Незабаром в український прокат виходить фільм «П’яте вересня». Картина розповідає про вирішальний момент, який назавжди змінив підхід до висвітлення подій у ЗМІ та продовжує впливати на сучасний формат прямих трансляцій.
Події стрічки розгортаються під час літніх Олімпійських ігор у Мюнхені 1972 року. Історія зосереджується на американській спортивній команді, яка була змушена швидко перейти від спортивних репортажів до прямого висвітлення драматичних подій із захопленням ізраїльських спортсменів у заручники.
Джефф, молодий і амбітний продюсер, прагне зарекомендувати себе перед своїм босом, легендарним керівником телебачення Руном Арледжем. Разом із німецькою перекладачкою та своїм наставником Джефф неочікувано бере на себе відповідальність за організацію прямих трансляцій. У міру того, як події набирають обертів, поширюються суперечливі чутки, а життя заручників залишається під загрозою, Джефф змушений ухвалювати складні рішення, зіштовхуючись із викликами власної моральної відповідальності.
Спеціально до прем’єри ділимося ексклюзивними подробицями зі знімального майданчика.
Як народжувалася ідея фільму
Коли попередній фільм Тіма Фельбаума «Чужа земля» ще перебував на стадії постпродакшну, режисер і два продюсери – Томас Вобке та Філіп Трауер з BerghausWöbke Filmproduktion – почали разом працювати над новим проєктом.
«Наша продакшн компанія знаходиться в Мюнхені, тож ми знали про події 1972 року та про вже існуючі кіноадаптації», – каже Вобке. – «У фільмі Стівена Спілберга «Мюнхен» йдеться про наслідки, але ми відчували, що ця історія ще повністю не розказана. На кілька днів ми зачинилися в кімнаті та зрештою вирішили, що ми хочемо зробити фільм про терористичну атаку, яка відбулася протягом Олімпійських ігор 1972 року в Мюнхені», – пояснює Трауер.
Кінематографісти надихались документальним фільмом Кевіна Макдональдса «One Day in September», який зосередився на криміналістичному боці подій Олімпіади 1972 року в Мюнхені, фільмом Пола Ґрінґрасса «Загублений рейс», який розповідає про трагічні події 11 вересня 2001 року з документальною точністю та в реальному часі. «Ми подумали, як би це було розповідати про події 5 вересня 1972 року, так ніби ми були там, зовсім близько, як команда репортерів», – каже Трауер та зазначає, що вони усвідомлювали той факт, що наближається 50 річниця цих подій.
Створення сценарію та головний герой
Моріц Біндер приєднався до написання сценарію разом з Фельбаумом. Вони такод співпрацювали з Алексом Давідом, який раніше працював з Вобке. Спершу Давід мав допомагати з перекладом з німецької на англійську, але згодом долучився до створення персонажів і загального темпу, акцентуючи увагу на нюансах мови та напрузі. Занурюючись у дослідження, вони все більше переконувались у поворотній ролі ЗМІ в подіях того дня.
Продюсери знайшли статтю написану колишнім керівником продакшену, Джиммі Шафлером, який дуже гарно відгукувався про Джеффрі Мейсона, на той момент 32-річного продюсера, який працював у Мюнхені під керівництвом легендарного Руна Арліджа, тогочасного президента ABC Sports. Арлідж, якого журнал Life визнав одним із 100 найвпливовіших Американців 20-го століття, вважається винахідником і піонером сучасної спортивної репортажистики. «В той час ABC Sports надавали найбільше прав на трансляцію», – пояснює Трауер. – «Вони побудували власний виробничий комплекс одразу біля Олімпійського містечка. Лише один пагорб відокремлював їхню студію від житла атлетів. І ми знали, що це був єдиний телеканал, який встановив камеру для прямої трансляції з місця подій 5 вересня».
Роль Джеффрі Мейсона та рішення зняти фільм
Поговоривши з Мейсоном, кінематографісти вирішили, що він стане прекрасним головним персонажем фільму. «Мейсон у деталях розповів нам про досвід, який він пережив того дня», – пригадує Фельбаум. – «Він розповів нам про 22 години, які він провів випускаючи в ефір трансляцію подій в реальному часі, він досі дуже точно пам'ятає ті події». Джеффрі розповів творцям про стрес, складні рішення, моральні дилеми та глибокі емоції, які вирують в ньому і сьогодні. Це був вирішальний момент, коли вони усвідомили, що саме про це хочуть зняти фільм.
