Минулого тижня КМДА видали постанову, яка частково розмикає наше карантинне життя у стилі slow life — працювати з обмеженнями тепер можуть кінотеатри, басейни, ресторани й театри.
Які з київських компаній та сцен справді посадять глядачів на відстані 1,5 метри один від одного, які залишаться в онлайні, а які вийдуть на вулиці — Yabl дізнався і розповідає.
ДИКИЙ ТЕАТР
“Через 100 днів карантину ми зрозуміли, що далі не виживемо. Зум-вистави – це цікавий формат, але фінансово не вигідний, абсолютно. Тому вирішили шукати альтернативні варіанти. Оскільки у Дикого театру вже є традиція літних сайт-специфік вистав (вистава у зоопарку, у легкоатлетичному манежі, у шахті) – ми почали придивлятись до локацій просто неба. Тоді у нас ще лежав текст від сценарної української команди "Піратська бухта", який написали спеціально для Дикого. Ми знайшли унікальне місце – музей "Мамаєва слобода", і все склалося. До осені Дикий буде показувати прем’єрну виставу "Червоне, чорне і знову червоне" режисера Максима Голенка, яка стала першою карантинною прем’єрою у Києві. До музею вирішили перенести й наші "Кайдаші 2.0", – розповідає засновниця Дикого театру Ярослава Кравченко.
Каст вистави "Червоне, чорне і знову червоне". Фото: Ліза Щепіна
Про роботу ж на сцені, за словами Ярослави, поки не йдеться: за попередніми прорахунками Дикого, аби зіграти спектакль, наприклад, на Сцені 6, що має 300 місць (з дотриманням дистанції – значно менше), театрові довелося б у 3-4 рази підняти ціну квитка. У такому випадку вона зросла б зі 150-400 грн до 600-1500 грн. "На плечі й гаманець глядача ляже вартість вільного місця попереду, позаду та збоку. Я не впевнена, що глядачі, які навіть дуже люблять театр, зможуть собі це дозволити", – коментує Кравченко.
POSTPLAY ТЕАТР
"У мене після цієї постанови лише одне питання: а нах*уя? Проста математика: дотримуючись нових правил, PostPlayТеатр може прийняти у себе 12 глядачів. При ціні квитка у 200 грн – 2400 валовий збір за показ. Дешевше не грати більшість вистав, ніж грати. Ще дешевше – лягти й померти. Тим не менш, це не в наших планах. Ми працюємо над пошуками нового синтетичного формату, за якого глядачі могли б підключатися як онлайн, так і офлайн. Як приклад – копродукція з продюсером сучасного танцю Антоном Овчінніковим “Казки для дорослих” або ж наша лабораторія "Навіщо танцювати?", – говорить режисер і засновник театру Ден Гуменний.
У липні PostPlay планує показати копродукції з BlackOrsngeDanceProduction і також активно пропонуватиме свої освітні проекти: зараз йде набір у "Школу режисерів для нережисерів", а в липні стартують "Школа дослідження міста" та "Школа глядача". У новому просторі PostPlayLab (Костянтинівська, 73Б) вже провели відкриту виставку VNGRDR, а в серпні тут планують поновити виставу "Вакханки" Всеволода Лісовського для 30-ти глядачів.
Відкриття виставки VNGRDR. Фото: Стас Юрченко
"Найбільше горе для нас – це закриті кордони. PostPlay завжди активно включався у міжнародні проекти. Як мінімум, тепер у 2020 не відбудуться Міжнародний Форум політичного театру, який ми курували з Георгом Жено, відкладені на невизначений час також і лабораторії з Міло Рау", – говорить Гуменний.
ТЕАТР НА ЛІВОМУ БЕРЕЗІ ДНІПРА
"Ми будемо грати спектаклі вживу тільки з вересня. Якщо дозволять. Чому? Бо, по-перше, в театрі зараз йдуть ремонтні роботи, по-друге, я мало вірю в те, що зараз комусь потрібен театр (ось так ось пафосно скажу!)", – ділиться з Yabl худрук театру Стас Жирков.
