Минулого місяця відбулася весняна сесія Paris Art and Movie Awards 2024. Вона відбулася одразу після Каннського кінофестивалю, участь у конкурсі взяли понад 90 нових режисерів, які змагалися за нагороди в різних номінаціях.
Ця подія відзначилася перемогою фільму українського режисера Артура Лермана в номінації «Найкраще музичне відео». Призове місце посів кліп до пісні українського співака Харфанга «Око за Око», що стало першою перемогою України на конкурсі з 2020 року.
Як проходило фільмування?
Робота над кліпом тривала приблизно півтора місяця, з яких 20 днів пішло безпосередньо на фільмування. Оскільки команда чітко уявляла результат та знала, яким шляхом іде, завершити роботу вдалося доволі швидко.
Для роботи з фільмом було залучено близько 120 людей, понад 30 з яких – актори та каскадери. Фільм знімали в індустріальній недобудові, яка знаходилася поряд з об’єктом критичної інфраструктури. Через це під час знімання команда навіть потрапила під обстріл балістикою, під час якого у Печерському районі було пошкоджено будинок. Цей досвід був стресовим, але, за словами режисера, всі змогли швидко заспокоїтися та повернутися до справи.
Про що цей кліп?
Як і всі інші роботи з Харфангом, цей кліп є окремою частиною історії героя-воїна з паралельного світу. За сюжетом, Харфанга рятує плем’я кочівників, лікує та приводить до тями. Герой прив’язується до племені, а також зав’язує дружні стосунки з маленькою дівчинкою, яка уособлює для нього затишок, спокій та волю.
Проте їхнє щастя тривало недовго: плем’я ворогів Харфанга атакує мирних людей, вбиває всіх та залишає на руїнах свої символи. З думкою про помсту, герой вирушає карати винних.
У таких простих символах розкривається проблема, з якою ми живемо. Плем’ю різних, унікальних, але об’єднаних та мирних кочівників протиставляється орда безумців, які не сприймають будь-що не схоже на них та вміють лише вбивати та залишати по собі свої знаки та символи на руїнах. Символом «Янголів смерті», як їх називає режисер, є давньослов’янська буква Ѣ, яка є адаптованим для цього світу символом російських загарбників.
Головне питання кліпу, яке озвучує дитина – «Чому нас хочуть вбити?». Ані в іншому світі, ані в нашому, чіткої відповіді ніхто дати не може. Як відзначає автор, у фільмі питання ставиться напряму, але в нашому світі знаходяться ті, хто прикриває його «неоднозначностями» та «незрозумілостями». «Кліп намагається простими формами показати світ таким, яким він є», – вважає Артур.
Як робота була представлена на фестивалі?
Кінокомпанія «Code Production», режисером якої є Артур, займається не тільки фільмами, а й музичними відео. Проте кліпи також знімаються в жанрі кіноестетики, що знаходить відображення у кліпах Харфанга та інших виконавців, які готові до художніх експериментів.
Артур наголошує, що майже всі роботи компанії представляються на фестивалях, через що підхід завжди має бути ще більш відповідальним та професійним. Завдяки цьому робота здобула перемогу у весняній сесії цьогорічної Paris Art and Movie Awards, а також продовжує свій фестивальний шлях. Крім того, інша робота Артура у співпраці з Харфангом, – кліп до пісні «Місія», – також буде представлена на численних конкурсах восени.
На кінофестивалі була серйозна конкуренція, оскільки брали участь режисери з усього світу. В номінації «Найкраще музичне відео» перемогла саме українська робота, що є надзвичайним результатом для Артура. Призи в інших номінаціях здобули режисери з Франції, Британії, США, Нідерландів та Нової Зеландії.
Які враження від перемоги?
Як вважає Лерман, найбільшим здобутком для команди є те, що перемогу на фестивалі здобули люди, які під час війни знімають фільми про війну, та знімають у цікавій художній формі для людей, які про війну чути не хочуть, оскільки фестиваль тримає фокус на розважальних картинах. Саме тому номінація змусить людей побачити епоху, в якій живуть українці, тож це є подвійною перемогою для команди.
Попри всю значущість події, враження режисера від щасливої звістки були буденними. «Сьогодні перемогли, завтра вижили – працюємо далі», – коментує Артур. За його словами, ця нагорода є не тріумфом, а ще одним кроком у своїй справі, яка будь-яким способом має привернути увагу до реальних проблем українців.
Фото: Instagram-сторінка Артура Лермана