«Коли до мене звернулися з ідеєю розповісти історію 5 вересня з перспективи висвітлення події командою ABC Sports, я був вражений глибиною дослідження проєкту», – пригадує Мейсон, який приєднався в ролі співпродюсера фільму. – «Але найважливіше – після прочитання ранніх версій сценарію я був вражений тим, наскільки особистим здавався цей досвід. Це історія про людей у контрольній кімнаті каналу та про нашу спільну реакцію на події навколо. Мені пощастило бути серед небагатьох, хто залишився живим, щоб розповісти цю історію очима тих, хто був там того дня. Це унікальна нагода».
Спогади учасників подій
Керівники та працівники ABC, зокрема Рун Арлідж і Джим МакКей, які були залучені до подій 5 вересня, написали біографії. Очевидно, що події 1972 року, з огляду на їхній вплив на їхнє життя, займають у них чільне місце. «Кожен з них описує цей день з власної перспективи», – помічає Вобке.
Кінематографістам також вдалося отримати особисті свідчення Шаффлера, який, видаючи себе за спортсмена, незаконно перевіз плівку через кордон, встановлений поліцейськими, та Шона МакМануса, який донедавна очолював CBS Sports. Юний МакМанус сидів в контрольній кімнаті, тоді як його батько, Джим МакКей, вів трансляцію Олімпійських ігор зі студії поруч. Для фільму благословення і підтримка МакМануса стали поворотним моментом. «Я був поруч із батьком весь день, ніч і рано вранці та спостерігав, як він повідомляє про події, які стали найстрашнішим днем в спортивній історії», – пригадує МакМанус. – «Його репортажі, спокійна присутність і співчуття просто вражали світ, який чекав, що ж станеться з ізраїльською олімпійською командою. У фільмі «П'яте вересня» події відтворені так, як вони розгорталися того дня, із використанням елементів захоплюючого реалізму та точного погляду команди ABC Sports.
Під час розробки фільму креативна команда була вражена тим, наскільки молодими були більшість журналістів і технічної команди ABC у Мюнхені – деяким з них було 20 чи щойно виповнилось 30 років. «Це був особливий досвід для них, опинитися на цьому місці, коли Мюнхен, та й всі Німеччина, насправді, свідомо намагалися покінчити зі зловісним німецьким минулим, з часу якого на той момент минуло лише 27 років», – пояснює Трауер. – «Величезним викликом також для всіх залучених було керувати масивним технічним процесом. Те що АВС зробили для своїх трансляцій з Мюнхена було неймовірним. Це був безпрецедентний досвід, який заклав нові стандарти».
Інноваційний підхід ABC Sports
У 1972 році ABC Sports випереджали не лише власний консервативний новинний відділ, а й інші телеканали. «Рун Арлідж був майстерним оповідачем», – зазначає Фельбаум. – «Особисті історії спортсменів стали частиною оповіді. Але ABC Sports також випередили інших з технологічної точки зору: інноваційні технології, такі як використання уповільненої зйомки та знімання ручними камерами у поєднанні з сенсаційним дизайном титрів, були в арсеналі команди Арліджа.
У своїх мемуарах інженер трансляції Джо Мелц описує, скільки технологічних зусиль потрібно було докласти для першого прямого включення з Олімпійських ігор і як команда ABC імпровізувала в день, коли захопили заручників щоб привернути увагу глядачів. Інноваційний спосіб оповіді Алріджа сформулював підхід до репортажів, який охарактеризував прийдешні десятиліття: новини стали інфотейментом (тобто, інформація + розваги)».
Створення атмосфери фільму
В наступних інтерв'ю з Мейсоном Фельбаум зазначає, що була одна конкретна відповідь, яка дала йому зрозуміти, яку саме історію він хоче розповісти. «Про що б вони не думали стосовно наслідків трансляції, Джеффрі просто сказав «У нас не було часу», – пригадує Фельбаум. – «Саме тоді ми з Моріцом зрозуміли, що такою має бути й атмосфера фільму. Глядачі повинні пережити напруженість живої трансляції разом з персонажами і бути присутніми в момент, коли важкі моральні рішення мають прийматися швидко».
Мейсон переглянув сценарій, щоб переконатися, що команда правильно передає тон та зміст дня. Біндер зазначає, що їх з Фельбаумом особливо захоплювала ідея дослідження того, як картинка впливає на зміст репортажів ЗМІ. «Що залишається від конкретної події – це значимість зображень», – каже він. – «Ми всі підсвідомо пам'ятали про події 5 вересня 1972 року, але важливо визнати, що образи тієї події у нашій свідомості – це результат роботи репортерів. Тож ми хотіли розказати історію створення цих образів і те як вони постали з подій, що відбувались. Ми не хотіли давати прості відповіді, навпаки, ми надавали перевагу складним питанням, як професіонали у сфері ЗМІ, оповідачі та глядачі».