Театр драми і комедії на лівому березі Дніпра планує показати чотири прем'єри восени. Зараз Стас Жирков репетирує "Хлібне перемир'я" Сергія Жадана (прем'єра планується 26-27 вересня), Тамара Трунова розпочинає онлайн-кастинг на спектакль "Дім" за підтримки УКФ (прем'єра – 3 жовтня), а в кінці серпня в театрі розпочнуться репетиції п'єси "Людина з ...!" – режисером виступить Дмитро Богославський, а драматургом Павло Ар'є (прем'єра – 25 жовтня). Останнім із запланованих на осінь проектів стане вистава Максима Голенко (кінець листопада).
Театр на лівому березі Дніпра
"Важливо відзначити (великий привіт всім державним театрам!), що всі чотири проекти будуть реалізовані за допомогою фондів – це і УКФ, і спецфонди КМДА. Всі будуть зроблені практично без єдиної витраченої копійки з тих грошей, що заробляє театр", – додає Стас Жирков.
ТЕАТР "МІЗАНТРОП"
"Ми ніби відчували, що будуть якісь незворотні зміни у театральному житті і в самому театральному мистецтві, тож ми вирішили реформувати наш театр — зробити його більш універсальним, мобільним, готовим до потрясінь — відмовитись від звичних моделей функціонування театру та існування трупи. Виявилось, що ми були більш далекоглядні, ніж багато інших! Карантин закрив театр і за цей час багато чого змінилось у принципах мислення людей. Мені здається, що переосмислення відбувається на всіх рівнях людського життя: культурному, економічному тощо. Переосмислюються принципи і задачі мистецтва. Поки не зрозуміло, до чого ці зміни призведуть, але очевидно одне: коли уявляєш собі, що закінчиться карантин і ми знову повернемось у цю «коробку», з монтувальниками, з декораціями, адміністраторами, волосся стає дибки. Цього не хочеться зовсім. Нам здається, що театральна справа у тому вигляді, в якому практикується в Україні, категорично застаріла і їй не може бути місця в сучасному світі.
Так, безумовно, все має право на існування, але нам це здається пройденим етапом. Це не означає, що всі мають перейти в онлайн, ні — безумовно, людям потрібен офлайн. Але який це буде офлайн, які функції він буде виконувати, як буде взаємодіяти глядач з театром, — питання відкрите. Робити вигляд, що, мовляв, егей, зараз ми знову зберемось, зробимо старий-добрий театр: поставимо Шекспіра, от тільки додамо туди VR, екрани, голих дівок і все одразу стане актуальним — ні, так не спрацює", – Дмитро Саратський, співзасновник театру "Мізантроп", коментує ситуацію.
Ілля Мощицький в ролі одного зі "спеціалістів" онлайн-проекту "Іграшки Люшера"
Він також дадоє: "«Мізантроп» зараз у стані моніторингу, ми спостерігаємо за ситуацією, ми проводимо онлайн-покази «Іграшок Люшера», — проекту, який дуже успішно функціонує. У нас багато планів щодо нових форматів, в тому числі, ми працюємо над новим спектаклем, який представляє собою аудіоподкаст. Ілля Мощицький зараз працює над сценарієм. Думаю, протягом кількох наступних місяців ми презентуємо цей проект".
ТЕАТР НА ПОДОЛІ
Театр на Подолі перервав свій театральний карантин 25 червня показом вистави "1984" за однойменною антиутопією Орвела – грали з дотриманням всіх обмежень і насамперед для тих, хто придбав квитки ще до карантину.
"Це певною мірою роздача боргів. У березні, коли трапилася усім вам відома історія з коронавірусом, у нас були продані всі квитки. І тому зараз ми хочемо забезпечити глядачу змогу подивитися вистави, на які він чекав понад три місяці. З іншого боку - є карантині обмеження та рекомендації, котрі нам дає Департамент культури, Кабінет міністрів та Верховна рада. Будемо працювати на перетині цих двох векторів. Усі глядачі мають бути в масках, сидіти на віддаленні один від одного згідно з нормами КМДА. У всіх співробітників буде мірятись температура перед роботою і всі вистави будемо грати без антракту – щоб глядачі менше спілкуватися у приміщенні", – говорить художній керівник Віталій Малахов.
Вистава "1984". Фото: Ira Marconi
"Ми порахували, що маємо зіграти чотири вистави замість однієї, бо посадка в чотири рази менша. Тому будемо працювати і по понеділках, по дві вистави у вихідні. Зараз адміністрація персонально спілкується із глядачами, пропонуючи їм підібрати зручні дні", – додає Малахов.
