Продовжуємо розповідати вам про театральний конкурс-фестиваль Taking the Stage від Британської Ради в Україні! Цього року він перетворився на лабораторію-резиденцію, і в рамках цього проєкту п’ять українських театрів приймають п’ятьох іноземних режисерів, щоб створити разом щось неймовірне.
Цього разу ми поспілкувалися з Меттью Евансом, який вперше працює з українськими артистами, та акторками Лесею Самаєвою, Світланою Штанько та Катериною Савенковою з Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра. Схоже, що разом вони готують дещо дійсно цікаве!
Режисер Меттью Еванс
Чим вас зацікавила робота в Україні та робота саме над цим проєктом?
Британська Рада в Україні заохочує культурний обмін між Британією та Україною, і це пізнавальний процес, частиною якого я став — пошуки того, що наші схожі та водночас різні культури можуть одне одному дати. Я працював як режисер в Західній Європі, але у 2019 році вперше попрацював у Литві — і мені захотілось більше дізнатись про Східну Європу. Також я часто працюю з британською режисеркою Кетті Мітчел, яка розвивала сучасну інтерпретацію вчення Станіславського, і я хочу зрозуміти, чим ця традиція відрізняється в українському театрі.
Які завдання як режисер ви визначаєте для себе в цій резиденції?
По-перше, моїм завданням було дізнатись більше про українське життя, суспільство і культуру. По-друге, хочу віднайти шляхи роботи з креативною командою та акторками, разом досліджувати різні підходи до репетиційного процесу. І, врешті, я відчуваю, що всі учасники проєкту дійсно хочуть, щоб цей процес привів нас до майбутньої постановки.
Як зазвичай проходять репетиції?
Я ніколи не працював так раніше! Працювати з іноземними акторами — одна справа, але робити це через Zoom — це неначе перебувати в зовсім іншому вимірі. Ми почали з онлайн-зустрічей, де познайомилися та представили ідеї, які хочемо втілити у проєкті. Потім акторки разом з рештою команди досліджували ці ідеї під час репетицій, а я дивився на процес через камеру в кутку зали. Зараз наші репетиції спрямовані на музику, пластику і текст, але протягом наступних кількох тижнів ми працюватимемо ще інтенсивніше.
Над якою темою ви працювали?
Ми експериментуємо із втіленням «Ромео та Джульєтти». Шекспірівський текст прекрасний, але він не завжди повністю відкриває ідеї з точки зору «що таке бути жінкою». Саме тому жінки й гратимуть всіх персонажів! Разом з ними ми можемо розширити спектр жіночності на сцені.
І одна з акторок була настільки вражена атмосферою без чоловіків, що створюється на репетиціях! Адже я теж не присутній на репетиціях безпосередньо як режисер, лише як екран в кутку. Думаю, такий підхід відкриє нові шляхи розуміння п'єси, можливо, ми відійдемо від традиційного бінарного погляду, з якого зазвичай ця історія розповідається.
Що для вас найголовніше в роботі з акторами?
Те, до чого ми постійно повертаємось — це наголошення на експериментуванні. Ми досі відкриваємо для себе, чим може стати цей проєкт. А я, наприклад, часто опиняюсь в ситуації, де маю мотивувати всіх для більшої впевненості, досліджувати та боротися з невідомим. Одна з причин цього — це те, що для нас такий вид роботи теж невідомий — ми вчимося і шукаємо шляхи працювати в цьому дивному процесі, де режисер перебуває поза репетиційним простором і навіть ні разу не зустрічався з командою особисто.
Леся Самаєва, акторка: «Для мене це перший досвід роботи через Zoom. Дуже крутий досвід! Зазвичай ти більше зосереджений на режисерові, його реакціях на твою пробу, ти працюєш для нього, він твій перший глядач, а тут… Ми більше зосередженні на собі, на нашому колективі з дев'яти панянок, і тому усе проходить якось дружно, з величезним гумором та довірою. Я задоволена цим досвідом. По-перше, це у будь-якому разі удосконалення, можливість додаткових акторських тренажів. По-друге, можливість класного творчого спілкування, яке у наш час шалених швидкостей та великої зайнятості сприймаю, як подарунок».
Світлана Штанько, акторка: «Працювати в жіночому оточенні надзвичайно приємніше, ніж я думала! Жінки чутливіші, відвертіші, не бояться відкриватися на повну. В кожній, як не дивно, живе і Джульєтта, і Пані Капулетті, і Ненька. А в Ромео у виконанні Каті Савенкової може закохатися будь-хто із першого погляду! Також робота з режисером через Zoom дуже дисциплінує. Чотири години репетиції розписані похвилинно. У зв'язку з тим, що треба постійно перекладати, ніхто не говорить зайвого, всі ясно і чітко формулюють думку, принаймні намагаються. Меттью цікавить театр як процес. Це дуже рідко зараз можна зустріти, і для мене розкіш і свято займатися театром, як таким, ще й працювати з таким прекрасним текстом».
Катерина Савенкова, акторка: «Я вперше працюю з режисером у форматі Zoom. Захоплює те, як це відрізняється від живого спілкування на репетиціях! Наприклад, коли у нас на майданчику, здається, щось не дуже виходить, Меттью каже, що на камеру це працює, і все було добре. А коли нам здається, що це було «вау», він може сказати : “Ну ок, спробували, давайте щось інше”.
Та хореографиня Ніна Колеснікова, тренерка з вокалу Олена Левченко, помічниця режисера і наша перекладачка Тетяна Шелепко та менеджерка проєкту Яна Безсмертна зробили таку класну атмосферу! Ми вивчаємо тіло через рухи, звуки, танці, емоції. Мене це надихає. Та ще й в такій компанії чарівних дівчат!»
Основна команда резиденції:
Меттью Еванс - режисер резиденції
Стас Жирков – директор-художній керівник театру
Тамара Трунова – головна режисерка театру
Павло Ар’є – шеф-драматург театру
Яна Безсмертна, Катерина Савицька – менеджерки резиденції
Тетяна Шелепко - помічниця режисера/перекладачка
Олена Левченко – вокальна тренерка, керівниця музичної частини
Ніна Колеснікова – хореографиня
Акторки: Ірина Ткаченко, Світлана Штанько, Катерина Савенкова, Леся Самаєва, Тетяна Круліковська, Лілія Яценко, Наталія Циганенко, Ірина Мельник, Анастасія Іванюк
Матеріал створено у партнерстві з Британською Радою в Україні. Більше про проєкт та режисерів, що беруть у ньому участь, можна дізнатися за посиланням. Чекайте на знайомство з іншими режисерами у нових матеріалах Yabl!
Фото: Анастасія Мантач