13 березня в український прокат виходить фільм «Операція «Чорний кейс» від оскароносного режисера Стівена Содерберга.
Про що фільм та як проходили зйомки Yabl розповіли B&H Film Distribution.
Сюжет
«Операція «Чорний кейс» – захоплююча шпигунська драма від Стівена Содерберга, що пропонує стильну та проникливу інтерпретацію класичного жанру. Заплутана історія про обман і зраду тримає в напрузі до останньої хвилини.
Джордж Вудгауз (номінант на премію «Оскар» Майкл Фассбендер) – елітний агент Британського Національного центру кібербезпеки (NCSC), який ретельно охороняється. У нього є лише одна слабкість – непохитна відданість дружині. Отримавши делікатне й термінове доручення – виявити крота в агентстві, перш ніж той зможе активувати руйнівний кібер вірус Северус, – він отримує список із п’яти підозрюваних. Чотири з них – друзі та колеги з Центру кібербезпеки, п’ята – його кохана дружина Кетрін (дворазова лауреатка премії «Оскар» Кейт Бланшетт), одна з найвпливовіших та найнадійніших агентів Центру.
В ході розслідування Джордж все ближче підбирається до підозрюваного та кожне нове викриття стає більш загрозливим для Кетрін. На чиєму боці буде його вірність – його шлюбу чи країни?
Творча команда
Окрім Фассбендера та Бланшетт, у фільмі також знялися Реге-Жан Пейдж, Маріса Абела, Наомі Гарріс, Том Берк та Пірс Броснан. Продюсерами проєкту виступили Кейсі Сілвер та Ґрегорі Джейкобс, виконавчим продюсером – Девід Кепп, оператором-постановником – Пітер Ендрюс, а режисеркою монтажу – Мері Енн Бернард.
Створення будинку головних героїв
«Операцію «Чорний кейс» знімали на студії Pinewood та в центрі Лондона. Співпродюсер Ей Джей Ріак, який також працював над «Супер Майк: Останній танець» у цьому місті, був у захваті, коли почув, що Содерберг повертається до Лондона, щоб зняти епічний шпигунський фільм.
«Ми відразу почали складати всі частини пазла докупи, – каже він. – Ми запросили художника-постановника Філа Мессіну, володарку премії Еммі за роботу декоратора Анну Лінч-Робінсон, номіновану на Оскар художницю з костюмів Еллен Міроджнік та дизайнерку зачісок і гриму Френсіс Хаунсом – усі вони раніше працювали зі Стівеном. Ми прагнули створити вишуканий, стильний та розкішний візуальний образ».
Содерберг і Мессіна уявляли будинок Джорджа і Кетрін як елегантний, стриманий лондонський таунгаус. Вони сподівалися знайти класичний георгіанський особняк із відкритими перспективами.
«Кетрін і Джордж добре заробляють, – каже Содерберг. – У них немає дітей, вони одержимі своєю роботою, тому не часто їздять у відпустку. Логічно, що вони вкладали всі гроші в цей дім».
Оскільки знайти ідеальну локацію не вдалося, Мессіна вирішив збудувати справжній двоповерховий будинок із цегли та бетону на знімальному майданчику Pinewood. Вхідні двері відкривають пряму перспективу крізь увесь будинок. Із кухні добре видно більшу частину другого поверху. Це будинок, у якому важко зберігати секрети.
«Робота на Pinewood також дозволила нам створити екстер’єр будинку та відтворити вуличну сцену за вікнами, – пояснює Мессіна. – Ми не просто використовували фон, а побудували повномасштабний фасад будинків через вулицю».
Будівництво резиденції зайняло вісім тижнів. «Стівен не хотів знімні стіни, – каже Ріак. – Потрібні були справжні стелі. Він хотів, щоб будинок відчувався як справжній дім, який можна було б просто взяти і перенести в центр Лондона. Це справжнє досягнення Філа та його команди. У певний момент над проєктом працювало близько сотні майстрів».
Навіть зовнішній вигляд будинку зробили максимально реалістичним. «Ми робили купу референсних фото каналізаційних люків і газових приєднань, – каже Мессіна. – Все вимірювали на реальних локаціях. Ми відтворили навіть дрібні деталі архітравів. Огорожі є точною копією існуючої лондонської вулиці. Ми намагалися додати якомога більше автентичності».
«А потім Філ мав додати трохи гламурності, – додає Содерберг. – Ми почали з обговорення кольору стін, а далі продумували кожну деталь аж до виделок на столі». Мессіна наповнив будинок функціональним освітленням. «Ми використовували його всюди, тому що Стівен надає перевагу саме такому підходу, – розповідає він. – Було близько 183 різних джерел світла: світлодіодні стрічки, бра, люстри, – усе це дало нам багато можливостей, оскільки освітлення було вбудованим».