Паралельно з роздачею боргів, театр також продаватиме квитки на онлайн-покази. "Онлайн-вистави залишаються альтернативою для тих, хто ще боїться масових скупчень людей. Ми щойно провели онлайн-показ комедії "Вільні стосунки", тепер запустили продаж на липень на вистави "Щоденник молодого лікаря" і "Дядя Ваня". Головні плюси онлайн-формату в тому, що глядачі з інших міст отримали можливість подивитись спектаклі, а також лояльна ціна – можна купити один квиток і переглянути цілою компанією, посилання діє протягом трьох днів", – повідомляє Ольга Усачова, PR & SMM Театру на Подолі.
ТЕАТР ІМЕНІ ІВАНА ФРАНКА
Театр ім. Франка відновлює свою роботу прем'єрою "Украденого щастя" – постановкою головного режисера театру Дмитра Богомазова. Її зіграють 1,2 і 3 липня з дотриманням всіх норм МОЗ.
"Театр гратиме вистави з дотриманням соціальної дистанції та всіх рекомендацій МОЗ. Аби ви почували себе в безпеці, показ деяких вистав ми маємо розділити на декілька днів. Глядачі, які купляли квитки через мережу інтернет, на 9 квітня запрошуються до перегляду вистави 1 липня. З квитками на 10 квітня чекатимемо вас 2 липня. Вам також надійде роз'яснення електронним листом. Глядачі, які придбали квитки в касі театру, запрошуються до перегляду прем'єри вистави “Украдене щастя” 3 липня", – йдеться у повідомленні на офіційній сторінці театру.
Афіша спектаклю
Театр закликає всіх глядачів обов'язково вдягати маски або распіратори при відвідуванні театру: з огляду на офіційну позицію керівництва, це аж ніяк не має заважати сприйняттю мистецтва.
МОЛОДИЙ ТЕАТР
Молодий театр поруч з іншими театрами й копаніями цікавий тим, що чи не єдиний в столиці відмовився від будь-якої онлайн-активності під час карантину: тут не влаштовували ані лекцій, ані платних або безоплатних онлайн-показів. У липні театр, як і планувалося, йде у відпустку, а свій 42-й сезон планує відкрити вже 18 серпня (з репертуаром можна ознайомитись на сайті зараз).
"Онлайн події не планується. Ми не вважаємо показ вистав онлайн хорошою ідеєю, тому не робили цього протягом карантину", – коментує керівниця PR-відділу Оксана Пурик. Вона наголошує: "Карантин театр пережив важко, як і всі інші. Але ми постійно спілкувалися з глядачами, переносили дати вистав і т.ін."
Глядацька зала Молодого театру
ТЕАТР "АКТОР"
"Насправді, дозвіл КМДА – це не зовсім дозвіл. Постанова забороняє проведення заходів при умові більше 1-ї людини на 5 квадратних метрів... Враховуючи обмеження, наш зал може прийняти близько 35 осіб. Ми все прорахували і плануємо грати спектаклі – в першу чергу для тих людей, які купували квитки на березень. У нас тоді були солд-аути, ми зараз боржники перед глядачами і хотіли б віддати свій борг. Для того, щоб відіграти ці спектаклі, нам знадобиться два місяці", – розповідає директор-худрук театру "Актор" Слава Жила.
На карантині "Актор" активно випускав ефіри "Театр на виніс", безкоштовно показував зум-спектаклі і випустив скандальну прем'єру "Містер Баттерфляй", пов'язану з дискусією щодо Оксани Черкашиної. При цьому онлайн-спектакль "Містер Баттерфляй" планують залишити в репертуарі "Актора" і не переносити на сцену.
Літні читання театру "Актор", 2019. Фото: facebook-сторінка театру
"Ми написали лист до Департамента культури і якщо нам дозволять, то влітку влаштуємо ряд театральних читань на відкритому повітрі, як ми це робимо щороку, а з 12 липня будемо грати репертуарні вистави – в тому числі, випустимо прем'єру "Естроген" (режисер В'ячеслав Жила) і "Тойбеле та її демон" (режисер Ігор Білиць)", – пояснює Жила, – "Найбільша проблема у тому, що театр залишився без можливості додаткового фінансування. Якщо ми так і будемо грати на 35 чоловік, то не знаю, в якому стані повернемось на наступний сезон. Можливо, про нові проекти тимчасово доведеться забути".