Подивилася фільм «Травень, грудень» (May December) Тодда Гейнса. Коли вже на початкових титрах впізнала з перших нот одну з моїх найулюбленіших мелодій, то була неабияк спантеличена. Така впізнавана, пронизлива музика Мішеля Леґрана до кінофільму «Посередник» (The Go-Between, 1971) режисера Джозефа Лоузі. Особливо ті перші, фортепіанні звуки головної теми, що миттєво перехоплюють подих.
Вони наче одразу поринають до самої сутності: все визначено наперед — це буде болісна драма про перше кохання, зраду та злочин. Тут будуть хижі ігри та небезпечні звʼязки дітей і дорослих. І вимушене, стрімке дорослішання в польових умовах «секс едюкейшн».
Фільм «Травень, грудень» отримав свою назву від старого терміну для певного типу стосунків — між молодою і значно старшою людиною, як пояснив режисер Тодд Гейнс. Так було в «Посереднику» і така ж схожа головна тема стрічки «Травень, грудень».
кадр з фільму: imdb
Цитування чи запозичення музичного матеріалу, хоч і адаптованого й оновленого оркестровкою Марсело Зарвосом, дає прямі алюзії на фільм «Посередник» і його зміст. Але в стрічці «Травень, грудень» ця музика вже веде свою лінію, дає інші сенси і часом сперечається з відеорядом. Тодд Гейнс вмикав музику Леґрана на знімальному майданчику для натхнення, поки врешті-решт не вирішив додати її до фільму.
Що ж, вийшло цікаво. Картина легка, іронічна, багатошарова і, як кажуть, відкрита до інтерпретацій. Впродовж перегляду не полишає відчуття каверзи. І залишається легкий присмак недомовки.
Сама історія в картині заснована на реальних подіях — скандальних — що додає гостроти й пікантності. Сильний сценарій дебютантки Самі Берч, якому вже пророкують «Оскар». Дует Наталі Портман і Джуліанни Мур порівнюють з «Персоною» Інґмара Берґмана, щоправда, уже в більш кумедному варіанті.
Наталі Портман, Чарльз Мелтон і Джуліанна Мур у Каннах, 21 травня 2023, фото Andreas Rentz
Мені ж припав до душі молодий актор Чарльз Мелтон. Його персонаж, 36-річний Джо Ю, вкрай щиросердний, тендітний і люблячий чоловік, додає фільму виразної і таких дефіцитних душевності та співчуття. Він так і залишився всередині себе дванадцятирічним беззахисним юнаком — і цим як ніхто співпав з музикою Мішеля Леґрана.
Авторка: Олена Брикайло