10 жовтня на екрани виходить документальний фільм «Підйомна сила». Стрічка на реальних бойових завданнях показує, як працює українська авіація. Над фільмом працювали режисер Олександр Стратієнко, авіатор Тімур Фаткуллін та команда Aerotim. Напередодні прем'єри творці поділилися подробицями знімального процесу з Yabl, а також розповіли більше про фільм та героїв.
Олександр Стратієнко, режисер фільму:
– У фільмі застосовувалися унікальні повітряні зйомки та сцени air-to-air. Розкажіть більше про техніки зйомки та як вдалося зняти такі екстремальні кадри?
– Ми використовували надшвидкий FPV-дрон власного виробництва. Він значно більший у розмірах за звичайні FPV-дрони, до яких ми звикли. Це дозволило встановити на нього важку і досить велику камеру, яка знімає більше 1000 кадрів в секунду і дає можливість екстремально сповільнювати рух у кадрі. У фільмі є багато «slow motion» кадрів знятих у повітрі, і саме завдяки цій технології ми досягли візуально унікальних кадрів із гелікоптерами.
– Розкажіть більше про організацію та процес зйомок.
Зйомки відбувались в різних частинах України. Ми буквально подорожували, повертаючись в деякі місця по декілька разів. Ми їздили у прифронтові зони, знімали роботу розвідників та працювали з авіаторами і бортовим складом на майданчиках підскоку. Я не можу розголошувати де саме це було по зрозумілим причинам.
Також ми літали на бойові завдання вночі, але в межах території нашої країни. Звичайно нам доводилось іноді переривати зйомки через загрозу обстрілів, але це не було великою проблемою, тому що в укриття йшла не тільки знімальна група, а і весь військовий склад.
Бувало і таке, що коли ми знімали на борту, недалеко від нас ставалися вибухи, і наші пілоти буквально пролітали крізь хмари вогню. Звідти і зʼявився логлайн «крізь вогонь». Але це вже стосується продовження історії, яку ми готуємо після фільму. Деталей я також розголошувати не буду, але в майбутньому глядач матиме можливість дізнатися про це.
– Як ви працювали з пілотами і авіаторами? Яка була їхня реакція на участь у проєкті?
– Для військових ми в першу чергу не кіношники і не відео продакшн, а журналісти. І далеко не в усіх є приємні асоціації зі словом «журналіст». З різних причин. Часто через те, що деякі «журналісти» перекручують їх слова під свої сюжети і потім розповідають напівправду про військових. Тому, зазвичай, коли ми бачилися вперше, більшість з них була налаштована скептично. Втім, людська комунікація, щирість і чистота намірів робили своє. Ми звикали один до одного, знайомились ближче і військові розкривались.
– У фільмі ви розкриваєте внутрішній світ пілотів, їхні переживання та мотивації. Яка історія (або історії) справила на вас найбільше враження і чому?
– Кожна з розказаних історій пронизувала до глибини душі кожного з нас. Серед усіх я б виділив мабуть історію найпершого польоту на Маріуполь. Коли було ще незрозуміло, що таке взагалі можливо. Тому що раніше спроби також були, але люди не доходили. Окрім цього, в цю операцію вшита тонка історія кохання.
– Що глядачі мають винести з перегляду стрічки?
Основну думку яку мені хотілося закласти в фільм я б розділив на дві тези:
1) військові – це звичайні українці, які роблять незвичайні і надзвичайні речі.
2) Зараз не час для відчаю – зараз час для боротьби. І тільки разом ми зможемо підняти і подолати увесь той тягар, який ліг на наші плечі.
Тімур Фаткуллін, продюсер, капітан команди:
– Фільм «Підйомна сила» символізує не лише фізичні закони, але й людський дух. Як ви візуалізували цей метафоричний концепт у зйомках і сценарії?
– Підйомна сила – сила підйому. Це щось від мотиваційної складової, яку ти знаходиш сам у собі, і що змушує тебе прокидатись кожного ранку і штурмувати свою мету.
У зйомках в нас куражу було більше ніж ресурсів. В сценарії ми задіяли уривки з книги вертолітника Василя Муліка, які пронизують весь фільм його голосом і звʼязують всі історії в одну, яка, звісно, рухається вгору. Література, музика, кіно. Відчуття польоту, коли скласти це разом.
– Ви маєте великий досвід як авіатор і спортсмен-пілотажник. Чи допоміг вам цей досвід під час зйомок фільму?
– О, так. Особливо мені допоміг досвід групових польотів. У фільмі ви побачите кадр, де гвинти пари Мі-24 та Мі-8 ніби пересікаються на гранично малій висоті. В цей час закадровий голос Василя каже: «Війна ніби талановитий скульптор, відсікає шар за шаром все зайве…» і в 200 кадрів на секунду ми бачимо вихорі на лопатях обох гвинтів, які ріжуть атмосферу.
Також я бачу в якій ситуації і у кого є дефіцит уваги, де не варто знімати, а де навпаки треба надавити та пролобіювати кадр.
– Що було найскладнішим у зйомках фільму «Підйомна сила»?
– Зберегти натхнення на дистанції. Рік часу.
А ще спроби впіймати живе спілкування екіпажів, отой rough diamond. Але як каже Саша Бубенчиков (координатор повітряних зйомок – ред.), профі відрізняється від дилетанта тим, що досягає мети незалежно від натхнення.
Фото надані пресслужбою фільму «Підйомна сила»