Картина Аркадія Непиталюка стала першим із фільмів, створених після Вторгнення, що дістався широкого прокату, проте деякі з наших співгромадян сприйняли це не як свідчення стійкості українського кінематографа, що заслуговує на похвалу, а як зловмисне ослаблення духовних скріп в умовах воєнного часу. Напередодні прем'єри стіни багатостраждального «Жовтня», 2014-го року спаленого ультраправими під час демонстрації конкурсу квір-фільмів, невідомі прикрасили написами «ЛГБТ=русня» (що могло б спантеличити путінських юристів, які нещодавно визнали ЛГБТ «екстремістською організацією»), а кілька «патріотичних» та «релігійних» організацій відзначилися заявами із заголовками на кшталт «антисімейний фільм за кошти держбюджету» – складно вигадати більш переконливе підтвердження того, що наше суспільство дійсно потребує уроків толерантності.
Не дивно, що саме Непиталюк, який уже у своєму дебюті «Кров'янка» продемонстрував смак до «незручних» тем та їхньої гострокомедійної розробки, взявся перенести на кіноекран п'єсу Ігоря Білиця «Гей-парад», відому столичним театралам за спектаклем «Дикого театру». Слідом за першоджерелом, «Уроки толерантності» присвячені сім'ї Найдюків, здоланим фінансово-побутовими проблемами, добре знайомими більшості наших співвітчизників і в мирний час: батько сімейства (Олександр Ярема), який залишився без роботи, в чиїй прихильності патріархальним уявленням відчуваються незграбні спроби приховати свою безпорадність і м’якосердість; його дружина (Олена Узлюк), яка, зрозуміло, і є справжньою головою цього осередку суспільства, шкільна вчителька, що через важку роботу і необхідність опікуватися непутящими близькими постійно перебуває на межі нервового зриву; син (Олександр Піскунов), який наполегливо, але без особливої вигоди мозолиться на СТО, чиє прагнення зірвати на комусь злість через невдачі, що спіткали його з юних років, стримує добродушність, якої, втім, він соромиться більш усвідомлено, ніж батько; донька (Кароліна Мруга), яка мріє про кар'єру актриси, можливо, не тільки через любов до мистецтва, а й через прагнення вирватися зі звичної дійсності, чию убогість вона відчуває особливо чуйно.
Ця досить типова українська родина, втілена чудовими акторами з характерним для фільмів Непиталюка ексцентричним загостренням впізнаваних рис, вирішує (звісно, з ініціативи матері, яка досить швидко долає опір домочадців) виправити свої справи нетиповим засобом. Герої, згнітивши серце, стають учасниками програми, розробленої в рамках ініціатив з євроінтеграції, яка полягає у спілкуванні з представником ЛГБТ-спільноти, що має протягом певного часу прожити з ними під одним дахом. І хоча скромно одягнений молодий бородач (Акмал Гурезов), сантехнік за професією, що з'являється на їхньому порозі, вочевидь, вигідно відрізняється від образу гей-активіста, змальованого уявою Найдюків, необхідність терпіти у своєму особистому просторі стороннього може кого завгодно допекти до живого, не кажучи вже про запропоновані програмою щоденні обговорення своїх поглядів і опис почуттів, що виникають у ході цього досвіду, для «щоденника щирості». Не дивно, що навіть передбачена за цю педагогічну мороку грошова компенсація не утримує Найдюків від спалахів люті, для приборкання яких їхньому гостю часом доводиться застосувати не лише психологічну підготовку євросоюзних коучів, а й хватку сантехніка.
Дія стрічки практично не полишає меж квартири, але на відміну від локацій іншої історії про гордість та упередження української родини, де навіть екстер'єрні фільмування виглядають як павільйонні, трикімнатне житло Найдюків здається не декорацією, а достотним домашнім середовищем. Мало не кожен квадратний метр від кухні до балкона заставлений захватаними, обжитими предметами побуту і дрібничками, при всій різниці свого призначення і походження ніби спресованими в єдиній атмосфері, в якій затишок невіддільний від тісноти. У цій обшарпаній обстановці, набитій життєвим мотлохом, тренер з толерантності зі своєю вимуштруваною витримкою і своєю щирою дружелюбністю, своїм рюкзачком, килимком для йоги та правильною мовою (інші герої говорять яскравим суржиком) здається чужорідним елементом. Але його вимушені підопічні поступово усвідомлюють, що чуже, інше зовсім не обов'язково є ворожим. І, найголовніше, завдяки цій настільки несхожій на них людині вони, не виходячи з дому, отримують можливість вирушити в ту подорож у невідомі краї, яка, за словами Честертона, дозволяє по-справжньому побачити рідну місцину, поглянути з боку на своє існування.
Оповідь може сприйматися як оптимістична версія «Теореми» П'єра Паоло Пазоліні, в якій демонічний прибулець, вторгнувшись в обивательську сім'ю, спокушав кожного з її членів, пробуджуючи їхні приховані пристрасті, які виявляються згубними для людей, чия пересічність не витримує справжньої повноти буття. Так і незвичайний сантехнік, що також здається «не від цього світу», ніби казковий ельф або своєрідна Мері Поппінс, яка вирішила няньчити дорослих, розкриває у звичайних людях їхні прагнення і бажання, які вони таять і один від одного, і від себе самих – але це розкриття йде їм на користь. Фільм Непиталюка не відкидає «традиційні цінності», а, навпаки, стверджує їх, проголошуючи необхідність, значущість не тільки терпимого ставлення до якихось умоглядних представників ЛГБТ, а й насамперед поваги до почуттів близьких, щирості у взаємовідносинах і тієї безумовної любові, яка (про що часто забувають «викривачі розпусти») і є головною християнською заповіддю.
Покликані показати найширшим колам, що «не такий страшний чорт, як його малюють» – або, точніше, що чорт ховається зовсім не там, де його зазвичай бачать, – «Уроки толерантності» з не меншою виразністю переконують «просунуту» аудиторію, що властива нашим співвітчизникам гомофобія здебільшого має поверховий характер, пояснюючись не осмисленими переконаннями, а необізнаністю. І, будемо сподіватися, для багатьох з нас для її подолання не обов'язково пускати до себе в домівку на тиждень-другий незнайомця – вистачить і півторагодинного кіносеансу.