Дизайнер давно знав, що на зйомках фільму Содерберга немає місць, які були б недоступні для його вільної, мобільної камери. «Я мав забезпечити йому достатньо простору для різних кутів зйомки. Він і його камера ніколи не опинялися в глухому куті – хіба що він сам цього хотів».
Від самого початку Мессіна розумів, що їдальню доведеться будувати спеціально під стиль зйомки Содерберга. «Там розгортається багато важливих сцен, – пригадує він. – Дві з ключових сцен фільму відбуваються саме в їдальні. Це місце, де сюжет починає закипати. Але знімати шістьох людей за столом – це виклик для будь-якого кінооператора».
З огляду на це Содерберг вирішив прибрати центральну частину столу, щоб мати можливість знімати акторів з цього ракурсу. «Стівен майже завжди сам працював із камерою, – каже Бланшетт. – Розташування камери в центрі столу дозволило йому знімати персонажів під дуже специфічним, параноїдальним кутом. Камера могла рухатися вгору і вниз, що давало можливість змінювати перспективу залежно від того, хто на кого в той момент дивиться».
«Він ніколи не знімає так, як ти очікуєш, – продовжує акторка. – Його кінематографія завжди технічно винахідлива, несподівана і новаторська. Він постійно грається з точкою зору. Наприклад, він вирішив знімати мого персонажа переважно через погляд Джорджа. Я могла це використовувати у своїй грі, а потім поступово ламати цей прийом».
Відтворення офісів NCSC та консультації з офіцерами організації
Ще одним великим викликом для Мессіни стало створення офісів Британського Національного центру кібербезпеки, професійного середовища Джорджа та Кетрін. Дизайнер об’їздив весь Лондон у пошуках однієї будівлі, що могла б вмістити декорації для двох повних поверхів і лобі, але зрештою довелося використати три різні локації. «Лобі ми знімали в будівлі Financial Times, – розповідає він. – Ще дві локації слугували офісами. Одна з них – The Rowe, порожня офісна будівля з чудовими краєвидами. Там ми розмістили столи аналітиків, кімнату супутникового моніторингу та кабінети Джорджа, Фредді, Джеймса та Зої».
Перед зйомками команда отримала доступ до штаб-квартири NCSC у Лондоні, що допомогло відтворити реалістичний дизайн. «Можливість побачити справжнє робоче середовище дала нам автентичну естетику, яка об’єднала всі наші локації», – каже Содерберг.
NCSC не втручалася в розробку сюжету, але консультант допоміг із візуальними деталями, включно з реквізитом. За вказівкою Содерберга, на знімальному майданчику використовувалася лише реально існуюча технологія. «Під час екскурсії ми не могли фотографувати, але я робив нотатки і запозичив багато деталей із особистого кабінету нашого консультанта, – розповідає Мессіна. – Ми створили спеціальні робочі станції. Всі конструкції мали бути 1 на 2 метри, щоб поміститися у вантажний ліфт, тож усе було модульним. Потім NCSC передала мені коробку зі спеціальними реквізитами, які я розподілив у просторі: кавова чашка консультанта, історичний посібник Government Communications Headquarters та інші дрібні деталі».
Виконавчий офіс, де розташовані кабінети Кетрін і Артура, знаходяться в будівлі на Wood Street в історичному фінансовому кварталі Лондона. «Цей простір спроєктував сер Норман Фостер, володар Прітцкерівської премії, – каже Мессіна. – Мені дуже сподобалися його лінії, хоча планування було непростим. Одна стіна під кутом 45 градусів, інша – повністю вигнута, що створило певні труднощі. Але це було цікавим викликом».
Продюсери також запросили двох високопоставлених офіцерів NCSC, Фелісіті Освальд і Пола Чічестера – реальних аналогів Штігліца та Кетрін – відвідати знімальний майданчик. «Ми всі погодилися, що зображення штаб-квартири NCSC у «Операції «Чорний кейс» поєднує точність, включно з червоними відтінками екстер’єру та трикутними формами реальної будівлі, із кінематографічним стилем, – каже Сем. – Нам приємно, що наш офіс надихнув творців фільму».
Сцени біля озера
Для сцени, де Джордж знаходить спокій і усамітнення, Мессіна вибрав озеро Shardeloes у Бакінгемширі. «Це мальовниче озеро в ідеальному місці, – каже він. – До того ж там уже була існуюча човнова станція, яка стала однією з ключових локацій».
Фассбендеру особливо сподобалися сцени біля озера. «Вони багато розповідають про мого персонажа, – пояснює він. – У дитинстві я часто рибалив. Безумовно, приємно зловити рибу, але це не головне. Важливими є тиша і ритуали. Джордж – дуже терплячий. Він спостерігає, збирає інформацію і чекає на правильний момент, щоб завдати удару».
Матеріали надано B&H Film Distribution