Режисер Іван Уривський та його вистава «Конотопська відьма» наробили ажіотажу в театральному світі. Одним із «рецептів» його успіху називають роботу з українською класикою – у воєнні часи, коли аудиторія охочіше почала приглядатися до своєї культури. Разом із проєктом «Пішли в театр» від Concert.ua розповідаємо про ще одну успішну виставу Уривського – «Камінного господаря» за п'єсою Лесі Українки, що йде у Театрі на Подолі. Секрети – ті ж самі: твір класика та впізнавана режисура.
«Камінний господар» – одна з перших київських постановок режисера перед його остаточним переїздом до столиці у 2020-му. Попрацювавши в Одесі та Львові, у 2019-му він ставить у Театрі Франка виставу «Лимерівна» за Панасом Мирним, а далі – береться до п'єси про Дона Жуана, яку сама Леся Українка вважала одним із найвдаліших своїх творів.
Це переосмислена історія про спокусника Дон Жуана та його знайомство з Донною Анною, яку видають заміж за нелюба Командора. На відміну від європейських текстів, тут Дон Жуан щиро шукає кохання та свободи, а Командор – не тиран, а поборник традицій. І зрештою, наприкінці жертвою виявляється зовсім не той, кого шкода на самому початку.
В оригінальному сюжеті твору Лесі Українки Іван Уривський змінює лише фінал – робить його менш трагічним, але водночас дуже видовищним! Як і в інших своїх виставах, він майстерно працює із візуальною частиною та характеристиками об'єктів на сцені: пластичністю і крихкістю глини, хиткістю дротяних скульптур, криваво-червоною фарбою. Використовує світло та звук, щоб посилити ефект від дії на сцені. Та наділяє одягнених в аскетичний одяг персонажів тілесністю та чуттєвістю.
Серед найсильніших сцен вистави – зустріч Дона Жуана з закоханою у нього Долорес, коли та сповіщає, що в обмін на його помилування йде в черниці. Яскраві емоції, гра акторів та правдивість — те, що тримає глядача протягом всього діалогу. Але найбільш естетичною та проникливою без сумніву є сцена танцю Жуана та Анни на балу. І наостанок фінальна сцена після загибелі Командора, яка наче обриває всі емоції всередині глядача.
В інтерпретації Уривського немає великої кількості персонажів, він залишив в постановці лише п’ятьох основних. Увага глядача не має розсіюватися на другорядних героїв. І звісно, найбільше вражають акторські роботи В'ячеслава Довженка (Дон Жуан) та Катерини Рубашкіної (Долорес).
Виставу «Камінний господар» Івана Уривського вперше показали у Театрі на Подолі у лютому 2020 року. Але вона і досі активно збирає глядачів.
І це й не дивно, бо вистава дає можливість побачити героїв зі сторінок Лесиної п'єси – сучасними, схожими на нас самих. Уривський стирає відстань у понад 100 років, і вони стають нашими знайомими та змушують задуматися про вічний вибір між коханням і свободою, владою і підкоренням, щирістю та непохитністю.