди, але як демонструє нам практика з нещодавнім "Криком 5", навіть такого роду проєкти можуть дивувати і демонструвати високу якість.
А ось чи вийшло у нової "ТРБ" зробити революцію в жанрі слешеру? Про це і поговоримо.
Починається фільм з типового: кілька молодих людей їдуть на своїй машині в богом забуте місце, де їх по черзі вбиває маніяк найжорстокішим способом. Проте, тут це не просто тупа молодь, яка їде набухатися та переспати одне з одним, а компанія свідомих зумерів, що мріють зробити реновацію в містечку Харлоу, перетворивши його на популярне місце серед хіпстерів. Головні герої викупили всі старі будівлі і планують на їхньому місці встановити фудкорти, стильні ретро-ресторани і т.д. Також до них в Харлоу приїздить ціла купа зумерів-інвесторів, що бажають вкласти гроші в цю ідею. Проте, як буває, планам завадив чоловік на прізвисько Шкіряне обличчя, який вирішив перетворити бізнес-план головних героїв на криваве видовище.
Жанр слешеру з кінця 70-х до початку нульових дійсно мав великий попит серед глядачів. Людям подобались фільми на кшталт "П'ятниці 13", "Гелловіну", "Техаської різанини бензопилою" та їм подібні. Так звані герої-маніяки створили справжній культ навколо себе. Люди обожнювали і обожнюють сьогодні вдягатися в цих маніяків на Гелловін, вони породили після себе цілу хвилю одноманітних горорів, а ці образи використовуються Голлівудом, як ми бачимо, і сьогодні.
Якщо нових "П'ятниць 13" ми давно вже не бачили, хоча скоріш за все вони ще будуть, то нові частини "Гелловіну" та "ТРБ" виходять регулярно. Зараз важко розібратись, що з них ремейк, а що сиквел, бо слідкують за цим лише палкі шанувальники жанру, проте свою задачу вони виконують, даруючи глядачу тупу та безглузду криваву розвагу.
І зав'язка сюжету до нової "ТРБ" виглядала так, наче з цього дійсно можна зробити якийсь крутий метакоментар на тему застарілості такого жанру, як слешер, і познущатись за допомогою героїв-зумерів з пенсіонера-маніяка. Це міг би бути справжній хіт, що знищував би четверту стіну, переосмислював концепцію подібних фільмів у наш час та паралельно розважав глядача жорстоким видовищем. Але на відміну від авторів майже геніального "Крику 5", що познущався над всією кіноіндустрією, Netflix вирішили зняти типовий, нікому вже не цікавий кривавий слешер на повному серйозі, де герої-жертви відрізняються тільки тим, що їх переслідують психологічні травми, вони за природу та все нове, підписані в інстаграмі лише на корисні сторінки і не поводяться як бидло. Проте ця обкладинка "нового" не перекриває собою абсолютно штампований сюжет, який йде по тій самій структурі, що й всі частини "ТРБ" до цього.
І хоч автори намагаються якось ламати четверту стіну, як, наприклад, на самому початку, коли нам демонструють, що події класичної першої частини стали сюжетом для фільму і тепер людям продають футболки з бензопилою та різні сувеніри, але це лише один момент, що не сильно робить погоду. Як і сцена, де одна з жертв веде трансляцію в Instagram, доки Шкіряне обличчя вбиває її та її друзів навколо. Знову ж таки, якби весь фільм будувався таким чином, то його можна було б сприйняти, як критику-коментар на сучасне покоління, що навіть в момент смерті не може відволіктись від свого телефону і щось не запостити, але це тільки одна маленька сцена на 20 секунд з усього фільму.
Якщо раніше абсолютна тупість героїв у схожих фільмах сприймалась цілком нормально через специфіку жанру, то у 2022 році це виглядає недоречно і в тебе повністю зникає відчуття напруги під час перегляду, окрім тих моментів, коли автори лякають нас стандартними скрімерами.
Разом із тим потрібно розуміти, що не всі люди, які свідомо вмикають слешери, мають такі ж сподівання. Деякі глядачі цілком очевидно хочуть отримати від "Техаської різанини бензопилою" саме різанину бензопилою. І так, з цією задачею фільм впорався на 100 %.
Зараз технології дозволяють робити слешери на повну авторську фантазію, де шлях вбивства обмежується лише уявою сценаристів та режисерів. Чого Шкіряне обличчя тут тільки не робить: і щелепи героям розриває, і людині його ж кісткою горло перерізає, і влаштовує різанину в повному хіпстерів автобусі, які не можуть знайти в собі розуму дати йому разом відсіч. Тому якщо говорити про момент кривавої видовищності, то так, Netflix дають глядачу саме те, що і має давати типовий слешер категорії Б.
Проблема "ТРБ" та інших представників жанру полягає в тому, що сьогодні глядач хоче отримувати трохи більше, аніж тупе видовище. Ми живемо в епоху, коли вже мало просто кидатися кішками в усі боки, щоб фільм сподобався. Глядач хоче, щоб кіно обманювало його очікування, давало якусь розумову винагороду за перегляд та залишало післясмак.
Будь-який жанр це має розуміти, якщо не хоче залишитись в минулому.
Навіть популярні супергеройські суперблокбастери це розуміють, а тому грають з метасенсами, змушують зустрічатися на екранах героїв нового та старого покоління, ламають глядачам мозок мультивсесвітами.
Найкращі горори сьогодні — це фестивальні атмосферні стрічки, які лякають більше своїми ідеями, атмосферою та глибиною, як наприклад "Відьма" Еггерса, "Реінкарнація" Астера чи "Воно переслідує тебе" Мітчелла. Сьогодні мало бути безглуздим атракціоном і сподіватися, що будеш успішним за рахунок старих фільмів, як це робить нова "ТРБ".
Нові часи вимагають нового шляху створення розважального кіно, навіть якщо намагаєшся виїхати на ностальгії, яка в "ТРБ" чисто номінальна.
Звісно, свої позитивні відгуки від невибагливого користувача Netflix, якому не важливо, що в себе пхати вдома під пиво, фільм отримує і буде лідером в першій десятці Netflix кілька тижнів, але це не говорить про високу якість та актуальність проєкту.
Завжди сподіваєшся, що коли творці знімають якийсь ремейк до слешера, то в них має бути козир у рукаві. Проте, найчастіше його там тупо немає, як і натяку на нього. Якщо вибирати, то перегляньте краще "Крик 5" і отримайте інтелектуальну насолоду.