Використання архівних матеріалів
Коли Трауер читав відредагований сценарій, він не міг відірватися від нього. «Він відчувався зовсім інакше та відтворював ідею, коли весь сюжет фільму розгортається всередині студійного комплексу». Встановивши такі специфічні рамки оповіді, команда зрозуміла, наскільки потужно виглядатиме використання оригінальних матеріалів ABC у фільмі, однак отримати доступ до архівів та отримати ліцензію на оригінальні матеріали було нелегко.
«Якщо ми збиралися зробити «П'яте вересня» трилером з фокусом на команді АВС Sports, нам точно були необхідні оригінальні записи», – каже Вобке про перешкоду з якою вони стикнулися. – «Було зрозуміло, що нам знадобиться допомога Джеффрі Мейсона, щоб отримати доступ до матеріалів, враховуючи його тривалі стосунки з ABC».
Наявність оригінальних записів АВС виявилась безцінною для Фельбаума і Біндера. «Перегляд записів трансляції дозволив нам відтворити події у контрольній кімнаті і ми відповідно до цього вибудували структуру сценарію», – ділиться Фельбаум. – «Це також допомогло з візуальною стратегією фільму. Ми планували майданчик з урахуванням оригінальних матеріалів 1972 року, які транслюватимуться на екранах».
Фельбаума захопила робота ведучого Джима МакКея, який завжди виглядав професійно та зібрано у своїх репортажах. «Не зважаючи на все, він був здатен випромінювати співчуття до всіх постраждалих», – відзначає режисер. – «Мені здавалось неможливим відтворити це з актором. Щоб передати терміновість моменту, ми знали, що нам потрібно буде включити оригінальні матеріали з Джимом до нашого фільму».
Створення міжнародної копродукції
Оскільки сюжет зосереджений на ABC Sports, проєкт переважно англомовний. За винятком Маріанн Ґебхард – центральної німецької персонажки, яка перекладає німецькі новини для американської телевізійної команди. Її роль виконує Леоні Бенеш. Решта персонажів є американцями й розмовляють англійською.
«Проєкт раптово перетворився на міжнародну копродукцію», – розповідає Трауер. Це спричинило зростаюче бажання залучити американського продюсерського партнера. «Ми прагнули віддати належне як персонажам, так і обставинам», – додає продюсер.
Ідеальне партнерство сформувалося завдяки зв’язку, який встановив оператор «П’ятого вересня» Маркус Фьордерер та один із продюсерів-партнерів Шона Пенна – Джон Вільдермут. Продюсерська компанія Пенна Projected Picture Works та BerghausWöbke Filmproduktion домовилися про співпрацю, щоб втілити «П'яте вересня» у життя.
«Шон Пенн разом із партнерами Джоном Айрою Палмером і Джоном Вільдермутом повідомили нам, що вони цілковито впевнені у якості сценарію», – згадує Трауер. – «І щойно Projected Picture Works приєдналися до проєкту, у США для нас відразу відкрилися двері… У підсумку це допомогло нам зібрати чудовий акторський склад».
Палмер підтверджує, що команду відразу вразив унікальний погляд фільму на події, які досі не були повністю осмислені, але продовжують впливати на те, як глядачі сприймають новини.
Пенн, якому в 1972 році було всього 12 років, згадує, що він був «фанатом Олімпіади» в той час. «Я пам’ятаю, як ми з родиною збиралися біля телевізора, коли все це відбувалося», – ділиться він. – «Сценарій викликав у мене спогади про ту напругу й біль. Але тепер ми буквально опинилися у кімнаті разом із журналістами, які висвітлювали ті події. У Тіма надзвичайно точне режисерське чуття: він майстерно з’єднує всі елементи напруги, не перенасичуючи глядача зайвими поясненнями».
Вільдермут також мав особистий зв’язок із подіями Мюнхенської Олімпіади 1972 року. «Коли Маркус Фьордерер розповів мені про «П'яте вересня», мене відразу зацікавила ідея показати історію з перспективи команди ABC Sports, адже ті події й трансляція в прямому ефірі глибоко закарбувалися в моїй пам’яті», – каже він. – «З першої зустрічі з Тімом я був захоплений його пристрастю до цієї історії та його відкритістю до співпраці. Я переконався, що «П'яте вересня» ідеально підходить для нашої компанії Projected Picture Works».
Маючи настільки талановиту команду, Фельбаум зазначає, що всі учасники залишалися на одній хвилі від початку до кінця: «Особливість цього фільму – це виняткова команда креативних продюсерів», – підкреслює він. «Ми постійно обговорювали ідеї та зосереджувалися на тому, як найкраще розповісти цю історію».
Дивіться фільм в українських кінотеатрах з 27 лютого.