Технології не стоять на місці, і сучасні митці все частіше звертаються до інновацій, аби розширити межі своєї творчості. Однією з таких технологій стала deepfake – інструмент, що дозволяє за допомогою штучного інтелекту змінювати обличчя, голоси чи цілі образи героїв на екрані. У кінематографі deepfake використовується для омолодження акторів, повернення на екран історичних персон чи навіть створення нових реалістичних персонажів, яких у реальному житті не існує.
Незабаром на українські екрани виходить фільм польського режисера Патрика Веґи «Смерть путіна» – сатиричний трилер, що пропонує глядачам нестандартний погляд на особистість російського диктатора. Стрічка досліджує життєвий шлях владіміра путіна: від дитинства і становлення як політика до його президентства, розв’язання війни в Україні та створення авторитарного режиму.
Однією з головних технічних особливостей стрічки є використання технології deepfake, що дозволила максимально реалістично відтворити образи політичних фігур. Режисер фільму Патрик Веґа розповів про труднощі роботи з технологією, створення власної інноваційної технології для накладання обличчя путіна на актора та подальші перспективи для кіноіндустрії, зокрема в області цифрових персонажів.
За словами Веґи, робота з технологією дипфейків виявилася надзвичайно складною: «Спочатку результати були розчаровуючими, тому ми розробили власну технологію для накладання обличчя путіна на актора. Цей процес зайняв два роки, а значних проривів ми досягли лише протягом останніх шести місяців».
«Смерть путіна» – це фільм, що розповідає історію, яка розгортається прямо перед нашими очима, як зазначає режисер. Він не переказує минуле і працює з тим, що відбувається безпосередньо зараз. Стрічка має на меті запропонувати глядачам унікальний досвід, дозволивши їм наблизитися до російського диктатора настільки, наскільки це можливо. «Я вірю, що розуміння правил, за якими грає людина, допомагає справлятися з внутрішніми тривогами та готуватися до майбутнього», – каже Патрик Веґа.
З огляду на цю мету, режисер не зміг просто взяти актора з гримом, який би нагадував путіна. Він прагнув, аби люди, знайомі з образом диктатора через медіа, відчували, ніби вони насправді взаємодіють із ним через фільм. Спочатку здавалося, що використання класичної технології дипфейків – це правильний шлях. Але результати були незадовільними. Творча команда картини співпрацювала з чотирма студіями – двома в Лос-Анджелесі та двома в Європі, – які намагалися навчити модель ШІ на основі високоякісного відео та зображень путіна, доступних на сайтах Кремля. Виявилося, що досягнути задовільного результату для кіно неможливо через недостатню кількість високоякісного матеріалу в інтернеті.
«Усі говорили, що це неможливо. Тоді я зібрав фахівців із CGI з власної мережі контактів і запропонував розробити нашу власну технологію для накладання обличчя путіна на актора. Ми працювали над цим два роки, створивши вісім різних механізмів. Через півтора року результати стали кращими, ніж у дипфейків, але мене вони все ще не влаштовували. Зображення все ще мали помітний комп'ютерний ефект, особливо у крупних планах, які вимагають значно вищого рівня деталізації, ніж середні. Досягнення реалістичного крупного плану – це як квантовий стрибок у складності, де потрібна зовсім інша технологія, щоб утриматися на великому екрані, де обличчя актора розміром із невелику будівлю».
Прорив стався протягом останніх шести місяців, коли одного ранку режисер подзвонив своєму супервайзеру спецефектів і запропонував відмовитися від попереднього підходу та спробувати щось зовсім інше. «Часто найкращі ідеї приходять до мене рано вранці, і я люблю думати, що це подарунки згори. Я завжди жартую, що Бог має почуття гумору в цьому відношенні». Фінальний механізм, який розробила команда творців, виявився найреволюційнішим і дав найкращі результати серед усіх зусиль за два роки.
За словами Веґи, коли команда представила близько 45 хвилин відео з путіним на Каннському фестивалі, професіонали індустрії були вражені. Вони сказали, що це виглядає навіть краще, ніж роботи Marvel, адже зображення путіна не мало характерних ознак CGI, які часом псують навіть найкращі проєкти. У фільмі путін виглядає настільки реалістично, що це неможливо відрізнити від справжньої людської взаємодії.
«Я надзвичайно пишаюся тим, що після двох років важкої роботи, яка могла б закінчитися повним провалом, ми змогли створити технологію, яка дає настільки високоякісний результат. Успіх наших зусиль привів до створення нової компанії – AIO Technology, яка надаватиме ці інструменти кіноіндустрії для підтримки інших проєктів. Наша бізнес-модель включає створення 50 тисяч реалістичних цифрових людей, які не існують у реальності, для заповнення масових сцен у фільмах і серіалах», – каже митець.
На сьогодні ніхто не зміг створити реалістичні сцени натовпу з великими планами, де було б видно обличчя та емоції людей, які йдуть вулицею. Інструмент працюватиме на зразок конфігуратора автомобілів. Режисер завантажуватиме кадр, наприклад, із двома акторами на порожній вулиці, а потім визначатиме, скільки людей потрібно на фоні, їхній вік, расу, емоції та костюми.
«Як режисер, я розумію, наскільки фінансово та логістично ризиковано знімати сцени з масовкою. Наша послуга має на меті заощадити продюсерам гроші та дати їм більше контролю над фінальним результатом і бюджетом їхніх фільмів, що, як я вважаю, буде надзвичайно цінним», – зазначає Патрик Веґа.
Українські глядачі зможуть побачити фільм «Смерть путіна» в кінотеатрах уже з 16 січня 2025 року.