Штучний інтелект усе гучніше стукає у двері нашої реальності — і дедалі менше це схоже на фантастику. Він викликає захоплення, обіцяє змінити світ, але водночас — лякає. Цю напругу активно використовують кінематографісти в своїх роботах.
Один із найвлучніших прикладів — «M3ґан» (2022). M3ґан — це скорочення від Model 3 Generative Android. За сюжетом, інженерка Джемма працює у компанії, що займається виробництвом іграшок, і прагне закінчити проєкт робота зі штучним інтелектом. Водночас сестра головної героїні та її чоловік гинуть в автокатастрофі і Джемма бере під опіку свою юну племінницю Кеді. Зрештою на світ з'являється M3ґан — інноваційний робот у вигляді маленької дівчинки, яка стає найкращою подругою Кеді. M3ґан допомагає Кеді впоратися з болем втрати після автокатастрофи, проте згодом робот починає проявляти тривожні ознаки поведінки.
Уже 26 червня в українських кінотеатрах — «M3ґан 2.0», продовження хітової історії. Режисер Джерард Джонстоун повертається до проєкту, а разом із ним — продюсери Джеймс Ван і Джейсон Блум. У центрі подій — повернення M3ґан, але цього разу вже як потенційного «рятівника».
У головних ролях Еллісон Вільямс, Вайолет МакГроу, Емі Дональд та українська акторка Іванна Сахно.
Про те, чому друга частина виходить за межі простого сиквелу, як творці змішують жанри і яким буде новий фільм — розповідаємо у матеріалі.
«Є така концепція, як “теорія скріпки” філософа Ніка Бострома, — розповідає режисер Джерард Джонстоун. — Її суть у тому, що якщо надрозумний ШІ запрограмувати виготовляти канцелярські скріпки, він знищить усе на світі — аби тільки виконати завдання».
Безліч невідомостей, пов’язаних із ШІ, — ідеальний ґрунт для кіноісторій. На думку продюсера Джеймса Вана, ще не було технології, яка б розвивалася настільки стрімко — зміни відбуваються не за роки, а за лічені місяці. Штучний інтелект трансформує повсякденне життя, і хоча його потенціал справді величезний, досвід наукової фантастики та горору натякає: повстання машин рідко закінчуються добре.
Творці «M3ґан 2.0» знали, що мають вивести проєкт на новий рівень. «Цього разу амбіції були справді масштабні, і, на щастя, Blumhouse та Atomic Monster підтримали нас із самого початку, — каже Джонстоун. — Мова не про шаблонний сиквел. Ми хотіли зробити його більшим, сміливішим і змішати жанри у несподіваний спосіб».
Творці вважають, що «M3ґан», по суті, вже стала окремим жанром: дотепна суміш горору, комедії, наукової фантастики — а в цьому фільмі ще й екшену. Додасться навіть трохи шпигунського трилеру з подорожами світом. «Цей фільм — точно більш жанрово змішаний, — підтверджує Ван. — Більше масштабних екшен-сцен, але жахи та загроза технологій залишаються в його серці. Цього разу Джерард реалізував ідеї, які не вдалося втілити у першій частині. Все стало масштабнішим, візуальні рішення — ефектнішими».
У центрі історії залишається горор: творці не відходять від первинного «ДНК» M3ґан та зберігають його як основу. І все це — навмисне, за словами Джонстоуна. «Я виріс на фільмах Веса Крейвена та Сема Реймі — режисерів, які вмить могли переключитися з моторошного на комічне», — каже він. — «Цей баланс дуже вплинув на мене. Ми постійно ходимо по тонкій межі, щоб гумор ніколи не знищував напругу. Головне — тримати глядача в постійному очікуванні, у непевності щодо того, що станеться далі».
Перший фільм завершився на двох важливих кліфгенгерах. По-перше, були натяки, що свідомість M3ґан якось передалася в систему «розумного дому» Джемми — ELSIE — і тепер вона, вже безтілесна, чекає на своє повернення. По-друге, креслення M3ґан викрали з лабораторії жінки, і невідомо, в чиї руки вони потрапили.
У «M3ґан 2.0» в житті Джемми відбуваються кардинальні зміни. «Після подій першого фільму Джемма опиняється під серйозним тиском через свою участь у створенні M3ґан, — розповідає Джонстоун. — «Вона — мішень ЗМІ й громадськості, тож намагається обернути скандал на користь, стаючи адвокаткою регулювання ШІ. Саме так вона знайомиться з Крістіаном — керівником некомерційної організації, яка займається етикою штучного інтелекту. Разом вони лобіюють ідею того, що уряди мають почати ставитися до цієї технології серйозніше».
Тим часом Амелія — породження ШІ на основі роботи Джемми — вирушає на власну місію: знищити всіх, хто причетний до її створення. І коло звужується — наближаючись до Джемми. А відтак — і до Кейді. Зрештою Джемма й її команда усвідомлюють: єдиний шанс зупинити Амелію — повернути M3ґан. Оновлену. З обмеженнями. І використати її, щоб знайти Амелію першою.
Але якщо M3ґан каже, що тепер вона «на боці Джемми» — це ще не означає, що так і є. «Одна з речей, яку ми завжди хотіли зберегти у сиквелі, — це зернятко сумніву щодо справжніх намірів M3ґан, — каже Ван. — Навіть якщо вона допомагає головним героям, ти ніколи не можеш бути впевнений, що вона думає насправді. І яка в неї реальна мета. Саме ця двозначність робить її такою захопливою. Вона може здаватися антигероїнею — але постійно змушує тебе гадати: на чийому вона боці? І чи не грає вона у значно довшу, складнішу гру, ніж усі навколо?»
Фільм виходить на українські екрани 26 червня 2025 року.
Матеріали надані пресслужбою B&H Film Distribution