На музиці Елвіса Преслі виросло не одне покоління. Елвіса можна безперечно назвати світовою іконою свого часу, адже його вплив розповсюдився далеко за межі США. Відзвуки рок-н-ролу знаходять фанів цього жанру будь-коли та будь-де, а Елвіс – їхній провідник.
Цього літа режисер Баз Лурманн (Великий Гетсбі, Ромео + Джульєтта) представив свіжий фільм-біографію “Елвіс”, у якому намагався охопити все життя короля рок-н-ролу та його співпрацю із менеджером Томом “Полковником” Паркером. Що з того вийшло? Читайте у нашому матеріалі!
Who is mr. Luhrmann?
Декілька слів про База Лурманна, якщо до того ви не чули, хто це такий. Австралійський режисер, продюсер, сценарист, актор, який любить працювати у різних кіножанрах і не боїться експериментувати у своїх роботах.
У 1992 році дебютував як кінорежисер з фільмом «Тільки у танцювальній залі», знятим за однойменною театральною постановкою. З цього фільму почалася своєрідна «Трилогія червоної завіси» Лурманна, яку доповнили фільми «Ромео + Джульєтта» та «Мулен Руж!».
Режисер взагалі тяжіє до театральних постановок, адже у дитинстві та юності Лурманн займався в балетній школі батька, але припинив заняття після розлучення батьків. Після закінчення кінематографічної школи National Institute of Dramatic Art у Австралії, він зібрав театральну трупу The Six Years Old Company та працював над операми та мюзиклами. Успіх режисерові принесла постановка опери Пуччіні «Богема», яка йшла в Сіднейському оперному театрі з 1990 по 1996 рік.
Після “Мулен Руж!” Баз Лурманн спробував взятися за серйозніше кіно, і результатом його спроби виявилася епічно-романтична картина “Австралія” із Ніколь Кідман і Г’ю Джекманом у головних ролях (актори теж австралійці).
Після цього Лурманн 5 років не сідав у режисерське крісло.
У 2013 році він випускає яскраву та незвичну екранізацію Ф.Скотта Фіцджеральда “Великий Гетсбі”, яку суперечливо приймають критики та глядачі. Скоріш за все, це частково вплинуло на самооцінку Лурманна, адже він майже 9 років потому нічого не знімав з нових стрічок. Але у 2022 році він все ж вирішив подарувати нам байопік про Елвіса Преслі. Тож мерщій до огляду фільму.
“Славте короля!”
Фільм розповідає про життя та кар’єру Елвіса Преслі від народження і до самої смерті. На перший погляд, Елвіс – це свого часу настільки розрекламована особистість, що в його біографії залишилося надто мало прихованих фактів. Проте, багато чого пересічному глядачеві буде цікаво дізнатися та спостерігати за історією життя Короля рок-н-ролу у виконанні Остіна Батлера.
Сам актор чудово виконує свою роль та грає доволі переконливо, в якісь моменти навіть проглядається їхня схожість з Елвісом.
Разом із тим, хотілося б зауважити, що у деяких байопіках актори намагаються максимально “зростися” зі своїм героєм. Наприклад, у стрічці “Рей” про життя ритм-н-блюз музиканта Рея Чарльза виконавець головної ролі Джеймі Фокс у деяких сценах співав та грав на фортепіано сам, на відміну від Остіна Батлера, який знімався під фонограму.
На додачу, у кількох моментах при перегляді стрічки ловиш себе на думці, що реальний Елвіс Преслі мав більш яскраву маскулінність, ніж Батлер, – через це головний герой здається трохи дивакуватим та слабким.
Головним антагоністом стрічки виступає меркантильний та жадібний “Полковник” Том Паркер – менеджер та промоутер Елвіса, якого філігранно зіграв талановитий Том Генкс. Героя пана Генкса можна описати однією канонічною фразою Йогана Гете з п’єси “Фауст”: "Я — частина тієї сили, що вічно хоче зла і вічно творить благо". “Полковник” виступає у ролі диявола, з яким Елвіс Преслі нібито укладає договір, щоб прославитися та заробити грошей.
Долі двох героїв, що пов’язали себе домовленістю, радикально різні. Елвіс прагне слави, визнання, музики та можливості лишити по собі слід в історії людства. “Полковник” навпаки прагне заробити на зірці рок-н-ролу у будь-який спосіб і якомога більше коштів. А програють у цих відносинах обидва гравці.
Елвіс Преслі помер у віці 42 років після затяжної депресії, що сталася через розкол у відносинах із “Полковником”, який експлуатував артиста наче “дійну корову”. Сам промоутер помер через 20 років після Короля, маючи неабиякі проблеми зі здоров’ям.
Це все лише маленький синопсис, але подивитися повну картину однозначно варто, щоб дізнатися більше.
Візуальне
У цьому фільмі Баз Лурманн працює у звичному для себе жанрі. Режисер вміє знімати кіно так, що голова йде обертом. Інколи вона дійсно йде обертом від роботи оператора та монтажера – настільки вона динамічна.
Лурманн скоріше за все спробував показати, що життя Елвіса та “Полковника” – це одна суцільна карусель, що закручує всіх її пасажирів у яскравій, фантасмагоричній, але короткій пригоді.
Такий спосіб режисер вже пробував використати у “Великому Гетсбі”, що на той час, напевне, і засмутило кінокритиків.
Разом із тим, творець стрічки, так само як і у “Гетсбі”, інтегрує сучасну музику в атмосферу 50-х, 60-х та 70-х років. Баз Лурманн цікаво поєднує блюз та ґоспел разом із трепом та гіп-гопом, що надає певний шарм та колорит тим подіям.
Подекуди можна помітити певні відсилання до стрічок “Джеймс Браун: Шлях вгору” та “Рей”, що занурює під час перегляду в атмосферу тогочасної Америки.
Режисер також включив ключові події американської історії та, зокрема, вплив рок-н-ролу на людей, які жили під час тих подій. Він намагався передати дух бунтарства та єдності білих та темношкірих людей перед спільною культурою. І це йому цілком вдалося.
Вердикт
Якщо ви й досі у сумнівах “дивитися чи не дивитися” новий байопік про Елвіса Преслі, то ми відповідаємо однозначно – дивитися!
Якщо постать Елвіса вам знайома лише за його піснями, то вас цілком захопить ця картина і дасть багато відповідей на запитання про життя артиста.
Якщо ви досвідчений музикознавець, музикант чи просто фан Короля, то вам буде цікаво згадати атмосферу, в якій жив та творив Елвіс, та що саме його спровокувало звернутися до рок-н-ролу.
Ця стрічка, мов гарний атракціон, де ви можете отримати естетичне, слухове та візуальне задоволення від усього, що вас оточуватиме протягом цих двох із половиною годин. Тож приємного перегляду!
Читайте Yabl, щоб дізнаватися більше!